Forfatter Emne: Ild brænder ud  (Læst 6632 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Joe Jensen

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 10
  • Respekt optjent: +1/-0
Ild brænder ud
« Dato: Okt 11, 2016, 18:37 »
Hejsa,

Jeg håber, at nogle herinde kan give mig et godt råd til, hvordan jeg undgår at mit stokerfyr melder "ild brændt ud". Det sker umiddelbart efter at fyret har været i pause-tilstand, og overgår til drift. I drift-tilstanden kan fyret så ikke nå at få ilt-niveauet ned under 18% inden 5 min. og så virker det til, at fyret som standard melder, at "ilden er brændt ud", selvom der faktisk er ild. I pause-tilstanden er ilt-niveauet oppe på ca. 20%, og pause-tilstanden kan sagtens vare nogle timer.

Vi har lige overtaget et hus, hvor der er installeret et DB16 2-20kw stokerfyr med en DB1000 LE træpillebeholder. Fyret er ca. 10 år gammelt.

Jeg har følgende indstillinger:
Drift:
  • 60 grader
  • Puls 0,9s
  • Pause 35s
  • Rensetid 4 timer
  • Blæs 95%

Pause:
  • Puls 0,7s
  • Pause 210s
  • Efterløb 200s

Ilt
  • Iltstyring er slået til
  • Iltprocent 11%

Jeg for forsøgt at øge pilleforbruget uden at dette havde nogen effekt og nu har jeg forsøgt at sænke niveauet lidt. I asken ligger der i øvrigt piller, som ikke er helt udbrændte.

Endnu engang håber jeg at nogle herinde kan hjælpe en nybegynder til at fejlfinde  :)

Hilsen Joe

Offline thy

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 120
  • Respekt optjent: +3/-0
Sv: Ild brænder ud
« Svar #1 Dato: Okt 11, 2016, 20:25 »
Hejsa,

Jeg håber, at nogle herinde kan give mig et godt råd til, hvordan jeg undgår at mit stokerfyr melder "ild brændt ud". Det sker umiddelbart efter at fyret har været i pause-tilstand, og overgår til drift. I drift-tilstanden kan fyret så ikke nå at få ilt-niveauet ned under 18% inden 5 min. og så virker det til, at fyret som standard melder, at "ilden er brændt ud", selvom der faktisk er ild. I pause-tilstanden er ilt-niveauet oppe på ca. 20%, og pause-tilstanden kan sagtens vare nogle timer.

Vi har lige overtaget et hus, hvor der er installeret et DB16 2-20kw stokerfyr med en DB1000 LE træpillebeholder. Fyret er ca. 10 år gammelt.

Jeg har følgende indstillinger:
Drift:
  • 60 grader
  • Puls 0,9s
  • Pause 35s
prøv med 30s,du kan jo bare gå tilbage hvis ikke det gir noget
  • Rensetid 4 timer
  • Blæs 95%
synes det lyder som meget,men den styres vel variabel af iltstyringen
[/list]

Pause:
  • Puls 0,7s
  • Pause 210s
  • Efterløb 200s

Ilt
  • Iltstyring er slået til
  • Iltprocent 11%

Jeg for forsøgt at øge pilleforbruget uden at dette havde nogen effekt og nu har jeg forsøgt at sænke niveauet lidt. I asken ligger der i øvrigt piller, som ikke er helt udbrændte.

Endnu engang håber jeg at nogle herinde kan hjælpe en nybegynder til at fejlfinde  :)

Hilsen Joe

Offline Joe Jensen

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 10
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Ild brænder ud
« Svar #2 Dato: Okt 11, 2016, 20:45 »
Hejsa og tak for dit svar.

Jeg har faktisk idag ændret drift pause fra 30 til 35 sek. da jeg har ikke helt afbrændte piller i askes. Angående blæseren så styres den helt rigtigt af iltstyringen. Men som jeg forstår blæser max i indstillingerne, så er det blæsernes "effekt" ved 100% drift. Har idag øget den lidt, da jeg troede det kunne bringe iltniveauet ned.

Kan mangel på træktabilisator være skyld i, at ilt-niveauet er så højt i pause-tilstanden?

Hilsen Joe