Forfatter Emne: Skotte 16 Kw drukner i piller efter at have fået ny gearmotor  (Læst 12061 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline OleMoller

• Begynder
  • *
  • Respekt optjent: +0/-0
I sidste uge gik motoren i sneglen i stå. Jeg henvendte mig derfor til en vvs´er i området. Han skiftede motor/gearkasse/kondensator. Efterfølgende kunne jeg dog se at noget tilsyneladende var ændret. Anlægget kørte med lavere % belastning og jeg lavede derfor en ny afvejning som viste 2677. - Yderpunkterne for mine tidligere afvejninger lå på henholdsvis ca. 1200 og 1900. På den gamle motor stod der LINIX YN70-20, 20w 1,8uf/450v 220v, 50hz 1250 r/min 60hz 1550 r/min. På den gamle gearkasse stod der 70JB180G10. På den nye motor står der også LINIX YN70-20, men i stedet 20w 1,8uf/1000v 1200 r/min. På den nye gearkasse står der 70JB100G10.
Selv om både ny og gammel motor hedder YN70-20 så er der tilsyneladende forskel i omdrejningerne og gearkassen er sandsynligvis beregnet til et større anlæg forestiller jeg mig. VVSéren siger at disse forskelle ikke har nogen betydning og at jeg bare skal taste de nye højere værdier ind i autoberegningen, så klarer anlægget resten. Er denne løsning i orden eller skal jeg kræve korrekt motor og gearkasse monteret. Slider denne løsning f.eks. mere på motor eller gearkasse, eller vil det give andre problemer? På ny motor står der som nævnt 1,8uf/1000v, men han har monteret ny kondensator på 1,8uf/450v som på den gamle motor hvilket vel er forkert. Hvis noget skal skiftes er det så både motor og gearkasse? Anlægget er NBE Scotte 16kw version 6.79/blackstar kedel. Hos producenten NBE siger man at denne anden motor/gearkasse og kondensator er uden betydning. Jeg har dog haft problemer med justeringen. Med gammel motor/gearkasse var afvejningen omkring 1500 og altså nu 2677, så det er ca. gange 1,8 - med denne nye justering er anlægget blot ved at drukne i piller/svenske Agrol så det næsten lukker i af piller/slagger efter 2 dage!

På forhånd tak

Ole

Offline xkfc

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +176/-24
    • mit fyr
Så længe tallet kan indtastes i autoberegneren så er det helt fint, så tilpasser den systemet, men det kan da godt være en god ide at justere luften.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Hjemme teori

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +76/-5
Jeg har ikke nogen holdning, men lidt info som du måske selv kan bruge til at beslutte hvad du vil!

Jeg tror du kan læse det af gearmoteren.

Den gamle gearer 1/180 den nye 1/100.
Men så kører den nye motor også 50 omdr. mindre inden gearingen, men det er måske fordi den skal lave mere.
Voltene på kondensatoren mener jeg ikke du skal tænke på, det er en maks værdi for dem begge og du køre formentlig kun 240V (det gør de fleste i hvert fald)

Så den nye kører næsten en halv gang hurtigere, men skal da kunne virke som Kenneth skriver

Jeg tænker dog på at momentet må falde på samme størrelse motor men en højere gearing. Men hvis NBE har sagt OK, så må de jo vide det. Men der er vel også en grund til at de har valgt at geare 180, det mener jeg også de gør på min. Måske det er en ældre model, eller en nyere?

Som sidste indspark kan du hvis du vil have vægten ned, som mange har brug for. (Dette for at få et jævn dosering/drift) Kunne du som det foreslås i mange tråde montere et elektrikerrør i sneglen.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Hjemme teori

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
Har fundet dem i NBE's webshop.

Og de findes i 2 modeller 8 og 15 RPM  (de er så tilsyneladende regnet ud fra 60hZ net, så herhjemme burde de køre 20% langsommere)

8 RPM bruges til 10-30kW http://www.nbe-shop.dk/index.php/traepillefyr-kedler-og-reservedele/traepillefyr-reservedele/reservedele/gear-motor-yn70-8rpm.html
15 RPM kan bruges fra 10-120kW  http://www.nbe-shop.dk/index.php/traepillefyr-kedler-og-reservedele/traepillefyr-reservedele/reservedele/gear-motor-yn70-15rpm.html

Håber det giver ro i sindet?
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse

Offline Frank Chr.

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +33/-3
Når man som flere gør, monterer et elektrikerrør i sneglen som en slags kerne. dels for at doserer mere ens og dels for at reducerer dosis (vægten). Betyder det så ikke at fyrets egentlige potentiale faktisk ikke bliver udnyttet optimalt ? Eller vil tids intervallerne mellem doseringer blot automatisk mindskes - altså at omdrejningerne øges inden for en given tid ? 

Offline Hjemme teori

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
Når man som flere gør, monterer et elektrikerrør i sneglen som en slags kerne. dels for at doserer mere ens og dels for at reducerer dosis (vægten). Betyder det så ikke at fyrets egentlige potentiale faktisk ikke bliver udnyttet optimalt ? Eller vil tids intervallerne mellem doseringer blot automatisk mindskes - altså at omdrejningerne øges inden for en given tid ?

