Forfatter Emne: Manglende træk i skorstenen  (Læst 6958 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline MarkL

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +1/-0
Manglende træk i skorstenen
« Dato: Maj 07, 2016, 21:45 »
Hejsa Alle

Nu har jeg lige et nyt "problem".. Efter tørløb af piller, plus der gik 2 dage, så begyndte det at ryge baglæns af brænderen.

Fik af vide det var manglende træk i skorstenen, så jeg lånte en "træk"-måler, og den siger umiddelbare INGEN træk..

Har ca 8-9 3år gammel stålskorsten, Meltalbestos 50 skosten, men har ALDRIG kunne få bunden af, nogen der ved hvordan den skal drejes mm, skal jo lige undersøge alt inden jeg tilkalder skorstensfejeren.

Desuden mener jeg toppen er lavet sådan at der IKKE kan laves reder mm fra fulge og sådan :O

På forhånd TAK
Hilsen
 Mark

Scotte 10kW m v10.0467
BS1016 m. semirens
VVB
7m stålforing m. trækstabilisator

http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/markrl.html

Offline Frank Chr.

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +33/-3
Sv: Manglende træk i skorstenen
« Svar #1 Dato: Maj 07, 2016, 21:52 »
"ALDRIG kunne få bunden af" betyder det at aske og sod ikke har kunnet fjernes efter skorstensfejning?  :)

Offline MarkL

• Top of the pop
« Svar #2 Dato: Maj 07, 2016, 21:56 »
Yes, men er jo gå mucho fint og jeg har kunne støvsuge ud af det lille hul i buden, men nu skal den af, den sidder inde i den gamle skorsten, så jeg har meget lidt plads at arbejde på, MEDMINDRE jeg banker skorstenen ned, altså den gamle.

Men hvis der evt var nogle der kunne fortælle mig hvordan den skulle drejes mm
Hilsen
 Mark

Scotte 10kW m v10.0467
BS1016 m. semirens
VVB

Offline Hjemme teori

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +76/-5
« Svar #3 Dato: Maj 07, 2016, 22:11 »
Yes, men er jo gå mucho fint og jeg har kunne støvsuge ud af det lille hul i buden, men nu skal den af, den sidder inde i den gamle skorsten, så jeg har meget lidt plads at arbejde på, MEDMINDRE jeg banker skorstenen ned, altså den gamle.

Men hvis der evt var nogle der kunne fortælle mig hvordan den skulle drejes mm

Jeg har en metalsbestos til brændeovnen, den sidder dog uden på huset, så ved ikke om det er den samme. Men her sidder bunden også "fast". Den bliver dog afmonteret ved hver rensning og foregår ved at slå den ned med en gummihammer hele vej rundt af et par gange. Pasformen (eller malingen) gør simpelthen at den går meget stramt.

Da min sidder udenpå huset, sker det ikke sjældent at jeg har en kold prop i skorstenen. Det plejer jeg at kunne klare med en lille gasbrænder og sikre frisk luft til rummet.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Ole S

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +25/-4
« Svar #4 Dato: Maj 07, 2016, 22:29 »
Når du får lavet adgang igen, så tænder du lige ild til et par sammenkrøllede aviser i bunden af skorstenen, så er der træk igen. ;)
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted

Offline Frank Chr.

• Top of the pop
« Svar #5 Dato: Maj 07, 2016, 22:52 »
Når du får lavet adgang igen, så tænder du lige ild til et par sammenkrøllede aviser i bunden af skorstenen, så er der træk igen. ;)

Det gjorde jeg engang i en muret skorsten (da jeg havde fastbrændselsfyr) og jeg fik dæleme også startet en skorstensbrand hvor flammerne stod meterhøj oven ud af skorstenen. Heldigvis var der ikke sod nok til at det hele pakkede sammen, for så tror jeg det var endt med en revnet skorsten og det der var værre. Men det var lidt sejt  8)   

Offline Ole S

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +25/-4
« Svar #6 Dato: Maj 08, 2016, 09:15 »

Det gjorde jeg engang i en muret skorsten (da jeg havde fastbrændselsfyr) og jeg fik dæleme også startet en skorstensbrand hvor flammerne stod meterhøj oven ud af skorstenen. Heldigvis var der ikke sod nok til at det hele pakkede sammen, for så tror jeg det var endt med en revnet skorsten og det der var værre. Men det var lidt sejt  8)

Har også haft skorstensbrand engang da jeg fyrede med brænde, det buldrer godt nok en del. Det var dog ikke mig der havde antændt den. ;)
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted

Offline Frank Chr.

• Top of the pop
« Svar #7 Dato: Maj 08, 2016, 09:23 »
Bulder..! Jeg erindrer det hvæser som en arrig kat, der er i al fald drøn på. :D

Offline MarkL

• Top of the pop
« Svar #8 Dato: Maj 08, 2016, 21:28 »
Tak for forslag OG hvordan man piller den bund af. Prøver det med en gummihammer ellers sådan noget :P

... Så kan jeg sgu bedre forstår jeg ikke kan få den af hvis jeg drejer den og den skal bakes nedenud!

Men Men, det ligner der gang i fyret, ingen røg nogle steder fra, og intet lugter "fælt" af røg. Så der må jo være træt igen, men NU skal den bund af
Hilsen
 Mark

Scotte 10kW m v10.0467
BS1016 m. semirens
VVB