Forfatter Emne: Biodom, kender i det?  (Læst 28453 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Thepe

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 1
  • Respekt optjent: +0/-0
Biodom, kender i det?
« Dato: Okt 24, 2016, 09:56 »
Hej.
Det er sådan at vi har et ældre hus med 210 m2 beboelse foreløbig.
Vi har et ældre fastbrændselsfyr med tilkobling til 1200l buffertank, og opvarmning til tostrengs radiatorsystem. Vi har overvejet at skifte til et pillefyr, og har kigget på et biodom fyr. Er der nogle der har kendskab til det? Vi har set det på www.fyrxperten.dk
Og prisen for fyret er pt kampagne pris på 19.995 og vi har fået tilbud på montering inkl ny varmtvandsbeholder på +10.000 og så kommer der rør og div. Udgifter også.

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4444
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Biodom, kender i det?
« Svar #1 Dato: Okt 24, 2016, 10:46 »
Jeg har ikke hørt om det, og jeg syntes ellers at jeg har fuldt nogenlunde med.  :)
"Efter 2 susses rige år" historien melder jo intet om hvor mange de har solgt, og den model du linker til, fremgår ikke engang af firmaets hjemmeside.
Det er også småt med forhandlere/ reparatører.

Umiddelbart lyder det jo rigtig godt.. tryk på start og læn dig tilbage.. det kan jo ikke være nemmere.  :) Måske man skulle spørge om man kunne komme ud og besøge nogen der har haft fyret stående i et par år, og høre hvad de beretter!

Umiddelbart virker fyret dog temmelig gammeldags. Pausefyring er for længst en "død sild" og styringen ser meget gammeldags ud, men man kan naturligvis klare sig uden at fyret skal være på nettet, men det er dog tidens trend.

Virkningsgraden ved "lav ydelse" er opgivet ved en effekt der er temmelig høj, det kan betyde at fyret kommer til at starte og stoppe som et gammelt oliefyr, også ganske gammeldags.

Jeg savner også at fyret kommunikerer med varmtvandsbeholderen, det er ofte en stor besparelse at fyret klarer det varme vand om sommeren. Alt efter installationen kan det også være smart at bruge vejrkompensering til at minimere strålingstab, heller ikke den funktion kan jeg umiddelbart se.

jeg vil helt klart anbefale dig at tage ud og besøge forskellige anlægstyper, og tale med ejerne inden i bestemmer jer. Et billigt "her og nu" tilbud behøver ikke at være det billigste i længden.
Hvis i bor i nærheden af 6683 skal i være hjertelig velkomne.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline benny

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 135
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: Biodom, kender i det?
« Svar #2 Dato: Okt 24, 2016, 11:32 »
de virker voldsomt store de fyr, specielt når i ikke har flere kvm. at varme op..
kender så overhovedet fyret, , men som xkfc skriver ud og se div. fyr inden i bestemmer jer..  og vigtigst find en vvsér der har forstand på den type fyr i køber og som har gode referencer (hvis ikke i selv kan montere).. har lige snakket med en som er blevet snydt så meget, at man sku tro det var løgn..

men måske med jeres buffer tank det kunne virke godt..?

få en fast pris på det hele inden i bestemmer jer, self.  +- et par tusinde kr...

ps. hold jer langt væk fra Thermorossi pillefyr, de er ringe...

Scotte 16kw på dor 16 kedel. 4.99 v styring

Offline Bjarne Larsen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 952
  • Respekt optjent: +24/-0
Sv: Biodom, kender i det?
« Svar #3 Dato: Okt 25, 2016, 19:26 »
Hej.
Det er sådan at vi har et ældre hus med 210 m2 beboelse foreløbig.
Vi har et ældre fastbrændselsfyr med tilkobling til 1200l buffertank, og opvarmning til tostrengs radiatorsystem. Vi har overvejet at skifte til et pillefyr, og har kigget på et biodom fyr. Er der nogle der har kendskab til det? Vi har set det på www.fyrxperten.dk
Og prisen for fyret er pt kampagne pris på 19.995 og vi har fået tilbud på montering inkl ny varmtvandsbeholder på +10.000 og så kommer der rør og div. Udgifter også.

