Hvis det virkede bedre dengang, tyder det på at du mod normalen i den type VVB du har, tapper vand fra Bunden. Din VVB er 54 grader i toppen lige nu, så det er varmt. Det kræver at noget er lavet om i den, da der hvor du får vandet fra skulle trække fra toppen.
Men du skal få kigget på din rørføring (og hvis du har varme på nu, faktisk kun på VVB cirkulationen) og så ville jeg hæve VVB til 60 grader og samtidigt sætte "forbliv i VVB drift" til 0 min.
Du kan teste det ved at tænde en varme hane, roligt flow (de er ligegyldigt hvor) og så mærke på det bagerste rør til venstre på VVB. Så kan du mærke hvor varmt vandet er når det forlader VVB'en. Hvis det er Mega varmt, forsvinder varmen simpelthen på vejen til hanen. Er det koldt eller lunkent er der rod med VVB.
Hvis det er varmt, så lav samme forsøg, men med fuld skrald på hanen og så mærk i 4-5 minutter om temperaturen ændre sig markant. Det kunne tyde på at koldtvandet ledes i toppen af tanken og derfor blander dit vand lunkent.
Manglen på gulvvarme i gangen, kan jo godt være luft i dette og det kan også være en gammel type der bare varmer gulvet direkte og føleren er dårlig placeret.
Om følerene sidder i toppen eller 10cm nede tror jeg ikke har noget med det du oplever at gøre. Det skal virke begge steder.
Virkede det varme vand, bedre den gang den sad i bunden? (og du manglede varme i huset).
Ja det syntes jeg faktisk det gjorde 
Den pumpe i kan se på nr 2 billede nede fra er slukket og den har åbenbart ingen funktion
Da der ikke kommer hurtigere varmt vand ind i huset - hvad den ellers skulle gøre i følge VVS mand
Som satte den på
Men lige pt er det varme vand ind i huset blevet dårligere - er det så bedre at flytte føler tilbage i toppen "?
Skal alle 4 rør i bunden af vandvarmer skal de være varme ? Bare et spørgsmål