Forfatter Emne: Skjold passer ikke...  (Læst 3621 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline CKJ

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 223
  • Respekt optjent: +3/-0
Skjold passer ikke...
« Dato: Jan 05, 2016, 16:43 »
Har en gammel brænder (16-24 kw) monteret på en 20/30 kedel (fra 2014)... Og kører uden det røde skjold for det passer ikke rigtig i ophæng og sårn'

Hvad har det af betydning? Formoder en lavere skakt temp. Og måske lidt mere støj, Nårh ja og så æstetikken i fyrummet.

Har ligesom gjort det i "nogen tid" ( er jyde så underdriver ;D) og fejer har set det.

Er det noget som SKAL løses eller kan det vente til brænderen laver "en Prins Henrik"? :P
BS20/30 med semirens er taget ud
16KW brænder - Trækstabilisator x1
240 m2 +140 m2 kælder

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Skjold passer ikke...
« Svar #1 Dato: Jan 05, 2016, 17:04 »
Har en gammel brænder (16-24 kw) monteret på en 20/30 kedel (fra 2014)... Og kører uden det røde skjold for det passer ikke rigtig i ophæng og sårn'

Hvad har det af betydning? Formoder en lavere skakt temp. Og måske lidt mere støj, Nårh ja og så æstetikken i fyrummet.

Har ligesom gjort det i "nogen tid" ( er jyde så underdriver ;D) og fejer har set det.

Er det noget som SKAL løses eller kan det vente til brænderen laver "en Prins Henrik"? :P

Hvis man er rigtig klodset er der jo 230V på printet, så skjoldet er nok ikke helt uden grund.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Skjold passer ikke...
« Svar #2 Dato: Jan 05, 2016, 18:03 »
Det er nemlig fuldstændig korrekt  ;)
...uden skjoldet monteret opfylder brænderen ilke kravene til berøringsbeskyttelse mod det der hedder "elektrisk chok"  :)

Nu er jeg helt sikker på at stærkstrømsbekendtgørelsen også gælder i jylland, men måske er der en lokal undtagelse i dit fyrrum  ;D ;D

Hilsen
Michael


Har en gammel brænder (16-24 kw) monteret på en 20/30 kedel (fra 2014)... Og kører uden det røde skjold for det passer ikke rigtig i ophæng og sårn'

Hvad har det af betydning? Formoder en lavere skakt temp. Og måske lidt mere støj, Nårh ja og så æstetikken i fyrummet.

Har ligesom gjort det i "nogen tid" ( er jyde så underdriver ;D) og fejer har set det.

Er det noget som SKAL løses eller kan det vente til brænderen laver "en Prins Henrik"? :P

Hvis man er rigtig klodset er der jo 230V på printet, så skjoldet er nok ikke helt uden grund.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4456
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Skjold passer ikke...
« Svar #3 Dato: Jan 05, 2016, 18:45 »
Jeg mener også at de ældre brændere måler skakttemperaturen forkert så de ser problemet "tilbagebrand" for sent. Jeg har hørt at føleren skulle være monteret på stålet på de nye brændere, men om det passer ved jeg ikke.

Det at man kan få stød er jo også en faktor :P
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Skjold passer ikke...
« Svar #4 Dato: Jan 05, 2016, 18:56 »
Så så gamle el-mand  ;)
...det hedder ikke stød mere, men elektrisk chok  ;D ;D :D

Hilsen
Michael

Jeg mener også at de ældre brændere måler skakttemperaturen forkert så de ser problemet "tilbagebrand" for sent. Jeg har hørt at føleren skulle være monteret på stålet på de nye brændere, men om det passer ved jeg ikke.

Det at man kan få stød er jo også en faktor :P
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline CKJ

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 223
  • Respekt optjent: +3/-0
Sv: Skjold passer ikke...
« Svar #5 Dato: Jan 05, 2016, 19:09 »
Tror ikke der er undtagelser ... Måske en uopmærksom fejer - Men jeg har ikke brændt nællerne - endnu

Spøg til side...

Hvad gør jeg? Vil gerne have en korrekt løsning - men brænderdel passer ikke på kedel.. Og jeg vil naturligvis gerne løse det rent sikkerhedsmæssigt!
Skakt temp er aldrig på over 30,

Det er nemlig fuldstændig korrekt  ;)
...uden skjoldet monteret opfylder brænderen ilke kravene til berøringsbeskyttelse mod det der hedder "elektrisk chok"  :)

Nu er jeg helt sikker på at stærkstrømsbekendtgørelsen også gælder i jylland, men måske er der en lokal undtagelse i dit fyrrum  ;D ;D

Hilsen
Michael


Har en gammel brænder (16-24 kw) monteret på en 20/30 kedel (fra 2014)... Og kører uden det røde skjold for det passer ikke rigtig i ophæng og sårn'

Hvad har det af betydning? Formoder en lavere skakt temp. Og måske lidt mere støj, Nårh ja og så æstetikken i fyrummet.

Har ligesom gjort det i "nogen tid" ( er jyde så underdriver ;D) og fejer har set det.

Er det noget som SKAL løses eller kan det vente til brænderen laver "en Prins Henrik"? :P

Hvis man er rigtig klodset er der jo 230V på printet, så skjoldet er nok ikke helt uden grund.
« Senest Redigeret: Jan 05, 2016, 19:38 af CKJ »
BS20/30 med semirens er taget ud
16KW brænder - Trækstabilisator x1
240 m2 +140 m2 kælder

Offline CKJ

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 223
  • Respekt optjent: +3/-0
Sv: Skjold passer ikke...
« Svar #6 Dato: Jan 05, 2016, 19:18 »
Er nok rigtig klodset... Og har nok brændt fingrene... Er det ikke en del af livet?
Men har ikke fået stød og rører aldrig brænder når der er strøm på!


Jeg mener også at de ældre brændere måler skakttemperaturen forkert så de ser problemet "tilbagebrand" for sent. Jeg har hørt at føleren skulle være monteret på stålet på de nye brændere, men om det passer ved jeg ikke.

Det at man kan få stød er jo også en faktor :P
« Senest Redigeret: Jan 05, 2016, 19:20 af CKJ »
BS20/30 med semirens er taget ud
16KW brænder - Trækstabilisator x1
240 m2 +140 m2 kælder

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Skjold passer ikke...
« Svar #7 Dato: Jan 05, 2016, 22:48 »
Der er jo flere modeller af skjold, jeg ved det fordi jeg fik et forkert med til mit "demo" fyr.

Så måske værd at overveje om du har et forkert skjold.

Jeg har modificeret mit, så det kan afmonteres uden at tage stikket af, så måske det heller ikke længere er lovligt.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt