I sidste uge gik motoren i sneglen i stå. Jeg henvendte mig derfor til en vvs´er i området. Han skiftede motor/gearkasse/kondensator. Efterfølgende kunne jeg dog se at noget tilsyneladende var ændret. Anlægget kørte med lavere % belastning og jeg lavede derfor en ny afvejning som viste 2677. - Yderpunkterne for mine tidligere afvejninger lå på henholdsvis ca. 1200 og 1900. På den gamle motor stod der LINIX YN70-20, 20w 1,8uf/450v 220v, 50hz 1250 r/min 60hz 1550 r/min. På den gamle gearkasse stod der 70JB180G10. På den nye motor står der også LINIX YN70-20, men i stedet 20w 1,8uf/1000v 1200 r/min. På den nye gearkasse står der 70JB100G10.
Selv om både ny og gammel motor hedder YN70-20 så er der tilsyneladende forskel i omdrejningerne og gearkassen er sandsynligvis beregnet til et større anlæg forestiller jeg mig. VVSéren siger at disse forskelle ikke har nogen betydning og at jeg bare skal taste de nye højere værdier ind i autoberegningen, så klarer anlægget resten. Er denne løsning i orden eller skal jeg kræve korrekt motor og gearkasse monteret. Slider denne løsning f.eks. mere på motor eller gearkasse, eller vil det give andre problemer? På ny motor står der som nævnt 1,8uf/1000v, men han har monteret ny kondensator på 1,8uf/450v som på den gamle motor hvilket vel er forkert. Hvis noget skal skiftes er det så både motor og gearkasse? Anlægget er NBE Scotte 16kw version 6.79/blackstar kedel. Hos producenten NBE siger man at denne anden motor/gearkasse og kondensator er uden betydning. Jeg har dog haft problemer med justeringen. Med gammel motor/gearkasse var afvejningen omkring 1500 og altså nu 2677, så det er ca. gange 1,8 - med denne nye justering er anlægget blot ved at drukne i piller/svenske Agrol så det næsten lukker i af piller/slagger efter 2 dage!
På forhånd tak
Ole