Der sker jo det samme som ved forskellig afvejning af sneglen, at autoberegningen justere køretid og pause under hensyntagen til minimums pilledosering. Så længe ydelsen ikke kommer under fyrets maksimum ydelse er der ingen problemer.

Mit fyr er et 30kW. , hvis jeg kan afbrænde med en nyttevirkning på 4,5kWh/kg, svar det til 6,66kg/h. Så hos mig må 6 minutter afvejningen ikke komme under 666gram, får så kan fyret ikke køre maks ydelse (30kW/4,5kWh/kg=6,66Kg/h ,  6,66kg/(60min/6min)=0,666kg)
Så alle afvejninger over 666Gram, skulle mit fyr kunne kompensere for ved at justere køretid og Pause for sneglen.

Det folk så oplever er at hvis køretiden er for kort på ekstern sneglen, doserer den for ujævnt og derfor hjælper det hvis afvejningen kan komme ned, da køretiden så bliver længere.
- Mvh Sophus

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Helt i udgangspunktet så har VVS'eren skiftet dit gear fra et 180:1 til et 100:1
Det gør at motoren er hårdere belastet og skal køre i kortere intervaller.

Den hårdere belastning er ikke noget problem, men de kortere intervaller kan blive et problem, specielt hvis sneglen i forvejen har doseret uens.
Jo kortere køretid pr. gang for sneglen, jo mere uens dosering.

Uanset om fyret kan køre med sneglen eller ej, ville jeg skifte gearkassen til en 180:1, som fyret er født med.

Hilsen
Michael
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Hjemme teori

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
Helt i udgangspunktet så har VVS'eren skiftet dit gear fra et 180:1 til et 100:1

Den hårdere belastning er ikke noget problem, men de kortere intervaller kan blive et problem, specielt hvis sneglen i forvejen har doseret uens.

Uanset om fyret kan køre med sneglen eller ej, ville jeg skifte gearkassen til en 180:1, som fyret er født med.

Hilsen
Michael

Hej Michael

Jeg tænkte og skrev lidt det samme ovenfor omkring tiden!

Men kommer til at tænke på at normalt er tiden den eneste faktor, fordi alle vores fyr/snegle er ens. Hen her der jo et andet sneglegear, så i forhold til vores fyr er tiden jo ikke eneste faktor.

Jeg tænker at det måske ikke er tiden der er vigtigt men antallet af vindinger den kører. Så at sneglen feks. helst skal køre mindst en vinding, da mindre kan gøre at der ikke falder piller ned. og så er det jo kun pausen der justeres med et hurtigere gear.
- Mvh Sophus

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
    • MHES
Hej Sophus,

Tja, det er nu min erfaring at jo længere tid snejlen kører, jo mere stabilt doserer den  ;)
...det har sandsynligvis også noget med hastigheden at gøre  ;)

Hvis det ingen indflydelse havde, ville der ikke være grund til at have både 180:1 og 100:1 gear  ;)

Hilsen
Michael

Hilsen
Michael

Hej Michael

Men kommer til at tænke på at normalt er tiden den eneste faktor, fordi alle vores fyr/snegle er ens. Hen her der jo et andet sneglegear, så i forhold til vores fyr er tiden jo ikke eneste faktor.

Jeg tænker at det måske ikke er tiden der er vigtigt men antallet af vindinger den kører. Så at sneglen feks. helst skal køre mindst en vinding, da mindre kan gøre at der ikke falder piller ned. og så er det jo kun pausen der justeres med et hurtigere gear.
Opvarmer ca. 270 m2
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Hjemmeside www.mhes.dk

Offline Hjemme teori

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
Hej Sophus,

Tja, det er nu min erfaring at jo længere tid snejlen kører, jo mere stabilt doserer den  ;)

Hvis det ingen indflydelse havde, ville der ikke være grund til at have både 180:1 og 100:1 gear  ;)

Hilsen
Michael

Hilsen
Michael

Hej Michael

Jeg kan sagtens se grunde til at længere snegletid kan gøre doseringen mere stabil. Og har også læst mange der som dig har praktisk erfaring med at det forholder sig sådan. Men det er grundlæggende nok det omvendte, at kort snegletid er ustabil. Men hvorfor?
Og her kan jeg se 3 grunde(der kan sagtens være flere)
-Sneglen kører lidt tilbage efter kørsel
-Pillerne triller lidt baglæns for hvert stop
-Sneglen køre under en vinding og der bliver derfor ikke skubbet piller ud over kanten hver gang, eller færre piller ved nogle kørsler, .

Hvis det er noget af dette der er problemet har hastigheden jo ikke så meget at sige.

