Forfatter Emne: Hjælp til min grundfos alpha 25-40 180 . fejl E4  (Læst 30761 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline kjthekid

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 3
  • Respekt optjent: +0/-0

 Hej  alle sammen

       Jeg er meget ny i det her med pillefyr  . så kunne godt tænke mig noget hjælp , det er ang min pumpe det skriver en fejl som er E4 og det betyder (Tørløbssikring ) betyder at der ikk er nok vand på anlæget ( har jeg læst mig til )  men jeg har 1.8 bar på det ,og jeg syndes ikke jeg har luft i mit anlæg det er til mit gulvvarme anlæg ,

Nogle der ved hvad der kan gøres ?? pumpen er fra den 18/12 2015 og har kørt før

MVH

kenneth ,

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Hjælp til min grundfos alpha 25-40 180 . fejl E4
« Svar #1 Dato: Okt 04, 2016, 19:15 »
Har pumpen stået stille henover sommeren ?
...i så fald kan den have "sat sig" og skal lige hjælpes igang igen.

Hilsen
Michael


 Hej  alle sammen

       Jeg er meget ny i det her med pillefyr  . så kunne godt tænke mig noget hjælp , det er ang min pumpe det skriver en fejl som er E4 og det betyder (Tørløbssikring ) betyder at der ikk er nok vand på anlæget ( har jeg læst mig til )  men jeg har 1.8 bar på det ,og jeg syndes ikke jeg har luft i mit anlæg det er til mit gulvvarme anlæg ,

Nogle der ved hvad der kan gøres ?? pumpen er fra den 18/12 2015 og har kørt før

MVH

kenneth ,
« Senest Redigeret: Okt 04, 2016, 19:15 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline kjthekid

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 3
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Hjælp til min grundfos alpha 25-40 180 . fejl E4
« Svar #2 Dato: Okt 04, 2016, 20:04 »
hej michael

den kode den skriver er ikke at den har sat sig men at der mangler vand men det kan jeg så ikke forstå da der er ca 1,8 bar på =) ..  har lufte ud osv og ja den har stået stille over sommer =) har læst mig frem til at man skal slå på den ?? kan det være rigtig ?

tak for hjælpen =)

kenenth

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Hjælp til min grundfos alpha 25-40 180 . fejl E4
« Svar #3 Dato: Okt 05, 2016, 05:39 »
Hej Kenneth,

Jeg ved ikke om E4 også kan optræde hvis pumpen sidder fast, men det er et kendt fænomen at pumper kan "sætte sig" hvis de holder stille i længere tid.
Alpha pumperne har en funktion til at sikre jævnlig drift ved "sommer nedlukning".
Funktionen gør at pumpen kører kort tid jævnligt, så rotoren ikke sætter sig fast.
Det er selvfølgelig lidt sent at bruge hvis det allerede er gået galt, men det kan bruges fremadrettet.

Man skal ikke slå på andet end søm  ;)
...jeg er ganske sikker på at Grundfos ikke har konstrueret pumpen så den skal "vedligeholdes" med slag  ;)

På nogle pumper kan man fjerne en lille skrue og derved komme ind til selve pumpeakslen, som så kan hjælpes igang med en skruetrækker.
Det er dig ikke tilfældet på Alpha pumpen, så jeg tror ikke at der er andet at gøre end at afmontere pumpen og dreje skovlhjulet gennem udløbsrøret.

Hilsen
Michael


hej michael

den kode den skriver er ikke at den har sat sig men at der mangler vand men det kan jeg så ikke forstå da der er ca 1,8 bar på =) ..  har lufte ud osv og ja den har stået stille over sommer =) har læst mig frem til at man skal slå på den ?? kan det være rigtig ?

tak for hjælpen =)

kenenth
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Ole S

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1088
  • Respekt optjent: +25/-4
Sv: Hjælp til min grundfos alpha 25-40 180 . fejl E4
« Svar #4 Dato: Okt 05, 2016, 17:11 »
Små velmente klap eller slag, kan nu i mange tilfælde være vejen frem.  ;)

Jeg havde nu forsøgt at gi den et par dask med feks en nylon hammer, inden jeg begyndte at skille noget ad.
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted

Offline kjthekid

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 3
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Hjælp til min grundfos alpha 25-40 180 . fejl E4
« Svar #5 Dato: Okt 05, 2016, 17:54 »
Hej Michael og Ole

jeg har nu prøve siden i går og lufte ud i anlægget men ´den virker ikke stadivæk med fejl e4 . så øv øv .

Ole tror ikke jeg vil slå på det tænke på at den kan byttes da det er købt i 18/12 2015 . så der er vel garanti på den ???

Men har fået en God ven som er vvs til at kigge på det i morgen så jeg håber at det kan laves ,

har i nogle ider til hvad jeg så skal købe af pumpe , hvis det ikke kan laves eller byttes ?

har woody pillefyr og roths  gulvamen system til 200 m2  ca og ja så en vanvamer

tak for de gode tips .

MVH

kenneth  :D :D :D :D