Forfatter Emne: Fjerne aske med kompressor rens  (Læst 8889 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Bjarne Larsen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 952
  • Respekt optjent: +24/-0
Sv: Fjerne aske med kompressor rens
« Svar #15 Dato: Dec 29, 2015, 17:37 »
Hej igen. Tak for svar. Ja det kunne da egentlig godt være der  hunden er begravet.....  Vil det æde for meget energi at skrue shunten op på 50?  Der ryger vel mindre 60 grader varmt vand ind i huset hvis den skal smide for meget tilbage i retur strengen..... Måske bare lidt mere pres på cirkulations pumpen

Hvis dine retur rør til kedlen er nogle lunde isoleret vil du ikke kunne se forskel i hvor mange piller du bruger  ^-^
10 kw Scotte / Black Star kedel V7 043
110 l Metro therm combibeholder
VVB priotering
http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/showmain.php?mac=bjarnelarsen

Mere rygvind på cykelstierne

Offline Schacksenberg

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 23
  • Respekt optjent: +2/-0
    • Pellmon on Raspberry Pi II B
Sv: Fjerne aske med kompressor rens
« Svar #16 Dato: Jan 03, 2016, 21:50 »
Hej Bjarne. Undskyld det sene svar. Havde ikke set der var kommet en side 2. Mine rør i fyrrummet er ikke isoleret da de giver en dejlig varme i mit før så kolde og utiltalende værksted. Men skidt, jeg prøver at køre med de 50 grader på returen og ser om ikke det bliver lettere at skrabe ren. Har moslet lidt med at få en halv meter zink nedløbsrør til at stå skrå på herden. Skal på job på onsdag hvor jeg laver en anordning til at sænke ned foran flammen med en rist, hvor  nogle afklippede stykker zink kan ligge.
Min NTP temp. Føler på røgrøret er stået af og en ny på vej.
Skal se om jeg kan få min returtemp med på pellmon, men er ikke helt skarp på det. Men det er en helt anden sag. ???
140 m2 étplans hus fra 1986 med brændeovn som hjælpemotor.
Scotte 10 KW, Black Star BS1016 med semirens
Ver. 6.77 styring.
110 l. Metro Combi monteret som radiator

Offline Bjarne Larsen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 952
  • Respekt optjent: +24/-0
Sv: Fjerne aske med kompressor rens
« Svar #17 Dato: Jan 03, 2016, 22:15 »
Hej Bjarne. Undskyld det sene svar. Havde ikke set der var kommet en side 2. Mine rør i fyrrummet er ikke isoleret da de giver en dejlig varme i mit før så kolde og utiltalende værksted. Men skidt, jeg prøver at køre med de 50 grader på returen og ser om ikke det bliver lettere at skrabe ren. Har moslet lidt med at få en halv meter zink nedløbsrør til at stå skrå på herden. Skal på job på onsdag hvor jeg laver en anordning til at sænke ned foran flammen med en rist, hvor  nogle afklippede stykker zink kan ligge.
Min NTP temp. Føler på røgrøret er stået af og en ny på vej.
Skal se om jeg kan få min returtemp med på pellmon, men er ikke helt skarp på det. Men det er en helt anden sag. ???

Vi må håbe det hjælper på overfladen i din kedel , men det kan jo godt være der går noget tid før du ser resultater  ^-^
10 kw Scotte / Black Star kedel V7 043
110 l Metro therm combibeholder
VVB priotering
http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/showmain.php?mac=bjarnelarsen

Mere rygvind på cykelstierne

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: Fjerne aske med kompressor rens
« Svar #18 Dato: Jan 03, 2016, 22:52 »
Det der gl. husråd (fra den gang man fyrede med brunkul og tørv) om en zinktagrende i brændefyr har jeg selv prøvet og det eneste jeg fik ud af det var en flot grøn flamme og fladerne i kedlen blev lidt lyse musegrå. De grå flader (de kan endda blive helt hvide) kan også opnås uden at brænde zink af, ved at hæve forbrændingen og temp. i kedlen/bålet. Så derfor, jeg tror ikke på at zink indgår i en slags forløsende reaktion med sod (som nogen mener), men hæver blot temp. kortvarigt.  :)
PS. Man kan købe zinkpulver.

Offline Schacksenberg

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 23
  • Respekt optjent: +2/-0
    • Pellmon on Raspberry Pi II B
Sv: Fjerne aske med kompressor rens
« Svar #19 Dato: Jan 27, 2016, 07:40 »
Hej igen. Blot en opfølgning på om det giver effekt at hæve retur temp, så det ikke giver mere sod på kedelfladen. Rensede fyret i går (hvad jeg gør hver 5.uge). og kan se en lille forbedring. Som om sodlaget er aftagende. Jeg vil prøve at hæve kedeltemp. Til 80 grader over nogle dage for at se om jeg kan få den brændt ren. Jeg vender tilbage hvis det giver effekt. Min retur er nu omkring 50 grader og jeg bruger 2-3 watt mere på pumpen så den nu er omkring 9 watt.
140 m2 étplans hus fra 1986 med brændeovn som hjælpemotor.
Scotte 10 KW, Black Star BS1016 med semirens
Ver. 6.77 styring.
110 l. Metro Combi monteret som radiator