Og parametrene for at der findes 2 slags, eller rettere at der også findes et 180:1 gear kan jo være mange. 100:1 gearet kan jo ikke undværes hvis man vil over 30kW.
-Historie
-levetid/Stabilitet
-pris
-Tilfældigheder
Og det kan jo også sagtens være fordi at 100:1 gearet får de små fyr til at køre dårligere! Men så er det dårlig stil at skrive at det kan bruges til 10-120kW. Så må burde man i min optik skrive at det kan bruges hvis ikke man har andet.
« Senest Redigeret: Jan 13, 2016, 18:10 af Hjemme teori »
- Mvh Sophus

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
    • MHES
Hej Sophus,

Tja, jeg har ikke en videnskabelig forklaring på hvorfor det forholder sig sådan at sneglen diserer mere konstant jo længere tid den kører, men jeg har altså erfaring for det både med NBE fyr og med andre fyr  ;)
Jeg ved ligeledes ikke hvorfor NBE skriver at begge snegle kan bruges ned til 10 kW, men reelt kan de jo godt, blot med forskelligt resultat  ;)

Hilsen
Michael

Hej Sophus,

Hilsen
Michael

Hilsen
Michael

Hej Michael

Jeg kan sagtens se grunde til at længere snegletid kan gøre doseringen mere stabil. Og har også læst mange der som dig har praktisk erfaring med at det forholder sig sådan. Men det er grundlæggende nok det omvendte, at kort snegletid er ustabil. Men hvorfor?
Og her kan jeg se 3 grunde(der kan sagtens være flere)
-Sneglen kører lidt tilbage efter kørsel
-Pillerne triller lidt baglæns for hvert stop
-Sneglen køre under en vinding og der bliver derfor ikke skubbet piller ud over kanten hver gang, eller færre piller ved nogle kørsler, .

Hvis det er noget af dette der er problemet har hastigheden jo ikke så meget at sige.

Og parametrene for at der findes 2 slags, eller rettere at der også findes et 180:1 gear kan jo være mange. 100:1 gearet kan jo ikke undværes hvis man vil over 30kW.
-Historie
-levetid/Stabilitet
-pris
-Tilfældigheder
Og det kan jo også sagtens være fordi at 100:1 gearet får de små fyr til at køre dårligere! Men så er det dårlig stil at skrive at det kan bruges til 10-120kW. Så må burde man i min optik skrive at det kan bruges hvis ikke man har andet.
Opvarmer ca. 270 m2
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Hjemmeside www.mhes.dk

Offline Frank Chr.

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +33/-3

Der sker jo det samme som ved forskellig afvejning af sneglen, at autoberegningen justere køretid og pause under hensyntagen til minimums pilledosering. Så længe ydelsen ikke kommer under fyrets maksimum ydelse er der ingen problemer.

Mit fyr er et 30kW. , hvis jeg kan afbrænde med en nyttevirkning på 4,5kWh/kg, svar det til 6,66kg/h. Så hos mig må 6 minutter afvejningen ikke komme under 666gram, får så kan fyret ikke køre maks ydelse (30kW/4,5kWh/kg=6,66Kg/h ,  6,66kg/(60min/6min)=0,666kg)
Så alle afvejninger over 666Gram, skulle mit fyr kunne kompensere for ved at justere køretid og Pause for sneglen.

Det folk så oplever er at hvis køretiden er for kort på ekstern sneglen, doserer den for ujævnt og derfor hjælper det hvis afvejningen kan komme ned, da køretiden så bliver længere.

Jeps, det var præcis det jeg havde i tankerne at afvejningen evt. kunne blive for lav, men jeg kan så regne ud at det vist kun vil forekomme i helt ekstreme situationer.  :)

Lidt uden for emnet vedr. smuld og piller der pakker sammen, læste jeg følgende fra en snegleproducent:
Hvis sneglen laves med øgende stigning, altså færre vindinger mod toppen, får materialet mere og mere plads og bliver transporteret hurtigere og hurtigere frem. Derved kan man modvirke, at materialet pakker sammen.
Modsat, hvis sneglen i stedet laves med mindre stigning, altså flere vindinger mod toppen, bliver materialet gradvist presset sammen. Denne effekt benyttes i nogle typer pressesnegle til f.eks. at afvande væskeholdige materialer.

Offline kattemad

• Prof
  • Respekt optjent: +2/-0
  • http://www.stokercloud.dk/dev/kattemad.html
Lige et spørgsmål, hvordan montere i et elektrikkerrør i sneglen så evt en tegning.

Mvh Kattemad

Offline Mic

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +2/-0
Tømmer sneglen for piller og så skubber du den bare ind

Offline OleMoller

• Begynder
  • *
  • Respekt optjent: +0/-0
Tak for alle svarene.

Jeg har efterfølgende kørt 5 afvejninger for at se hvor uens de ville være, og de svingede fra 2651 til 2717.

For at undgå at pillerne hober sig op på hærden har jeg sat værdien op til 3400 i autoberegneren, men pillerne hober sig fortsat op.

Blæseren er sat til 20, 28 og 38% ved hhv. 10, 50 og 100% drift. Jeg har nu prøvet at ændre den til 30% ved 50% drift.

Samtidig med at pillerne er begyndt at hobe sig op, kan jeg se at fyret kun kører med 40-50% drift, hvor det før udskiftningen til den nye gearmotor kørte med 50-60%.