Forfatter Emne: Problem med VVB prioritering  (Læst 3412 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Funtexx

• Begynder
  • *
  • Respekt optjent: +0/-0
Problem med VVB prioritering
« Dato: Sep 19, 2016, 19:24 »
Så kom tiden, hvor jeg vist for brug for lidt indput fra jer guru'er

Jeg har for nyligt, installeret et 30kw Scotte med ver 10, og også fået lidt i skiddet :)
Jeg kører pt. med tidsstyrring på VVB'en, 10-12, 20-22 og 02-04, og det er her jeg begynder at kradse mig lidt i skægget...

I mit hoved skulle det betyde, at styringen holder øje med VVB temp i de 3 perioder, og hvis den rammer differens under (50-10), så starter fyret. Det varmer vandet op til setpoint (50) og burde så stoppe igen. Ret mig, hvis jeg tager fejl?

Fyret stopper igen, ca halvdelen af gangene. Ellers kører det bare videre, indtil det rammer en kedel temp på 80...og så stopper det.
Så sent som i dag, har det kørt i 6 timer, før det stoppede af sig selv :-\

Er jeg den eneste som har oplevet det? Er der nogen som har en løsning, eller har jeg måske misforstået et eller andet?
Hilsen Daniel
30Kw Scotte, Ver 10 styring, BS2030, Semirens, 500l silo. 2 vejs VVB priotering. Kompressor rens. Trækstabilisator. 160l Metro combi.
360kvm bolig + 160kvm værksted
http://www.stokercloud.dk/dev/funtexx.html

Offline N P K

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +15/-1
Sv: Problem med VVB prioritering
« Svar #1 Dato: Sep 19, 2016, 21:08 »
Det må have noget at gøre med din ønsket kedeltemp i varmedrift er højere end din kedeltemp i vvb drift
Jeg mener det er sådan at når der laves varmtvand vil styring kigge om der mangler varme når det varme vand er lavet og det tror styringen der gør hvis kedeltemp ikke er oppe på 70 grader og hvis der ikke er noget andet til at stoppe fyret vil det blive ved med at køre til det når op på 80 grader ( ønsket kedeltemp 70 +diff over på sikkert 10 grader)

Du kan enten sænke ønsket kedeltemp til 50 grader eller måske hæve ønsket vvb temp til 55 grader hvis du ikke har stillet på noget vil din styring ligge 20 grader til din ønsket vvb temp
Det vil sige at lige nu vil styringen forsøge at ramme 70 grader når der laves varmt vand men hæver du ønsket vvb temp til 55 vil den prøve at ramme 75 grader også burde den ikke begynde at lave varme til huset da den er over ønsket kedeltemp når vvb drift er ovre.

En vvb temp på 50 grader er nok også lige ved at være lav nok så du burde nok hæve den.
Scotte 16kw blackstar m semirens
Kompressorrens
Vvb priotering 2 vejs
ekstern temperatur føler
U-herd med skamol
V7 styring
https://stokercloud.dk/dev/mnk.html

Offline Funtexx

• Begynder
  • *
  • Respekt optjent: +0/-0
« Svar #2 Dato: Sep 19, 2016, 21:32 »
Aaarrrhh ja, det giver fornuftig god mening :D

Ønsket kedel temp var 70 grader, og den er nu justeret ned til 65. Tiden må vise, om den skal længere ned...
Vvb ønsket temp var 50 grader, og er nu sat op til 55...Og ja, den er sat til at lægge 20 grader oveni, så den burde nu køre efter 75 grader i vvb drift.

Vi ser hvad der sker...

Jeg takker mange gange :)
Hilsen Daniel
30Kw Scotte, Ver 10 styring, BS2030, Semirens, 500l silo. 2 vejs VVB priotering. Kompressor rens. Trækstabilisator. 160l Metro combi.
360kvm bolig + 160kvm værksted
http://www.stokercloud.dk/dev/funtexx.html

Offline kivi

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +7/-0
« Svar #3 Dato: Sep 19, 2016, 21:46 »
Hvis du kun vil køre med vvb og ikke har behov for varme i huset, så sæt ønsket kedel temp til 0 grader.

Så lukker fyret ned med det samme det er færdigt med vvb.
Mvh
Ole
BlackStar 1016, 16 kW, V6.76, 160+54 m2,  kompressorrens, 300L VVB med solfanger, Pellmon på Raspberry pi

Offline N P K

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +15/-1
« Svar #4 Dato: Sep 20, 2016, 05:13 »
Hvis du ønsker at få lidt varme i huset kan du jo også aktivere urstyring til varmedrift så burde fyret også kun lave varme i det tidsrum du har valgt og der med lukke ned efter vvb drift medmindre urstyring til varmedrift giver lov til at køre videre
« Senest Redigeret: Sep 20, 2016, 05:16 af N P K »
Scotte 16kw blackstar m semirens
Kompressorrens
Vvb priotering 2 vejs
ekstern temperatur føler
U-herd med skamol
V7 styring
https://stokercloud.dk/dev/mnk.html