Forfatter Emne: RTB 10kw - pumpe styring  (Læst 3624 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Christiansminde

• Begynder
  • *
  • Respekt optjent: +0/-0
RTB 10kw - pumpe styring
« Dato: Maj 19, 2016, 17:10 »
Hej, jeg har en el patron som jeg vil bruge til varmt vand og lidt varme om sommeren. Ideen er at sætte ønskede temperatur 10 grader lavere end el patronens termostat, så fyret starter hvis ikke patronen kan give varme nok. Men når jeg gør det fortsætter fyret med at køre på laveste ydelse (10%) det meste af tiden - også selv om kedel temperaturen er 10 grader over ønskede temperatur.
Dog sker det at fyret stopper helt, som jo er det jeg ønsker, men så stopper pumpen også og så ved fyret jo ikke hvornår system temperaturen evt falder under ønsket temperatur og fyret burde starte.
Kan man tvinge pumpen til at køre hele tiden?
RTB 10Kw. Opvarmer 145m2.

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: RTB 10kw - pumpe styring
« Svar #1 Dato: Maj 19, 2016, 20:01 »
Hmm, ja du kan godt tvinge pumpen til at køre hele tiden, det er jo et spørgsmål hvad "pumpe stop" står til.
Når fyret er stoppet, kører pumpen indtil kedeltemperaturen er under "pumpe stop".

Men, hvorfor vil du dig bruge el til opvarmning ?
Prisen på 1 kW/h på træpiller er ca. 0,50 kr. mens prisen på en kW/h er ca. 2,00 kr, altså ca. 4 gange dyrere.

Hilsen
Michael

Hej, jeg har en el patron som jeg vil bruge til varmt vand og lidt varme om sommeren. Ideen er at sætte ønskede temperatur 10 grader lavere end el patronens termostat, så fyret starter hvis ikke patronen kan give varme nok. Men når jeg gør det fortsætter fyret med at køre på laveste ydelse (10%) det meste af tiden - også selv om kedel temperaturen er 10 grader over ønskede temperatur.
Dog sker det at fyret stopper helt, som jo er det jeg ønsker, men så stopper pumpen også og så ved fyret jo ikke hvornår system temperaturen evt falder under ønsket temperatur og fyret burde starte.
Kan man tvinge pumpen til at køre hele tiden?
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Christiansminde

• Begynder
  • *
« Svar #2 Dato: Maj 19, 2016, 20:36 »
Skulle måske have sagt at jeg har 7,5Kw solpaneler så min el pris er ca. 0,60kr

Hvordan tvinger jeg pumpen til at køre? Jeg har sat pumpe start temperatur til 0 og stop til 60, og troede den ville køre altid.

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
« Svar #3 Dato: Maj 19, 2016, 21:29 »
Tja, det hjælper med lidt mere info  ;)

Med hensyn til drift af pumpen, så får du lige samme svar som jeg har skrevet til Frank i en anden tråd....

så sætter vi det lige på plads...  ;)
Du har to temperaturer du kan indstille omkring pumpen:
 - Pumpe start
 - Pumpe stop

De fungerer sådan:
"Pumpe start" bruges når brænderen er i drift, sådan at pumpen kun starter og kører når kedeltemperaturen er over "Pumpe start", og den stopper når kedeltemperaturen er mere end 5 eller 10oC under "Pumpe start" afhængig af softwareversionen.
"Pumpe stop" bruges når brænderen ikke er i drift, sådan at pumpen først stopper når kedeltemperaturen er under "Pumpe stop".
Man kunne altså have kaldt dem noget som hhv. "Temperatur hvor pumpe kører når brænderen kører" og "Temperatur for stop pumpe når brænderen ikke kører", men nu hedder de altså "Pumpe start" og "Pumpe stop"  ;)
Det essentielle er at kun én af værdierne bruges ad gangen, enten "Pumpe start" eller "Pumpe stop", afh. af om brænderen kører eller ikke.

Håber at det kaster lidt lys over sagen  ;)

Hilsen
Michael

Skulle måske have sagt at jeg har 7,5Kw solpaneler så min el pris er ca. 0,60kr

Hvordan tvinger jeg pumpen til at køre? Jeg har sat pumpe start temperatur til 0 og stop til 60, og troede den ville køre altid.
« Senest Redigeret: Maj 19, 2016, 21:29 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Christiansminde

• Begynder
  • *
« Svar #4 Dato: Maj 19, 2016, 21:44 »
Hej Michael, OK, tror jeg forstår. Jeg prøver mig lidt frem. Tak