Forfatter Emne: Tja.. hvad skal man nu mene om dette...  (Læst 7425 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Tja.. hvad skal man nu mene om dette...
« Dato: Dec 07, 2015, 00:28 »
Jeg har her til aften (til et selskab) haft en yderst interessant samtale med en tysk gæst der tidligere har været driftsleder på en polsk træpillefabrik. Nu er mit skoletysk ikke det bedste så jeg måtte gentagne gange både spørge ind til og havde fortalt følgende inden jeg forstod det:
Han hævder og oplyser at det er ret almindelig brugt og tilsætte lidt pulveriseret stenkul og vådt aske (lud) til træmassen som træpillerne bliver fremstillet af.
Primært som bindemiddel (hjælpestof) og sekundært (for kullets vedkommende) måske også for at højne den øvre brandværdi. Jeg fik fortalt at da stenkul indeholder 10-15% uorganisk mineraler blandt andet jern (muligvis myremalm) er dette som regel den simple årsag til slagge-dannelse ved nogle træpille.   ::)     

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4447
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Tja.. hvad skal man nu mene om dette...
« Svar #1 Dato: Dec 07, 2015, 12:37 »
Jeg kan som altid kun anbefale at købe træpiller der bliver certificeret af en uvildig organistion og helst piller fra et anerkendt firma.

Jeg har tidligere brugt piller der var produceret i polen, og har en kammerat der der bruger dem p.t. helt uden slagge problemer.

http://www.stampemollen.dk/Info/Video-om-stampem%C3%B8llen-dk
Ovenstående er ikke ment som reklame, men som dokumentation omkring produktion af træpiller.
« Senest Redigeret: Dec 07, 2015, 12:47 af xkfc »
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: Tja.. hvad skal man nu mene om dette...
« Svar #2 Dato: Dec 07, 2015, 21:04 »
Jeg kan som altid kun anbefale at købe træpiller der bliver certificeret af en uvildig organistion og helst piller fra et anerkendt firma.

Jeg har tidligere brugt piller der var produceret i polen, og har en kammerat der der bruger dem p.t. helt uden slagge problemer.

http://www.stampemollen.dk/Info/Video-om-stampem%C3%B8llen-dk
Ovenstående er ikke ment som reklame, men som dokumentation omkring produktion af træpiller.

Sjovt du lige nævner Stampemøllens træpiller  :) For hvis der er en træpille der har udfordret mig (grusomt og nådeløst) så er det lige præcis den bandit. Den slagger af h...... til, ikke blot i mit pillefyr men også i en god gl. vens (og endda magen til) pillefyr. Ja træpillen er også blevet prøvet af nu i en Bio (et eller andet) pillefyr samt en pilleovn med nøjagtig samme resultat. Og jeg garanter dig for at jeg om nogen har stået på hovedet, grædt og leet, bandet og svovlet, men må nok erkende at jeg er blevet sat skakmat af en skide dansk produceret (træ)pille.

PS.
For øvrigt 6 mm i 10 kg poser. At de ifølge Stampemøllens anprisninger ikke slagger (er slaggefrie), er bestemt ikke korrekt. Heldigvis er der samlet set kun 700 kg tilbage af det stads, og så skal der dæleme rigtige kvalitets træpiller (af træ) på lager igen.

NB.
Jeg giver nu ikke meget for en analyse der er 2 år gl. der er vist høstet mange træer siden da.
Og så kunne jeg nu godt tænke mig at se logbogen, især over reklamationer. Selv oplyser Stampemøllen (til mig) at de kun har haft 8 reklamationer (incl. min) ud af 8.000 kunder.
« Senest Redigeret: Dec 08, 2015, 00:30 af Frank Chr. »

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4447
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Tja.. hvad skal man nu mene om dette...
« Svar #3 Dato: Dec 08, 2015, 12:51 »
Ja, det er ikke kun lutter lagkage at benytte Stampemølles piller. TræTræTræ, et eller andet må jo gøre at der er større udfordring ved deres piller. Dem jeg har fået i år virker noget bedre end tidligere piller, jeg er nemlig netop ved at tømme en opmagasinerings plads og er kommet ned til nogle piller som nok er 2år gamle, hvilket krævede at der skulle justeres på luften + ca 15% i korrektioner. Fyldt magasin + 16 sække og vi fortsætter på den nye sending.

Mit gæt er at problemet ligger i at de er hårdere presset end andre, men det gør dem jo mere stabile så effekten er mindre smuld.

Jeg har netop lavet en test af Stampemøllen og Barlinek. 4g af hver. Barlinek til venstre. Barlinek har opslugt 20g vand, Stampemøllen 10g vand. I bunden af barlinek var der noget der kunne minde om meget fint sand, men om det er sand tør jeg ikke sige. Tydelig misfarvning af vandet i Barlinek.

1. billede er efter 1min.
2. & 3. billede er efter 2min
4. billede er efter 3min
5. billede er efter 8min
6. billede er efter 10min.
7. billede er efter 12min.

Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: Tja.. hvad skal man nu mene om dette...
« Svar #4 Dato: Dec 08, 2015, 20:17 »
Ja det er meget hårde men også ret flotte ensartet piller (lige med undtagen af nogle underlige sorte farisæere) og smuld er der stort set intet af.
Jeg har også forsøgt mig med vandprøver, men ret beset får jeg ikke så meget ud af det. For som du selv er inde på kan jeg heller ikke se hvad de forskellige partikler er for noget og alt ligger sig jo i bunden af glasset til en grød.
Ved lejlighed vil jeg forsøge at tørre nogle opløste piller og køre en magnet over, det kunne måske fortælle om der er noget metal i. Det kunne jeg selvfølgeligt også forsøge med asken - så jeg skal lige huske at købe mig en magnet i byggemarkedet.

For et par uger siden afbrænde jeg to håndfulde træpiller a 100 g i det fri i et ophængt bålstativ. Henholdsvis min favorit pille Heatlets og så Stampemøllens. Førstnævnte fyldte lidt mere men brændte hurtigere ud, sidstnævnte blev ved med at gløde en rum tid endnu.
Asken af Heatlets var fin, let og sort. Asken af Stampemøllen, her var noget af det "groet sammen" til en porøs sort kage.

PS.
Set i bakspejlet, så er vi et par stykker der nu alligevel er ret glade, fordi der kun blev købt 2 pl. og ikke som påtænkt et helt vognlæs på 24 pl.   8)
« Senest Redigeret: Dec 08, 2015, 22:13 af Frank Chr. »