Jeg kender ikke noget til det fyr , men efter beskrivelse af fyret er det ikke toppen af poppen   ,og  tvivler på der er solgt ret mange , jeg vil nok vælge et kendt mærke , det kan godt være de koster lidt mere , men det helt sikket nemmere og finde en god smed og et godt reservedele net , fyr jeg vil foreslå dig og se på er Scotte , RTB , Mgm , Vølund og Pellux , tag ud og se dem live og indhent nogle priser fra nogle forskellige fyr .
Du skriver ikke hvor du bor , for så var der måske nogle her på furum der kunne komme med et bud på god smed .
10 kw Scotte / Black Star kedel V7 043
110 l Metro therm combibeholder
VVB priotering
http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/showmain.php?mac=bjarnelarsen

Mere rygvind på cykelstierne

Offline Michael og Anders

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 4
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Biodom, kender i det?
« Svar #4 Dato: Nov 23, 2016, 22:05 »
Hej Thepe, Kenneth, Benny og Bjarne

Først og fremmest, tak for jeres kommentarer omkring BIODOM fyrene. Vi er selvfølgelig glade for at der er interesse for vores produkt, men når det er sagt er der et par forhold som vi gerne vil præcisere og forsøge at forklare.

Vedrørende Kenneths indlæg:
De 22 succesrige år" skyldes at vi har solgt fyrene i vores nærområde, imens de blev testet og godkendt på DTI. De var i forvejen godkendt af KIWA (det største testcenter i Europa). I løbet af de 2 år har vi kun oplevet en enkelt fejl blandt de cirka 40 kedler der er installeret ved kunderne, og det var en gearmotor der brændte af fordi den var blokeret af en bolt der var kommet med iblandt træpillerne. Denne del er efterfølgende blevet elektronisk beskyttet, så motoren fremover ikke tager skade af at blive blokeret. Bemærk i øvrigt at der er 3 års garanti på alt også på tændsatserne.

I dette efterår har vi solgt cirka 50 stk. og vi oplever at både kunder og installatører er glade for vores kedler.
Vi udvælger vores forhandlere så vi er sikre på, at de kan give kunderne den bedst mulige service, derfor har vi ikke så mange endnu, men der kommer hele tiden flere til.

Tryk på start og læn dig tilbage: Ja man skal næsten se det for at tro det. Derfor vil vi meget gerne invitere både dig og andre interesserede til at komme og besøge og få en demo af vores fyr. Du siger bare til.

Fyret kører naturligvis ikke med pausefyring,

Styringen af forbrændingen er markedets bedste men det er korrekt at de ikke er på nettet, men dette skyldes, til dels, at der ikke er noget for brugerne at justere på.

Lav ydelse er på niveau med de fleste andre fyr på markedet (eks. RTB 5,5 KW). Men selvfølgelig findes der også kedler der går længere ned i ydelse

Fyret kan kommunikere med varmtvandsbeholderen, hvis dette ikke fremgår af vores materiale er det en fejl i vores kommunikation. Fyret kan i øvrigt også kommunikere med en akkumuleringstank hvis dette ønskes.

Offline Michael og Anders

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 4
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Biodom, kender i det?
« Svar #5 Dato: Nov 23, 2016, 22:08 »
Vedrørende Bennys indlæg:
Fyrene er faktisk ret store i forhold til de flestes behov, men de er særdeles økonomiske i drift. Som eksempel kan nævnes et gammelt udlejningshus fra 1930 på 150 kvm. med 1 voksen og 3 teenagere der i løbet af et år, har brugt 4700 kg i et BIODOM 33 som kører kontinuerligt året rundt, uden brug af timer eller andet besparende. 

Og så vil vi meget gerne vide om den kunde du skriver der er blevet snydt er en BIODOM kunde? For det håber vi sandelig da ikke.



Offline Michael og Anders

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 4
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Biodom, kender i det?
« Svar #6 Dato: Nov 23, 2016, 22:13 »
Vedrørende Bjarnes indlæg:
Om fyrene er toppen af poppen er til dels en individuel afgørelse. Men de har på 3 år opnået en meget betydelig markedsandel i blandt andet Holland, så helt ringe kan de jo ikke være. Styringen er som sagt helt unik og sikrer dig den mest optimale forbrænding under alle forhold.
Fyrene er uhyre enkle at eje både med hensyn til daglig drift og ikke mindst rengøring.
Vi har som tidligere angivet solgt knap 90 stk i Danmark.

Igen vil vi gerne invitere jer alle til at I kommer og besøger os og får en demo af vores fyr. Så håber vi naturligvis at I kan lide dem i et eller andet omfang, og måske endda vil skrive noget pænt om dem her på dette forum.

Offline benny

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 135
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: Biodom, kender i det?
« Svar #7 Dato: Nov 23, 2016, 22:34 »
citat:
Og så vil vi meget gerne vide om den kunde du skriver der er blevet snydt er en BIODOM kunde? For det håber vi sandelig da ikke.

nej det er ikke så bare rolig der.. ;)

det var såmænd ikke fyret der fejlede noget, men vvsér, han snød kunden så det drev... fyret er et kendt mærke og kører fint nu..

i mit svar skriver jeg også jeg ikke kender fyret og derfor skriver jeg intet dårligt om det.. det kan/vil jeg jo ikke..:)

kan se der mangler et IKKE i min tidligere tekst..

rettet 24/11
jeg fyrer knap 240kvm (ikke særlig godt isoleret) op (200 kvm. min. 23 grader, 40 kvm. 18 grader) og har de sidste par år brugt lige under 4500kg, 2 voksne og et barn, som alle nyder lange varme bade.. sommer kører fyret til varmt vand ..


kan se der er 6 forhandlere og slet ingen på Fyn/Sjælland ,der burde da efter 2 år være mange flere forhandlere hvis det er så godt et produkt..?
jeg ville da som fynbo/sjællænder ikke turde købe et fyr der kun har forhandlere i Jylland..


jeg vil da gerne se dem i drift, men det kommer an på hvor langt jeg skal køre, men det bedste er jo at se det hos en kunde... 

« Senest Redigeret: Nov 24, 2016, 10:35 af benny »
Scotte 16kw på dor 16 kedel. 4.99 v styring

Offline Bjarne Larsen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 952
  • Respekt optjent: +24/-0
Sv: Biodom, kender i det?
« Svar #8 Dato: Nov 23, 2016, 23:15 »
Vedrørende Bjarnes indlæg:
Om fyrene er toppen af poppen er til dels en individuel afgørelse. Men de har på 3 år opnået en meget betydelig markedsandel i blandt andet Holland, så helt ringe kan de jo ikke være. Styringen er som sagt helt unik og sikrer dig den mest optimale forbrænding under alle forhold.
Fyrene er uhyre enkle at eje både med hensyn til daglig drift og ikke mindst rengøring.
Vi har som tidligere angivet solgt knap 90 stk i Danmark.

Igen vil vi gerne invitere jer alle til at I kommer og besøger os og får en demo af vores fyr. Så håber vi naturligvis at I kan lide dem i et eller andet omfang, og måske endda vil skrive noget pænt om dem her på dette forum.

Nu har jeg ingen steder i mit indlæg skrevet at jeg ikke kan lide jeres fyr , eller det er helt ringe  :-\ jeg har skrevet at jeg ikke mener det er toppen af poppen , og det begrunder jeg med feks med at min ydelsen er over 6 kw som giver mange   stop og start der normalt betyder et større forbrug ,især i mindre huse , mit kommer meget sjælden op på 6 kw .
Så kan jeg feks side omme på den anden side af jorden og se på min mobil om fyret køre og temp i stuen , kan jeres det ?
Og kedlen er heller  ikke er så effektiv , min gamle kedel som  ikke er solgt de sidste 4 år er lige så effektiv .                               Grunden til jeg skriver at jeg vil vælge et mere kendt mærke er på grund af bla servise og reservedele , skal jeg bruge reservedele til mit fyr eller have hjælp til rep skal jeg ikke langt omkring for at finde en forhandler ,hvem har i feks nær Slagelse ?
Og hvis i lukker i morgen eller opgiver forhandlingen hvem hjælper så ? derfor foreslog jeg andre mærker .
Hvis der er solgt 90 stk i Danmark burde der statistisk være et nær Slagelse det vil jeg godt se  ^-^
« Senest Redigeret: Nov 23, 2016, 23:32 af Bjarne Larsen »
10 kw Scotte / Black Star kedel V7 043
110 l Metro therm combibeholder
VVB priotering
http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/showmain.php?mac=bjarnelarsen

Mere rygvind på cykelstierne

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4444
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Biodom, kender i det?
« Svar #9 Dato: Nov 24, 2016, 07:35 »
Hej Michael og Anders.

Super med jeres feedback  :)
Jeg kunne da rigtig godt tænke mig at se fyrene, men jeg syntes ikke rigtig det fremgår hvor?
Det er bestemt spændende at fyret er totalt selvjusterende, på det punkt må det jo siges at i er langt foran. Jeg kan heller ikke finde en manual på jeres hjemmeside, men det giver måske heller ikke mening at have en manual om en on/off knap  ;D
Heller ikke prøvningsattesten kan jeg lige finde. Det er korrekt at bl.a RTB 10kW er opgivet til 90,5% virkningsgrad ved 3,1kW, men fyret kan nemt justeres ned til 1kW og jeg tror standart er 1,5kW, men det er for mig ganske klart at virkningsgraden rasler ned når man går under den effekt som fyret er testet ved, dog kan det give en harmonisk drift, at fyret kan justeres lavt.
Sammenligning af forbrug giver ingen mening for mig, der er meget forskel på husenes opbygning, isolering og forbrugsmønster.
16kW er rigeligt stort nok til vores hus, men jeg vil gerne have stor tank så huset kan klare sig en uge om vinteren, og hvis jeg vil beholde 320l magasin som jeg har nu, så får jeg godt nok en stor kedel, hvis jeg ville vælge et Biodom

Jeg syntes faktisk at der generelt skrives pænt om jer, det er smart at man er lidt skeptisk når der kommer nyt på markedet, men man skal jo ikke være afvisende.
Langt største parten herinde har NBE anlæg, ganske naturligt når det nu er NBE's forum, men jeg har da opfattelsen af at der er plads til alle.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline baggadap

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 274
  • Respekt optjent: +14/-2
Sv: Biodom, kender i det?
« Svar #10 Dato: Nov 24, 2016, 10:35 »
Hej Michael og Anders.

Super at I kommer med lidt mere information om det "ukendte" fyr. Jeg kunne dog godt tænke mig lidt mere præcise informationer fra jer :-)
Fx hvad er virkningsgraden præcis testet til?
Hvad kører den med af røgtemperatur?
Hvordan virker rens af kedlen?
Hvordan virker den fantastiske styring helt præcis- modulerende, eller i trin?
Hvis man ikke selv kan servicere fyret, hvad koster et service så?
Mvh Mathias
----
http://stokercloud.dk/dev/overmark.html
Styring V7, Samsung Galaxy Tab S, HTC One M7
Scotte 16 Kw på Alcon 6
MAFA Silo

Offline benny

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 135
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: Biodom, kender i det?
« Svar #11 Dato: Dec 03, 2016, 21:33 »
jeg venter stadig på en invitation.. ;)
Scotte 16kw på dor 16 kedel. 4.99 v styring

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: Biodom, kender i det?
« Svar #12 Dato: Dec 24, 2016, 16:23 »

Offline Bjarne Larsen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 952
  • Respekt optjent: +24/-0
Sv: Biodom, kender i det?
« Svar #13 Dato: Dec 25, 2016, 12:16 »
Når man ser på deres Facebook side syndes jeg ikke rigtig det hænger  sammen med de oplysninger de skriver her , i disse Facebook tider og med 90 solgte fyr på de sidste 2 år burde der så ikke være lidt flere  like mm  ::)
Og jeg venter stadig på et fyrspark  ^-^
Der er et video her https://www.youtube.com/watch?v=A8Swc5RXR4Y godt nok ikke af et fyr i drift  ^-^
10 kw Scotte / Black Star kedel V7 043
110 l Metro therm combibeholder
VVB priotering
http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/showmain.php?mac=bjarnelarsen

Mere rygvind på cykelstierne

Offline benny

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 135
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: Biodom, kender i det?
« Svar #14 Dato: Dec 25, 2016, 14:24 »
copypaste:
Så har vi installeret en af vores topmodeller. Det er sandsynligvis et af de allerbedste og mest velkørende pillefyr der er på markedet, og det er helt sikkert det FLOTTESTE og mest stilrene pillefyr der findes!

hva  er det for noget vrøvl at skrive, og  RTB, blackstart eller MGM er flottere i mine øjn.. ved squ godt min gamle scotte med dor kedel ikke er specielt flot men, at skrive det i gør, aaahhhh vel..

synes snart i må komme ind med et tilbud om at se et opsat fyr, gerne hvor vi selv kan vælge en af jeres kunder ud fra de 90 solgte fyr...

er der nogen herinde med et sådan fyr der vil vise det frem.. kom frit frem.. :)
Scotte 16kw på dor 16 kedel. 4.99 v styring