Hej Sophus,
Hvis du får en større diff. over en 600x3000 3-lags end over en 300x300 1-lags, så er det fordi mindst én af dem er forkert dimensioneret

For en radiator opgives en varmeeffekt typisk i formatet 70/40/20 som betyder effekt den afgiver når fremløbet et 70
oC, returen er 40
oC og rumtemperaturen er 20
oC, det er en standard som giver et "fix-tal".
Så findes der så en tabel der angiver faktoren for effekten fra radiatoren ved andre forskellige fremløbs- og returtemperaturer, det er helt standard i enhver VVS'ers "værktøjskasse".
Når man så skal dimensionere et varmeanlæg, så fastsætter man først den nødvendige effekt i hvert rum og man vælger en opvarmningskilde, og derved en fremløbs- og en returtemperatur.
Med en defineret fremløbs- og returtemperatur kan man så vælge de rigtige radiatorer ved brug af 70/40/20-tabellen og "faktor-tabellen".
Sådan dimensioneres et varmeanlæg (altså radiatordelen) og ikke ved at man finder en radiator som man synes "passer under vinduet"

For at radiatoren så skal have den korrekte opvarmning til rummet (størst mulig varmekomfort) skal vandflowet gennem den regulers så radiatoren bliver "så ens varm" på hele overfladen som muligt, og derfor er det vigtigt at man reelt holder så lav en diff over radiatoren som muligt.
Jo mindre diff. jo større varmekomfort, men samtidig jo mindre "reservekapacitet".
Vælger man en alt for stor radiator, vil man blot opnå at vandet der løber gennem den bliver afkølet alt for meget, hvilket giver en "kold" retur, men også en radiator der kun er varm på et lille stykke.
Vælger man en for lille radiator vil man få en "varm" retur, men også en radiator der kan have svært ved at varme rummet op når det er rigtig koldt.
At have et velfungerende varmesystem kræver altså en korrekt dimensionering fra starten
og at anlægget efterfølgende indreguleres i henhold til dimensioneringen, og her er Danfoss tabellen altså lavet til netop denne opgave og fungerer som jeg har beskrevet

At dimensionere og indregulere et varmeanlæg kræver en del, og det er jo nok også en af årsagerne til at det rent faktisk er en flerårig uddannelse der ligger til grund for det

Du kan finde en god vejledning til korrekt dimensionering her
http://www.byggeriogenergi.dk/media/6204/guide_varmeafgiversystemer.pdfHilsen
Michael
Hej Micael
Du skriver sådan her
Eksempel:
Der ønskes 15oC temperaturfald over radiatoren og den ønskede effekt fra radiatoren er 650W, så skal flowventilen stå på 3.
Hisen
Michael
Men har jeg en 3 lags 600mm*3000mm radiator, får jeg en diff som er langt højere end det du skriver.
Og har jeg en 1 lags 300mm*300mm får jeg en som er langt mindre.
Det er derfor jeg mener at tabellen er omvendt, at den kan bruges til at ca. beregne ydelsen på radiatoren.
Men enig anlægget skal være korrekt dimensioneret. Men det mener jeg ikke ændrer ved ovenstående, at forskellige radiatorer ved samme trin på skalaen vil give en forskellig Delta T og ikke omvendt.
Og kender man forventet ydelse 70/40/20 ,da man har dimensioneret sit anlæg har man et godt udgangspunkt for at stille flowventilen.