Forfatter Emne: Flowmåler  (Læst 20698 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline PT

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 15
  • Respekt optjent: +0/-0
Flowmåler
« Dato: Apr 02, 2009, 17:33 »
Hejsa

Jeg har fået byttet min defekte sunkontrol v1.01, til en ny sunkontrol v2.01, men har fundet ud af at de to print er ikke ens.

Jeg fik medsendt et diagram, men det viser sig at passe til den gamle styring !
På den 'gamle' skulle flowmåleren tilsluttes til indgangen for lamdasonde, men på den nye kan jeg kun se at der er 8 indgange der er mærket fra T1-T8. Endvidere er der bl.a. også en kanal mærket EKST. og en kanal mærket PULS.

Jeg har en lumsk mistanke om at det muligvis er PLUS at flowmåleren skal tilsluttes, men jeg ville godt være lidt mere sikker, så jeg ikke skal bruge unødig meget tid på at prøve mig frem eller ligefrem ødelægge min nye styring.

Er der nogle der har den nye model eller ved hvilken kanal flowmåleren skal tilsluttes ?


PT
 

Offline Crashboy

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 18
  • Respekt optjent: +3/-3
Sv: Flowmåler
« Svar #1 Dato: Maj 27, 2009, 15:56 »
Det er 'PULS' flowmåleren skal på.

Min pumpe leverer 300l/min. Min flowmåler giver 1 imp pr 10l væske, men styringen viser at pumpen giver 600l/min, hvor kan man fortælle styringen de rigtige tal?

Sune
« Senest Redigeret: Maj 27, 2009, 16:05 af Crashboy »
~Sune

10kW Woody V10 på Blackstar
130m2 i 2 plan

Offline Hangaard

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 183
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: Flowmåler
« Svar #2 Dato: Maj 31, 2009, 08:51 »
Det er 'PULS' flowmåleren skal på.

Min pumpe leverer 300l/min. Min flowmåler giver 1 imp pr 10l væske, men styringen viser at pumpen giver 600l/min, hvor kan man fortælle styringen de rigtige tal?

Sune

Hej Sune

Jeg har selv styring version 1.11 og hvis jeg har forstået det rigtig ? så skal der stå 0 i styringen når du har en flowmåler monteret, forde den så registrer / køre efter impulserne i stedet.
Jeg har selv flowmåleren fra NBE (billigt skrammel) og den kan jeg i hvertfald ikke regne med for køre jeg med den yder mit 60rørs solfanger kun ca.1600 watt (maximalt) så jeg har målt antal litter på 1 min og så ganget det op så jeg ved hvad der kommer igennem på 1 time og skrevet dette tal ind i styreboksen, jeg har så afmonteret ledningerne fra flowmåleren så den ikke forstyre.
I mit system har jeg på 100% 342L/timen (som er skrevet ind i styringen), men jeg har så sat styringen til max 50% så flowet er på 2,85L/minuttet.

Desværre er der ikke den helt store support ppå solvarme her på forumet, kunne godt tænke mig at brugerne var lidt mere ops på support....
Mvh
Søren
Vh.
Søren Andersen
Easypell 32Kwh, 18kvm solfanger +60rør samt 8,19Kwh solceller

Offline PT

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 15
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Flowmåler
« Svar #3 Dato: Sep 30, 2009, 17:24 »
Hejsa

Tak for svar og undskyld min sene tilbagemelding ...

Jeg har monteret flowmåleren på puls, men jeg har dog ikke kontrolleret hvormange liter den giver pr. puls.
Men når I nu skriver at I har kontrolleret Jeres flowmåler - er det så et tabelopslag på pumpen, via en simpel mekanisk 'flyde'-måler eller har I bare sat den til at fylde en spand i et givent tidsrum og talt hvor mange pulser det giver ?


PT

Offline Hangaard

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 183
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: Flowmåler
« Svar #4 Dato: Okt 26, 2009, 10:47 »
Hejsa

Tak for svar og undskyld min sene tilbagemelding ...

Jeg har monteret flowmåleren på puls, men jeg har dog ikke kontrolleret hvormange liter den giver pr. puls.
Men når I nu skriver at I har kontrolleret Jeres flowmåler - er det så et tabelopslag på pumpen, via en simpel mekanisk 'flyde'-måler eller har I bare sat den til at fylde en spand i et givent tidsrum og talt hvor mange pulser det giver ?


PT
Hej igen
Nej den måde jeg har kontroleret mængden af gennemstrømningen er ved at tælle må min måler, her giver 1 omgang 1 litter og tager du fks og tæller antal omgange på 1 min så skal du bare x med 60 (4,5 omgang pr. 1 minut x 60min = 270 Litter i Timen)
Men 100% kan du altså ikke regne med det, for hvis styringen ændre pumpens effekt så kan misvisningen være rimlig stor.
Husk iøvrigt at pumpen skal køre med max % i din instilling imens du måler, i mit tilfælde er det 65%.

Min egen pumpe køre fra 25% til 65% og min måling passer kun på de 65% for ved laver % så passer vand gennemstrømningen som vinden blæser :-(
Eneste måde at få et rimlig resultat er nok ved at monter en kvallitets flowmåler med impuls da styringen så anvender impuls, men min erfaring med den flowmåler som kan købes til funger ikke pålidlig "Kineser skrammel"
mvh
Søren

Vh.
Søren Andersen
Easypell 32Kwh, 18kvm solfanger +60rør samt 8,19Kwh solceller

Offline teksup

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 8
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Flowmåler
« Svar #5 Dato: Mar 02, 2010, 13:39 »
Hej Alle

Jeg ved ikke hvilken circulationspumpe i bruger, men den pumpe der sidder i NBE's pumpeblok levere 389 liter/t i trin1 507 liter/t i trin2 og 589 liter/t i trin 3.
Dette er konstateret med en flowmåler/ vandmåler med plus og et stop ur ved 100% hastighed og i 5 minuter.
NBE anbefaler at der ved 18 rør manifold skal flowet være 1.0L/m2 og 30 rør 1.5L/m2.
http://www.pelletsburner.dk/datablad/solfanger.pdf

Jeg har selv konstateret at flowindikationen på sunchip 2.04 ikke kunne finde ud af at regne rigtigt grundet at deres algoritme til pulsen ikke passer men jeg har stadig sat mit flow til 507 liter/t.

For at jeg kan få en effektaflæsning der passer.
Jeg producere forøvrigt 3500kWt sidste år på 30 rør SW vendt og en hældning på 35 grader.

Hilsen
Jan