Forfatter Emne: Sommerdrift  (Læst 4643 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jansol

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 12
  • Respekt optjent: +0/-0
Sommerdrift
« Dato: Mar 18, 2009, 18:53 »
Hej

Jeg har en woody som blev sat op i oktober, nu kommer spørgsmålet, hvad med sommerdrift, vi har en metro med 110 liter og el-funktion.
Men ideen var at woody´en skulle starte ca 2 gange i døgnet og varme vandet op, men problemet er så at pumpen jo sender koldt vand rundet da stokerkontrol ikke kan stoppe den. hmm..

Kan jeg bare sætte et ur på kontakten ? så både pumpe og fyr kun har strøm 2/3 x 1 time i døgnet ??

Har haft et udfald mht, til strøm, og når fyret får strøm igen - starter det jo bare op..
 ;)
Vh Jan
Ny ejer af et woody anlæg...

Offline jansol

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 12
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Sommerdrift
« Svar #1 Dato: Mar 18, 2009, 18:57 »
ps. vores varme system er et 1 strengssystem...  men varmen kan slåes fra, således det kun opvarmning af brugsvand.

Vh Jan
Ny ejer af et woody anlæg...

Offline F.Rasmussen

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 87
  • Respekt optjent: +4/-1
Sv: Sommerdrift
« Svar #2 Dato: Mar 18, 2009, 19:18 »
Det smarteste er at lade pumpen være styret af fremløbstemperatur på kedlen, så pumpen stoppes ved for lav temp og startes igen når drifttemp. er nået

Dette kan gøres enten med en billig bimetal-kontakt eller en Danfoss AT-termostat
Bedste hilsener - Frederik Rasmussen

Woody 20kw på H430 Opop
Trækstabilisator-V10 styring-200kvm-6 tons årligt- 160 liter VVB

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Sommerdrift
« Svar #3 Dato: Mar 18, 2009, 20:27 »
Hej Jan,

Som F. Rasmussen skriver, så er det et spørgsmål om at have en termostat på fremløber, som starter pumpen ved f.eks. 60 C. Vær sikker på at det er en termostat der slutter ved stigende temperatur, ellers får du den modsatte virkning  ;)

Nu skriver du om du bare kan sætter et ur på kontakten, og det forstår jeg som et kontakt-ur af den type man sætter i stikkontakten.
Hvis det er det du mener, så er svaret nej  :)
Sådan et kontaktur vil slukke for strømmen til brænderen, uden først at blæse ilden ud i træpillerne, og det er ikke den bedste måde.
Brug i stedet de 2 klemmer der er i din styreboks, mærket "ekstern kontakt", og forbind dem til et kontakt-ur af den type der har et potentialfrit kontaktsæt.
Du har sikkert i dag en "lus" imellem de to klemmer, og hvis du fjerner lusen vil brænderen ikke køre.
Man kan montere en alm. kontakt mellem de to klemmer, og så vil du opdage at når du tænder kontakten, så starter brænderen og når du slukker kontakten, ja så stopper brænderen.
Når brænderen stopper, sørger den for at afbrænde de resterende træpiller først.
 
I stedet for en alm. kontakt monterer du kontakt-uret, og vupti, nu er det kontakt-uret der starter og stopper brænderen.

Som kontakt ur kan du anvende http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=7816&Grp=&n=10 fra Harald Nyborg.

En endnu mere sofistikeret løsning er at erstatte kontakturet med en termostat i VVB'en, der slutter ved faldende temperatur, og forbinde den til klemmerne, så skal du ikke gætte hvornår fyret skal køre, det sker simpelthen når der er behov fordet.

Sådan en termostat kunne være en 472128013 fra http://www.hedestoker.dk/shop/category.asp?id=382, hvis den ellers har en skiftekontakt.

Hilsen
Michael

Hej

Jeg har en woody som blev sat op i oktober, nu kommer spørgsmålet, hvad med sommerdrift, vi har en metro med 110 liter og el-funktion.
Men ideen var at woody´en skulle starte ca 2 gange i døgnet og varme vandet op, men problemet er så at pumpen jo sender koldt vand rundet da stokerkontrol ikke kan stoppe den. hmm..

Kan jeg bare sætte et ur på kontakten ? så både pumpe og fyr kun har strøm 2/3 x 1 time i døgnet ??

Har haft et udfald mht, til strøm, og når fyret får strøm igen - starter det jo bare op..
 ;)
Vh Jan
« Senest Redigeret: Mar 21, 2009, 08:14 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline bosal

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 9
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Sommerdrift
« Svar #4 Dato: Mar 19, 2009, 19:45 »
Hej,

Du kan også gøre som mig, sæt en thermostat i varmvandsbeholderen som er forbundet til de 2 klemmer, så vil brænderen køre når du mangler varmt vand.
Det med at styrer pumpen har jeg ladet overhedsthermostaten klare, så den kun kører når kedlen er over 55gr.
Jeg har en 300l varmvandsbeholder og jeg brugte ca. 2,5kg piller pr. døgn sidste sommer, det var min første sommer med piller.

VH Ivar

Offline jansol

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 12
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Sommerdrift
« Svar #5 Dato: Mar 22, 2009, 15:34 »
Takker for de svar, vil lige arbejde lidt mere på det.

Det er rigtigt der er en lus på den kontakt, tror jeg går den vej.

Vh Jan
Ny ejer af et woody anlæg...

Offline JMB

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 92
  • Respekt optjent: +1/-0
  • For vildt!
Sv: Sommerdrift
« Svar #6 Dato: Mar 24, 2009, 20:37 »
Hej,

Du kan også gøre som mig, sæt en thermostat i varmvandsbeholderen som er forbundet til de 2 klemmer, så vil brænderen køre når du mangler varmt vand.
Det med at styrer pumpen har jeg ladet overhedsthermostaten klare, så den kun kører når kedlen er over 55gr.
Jeg har en 300l varmvandsbeholder og jeg brugte ca. 2,5kg piller pr. døgn sidste sommer, det var min første sommer med piller.

VH Ivar

Hej Ivar

Hvad er det for en overhedstermostat du har der også kan styre cirkulationspumpen? og kan du selv indstille temperaturen, eller er den fast 55 gr.?

mvh JMB

16 kw. Scotte med Woody 6.10 styring på Opop 418 kedel. Stokerkontrol v.1.81
Opvarmer 175 m2 med ca. 6 tons