Forfatter Emne: Sommerdrift ? Ny scotte bruger :D  (Læst 3300 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline xantia

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 42
  • Respekt optjent: +0/-0
Sommerdrift ? Ny scotte bruger :D
« Dato: Maj 07, 2009, 18:56 »
Hej alle sammen!

Har købt mig et scotte anlæg med 100L ( combi  vandvarmer ) Men synes det kunne være sjovt at bruge pillerne til at varme vandt og ikke El :D

Regner med at bruge en termokontakt som  jeg montere i vandvarmeren,  og sætter den til den lus der sidder i styrer boksen.  Så når vandet er 55Grader slår kontakten fra og  fyret burde slukke ? det er her jeg ikke har helt styr på det! synes at have læst at det burde virke ??

Hvordan med min pumpe ? den kører jo heletiden, men den trækker vel varmen ud af beholderen så ?

Fik en " Termostatico actuator " som jeg kan  se man sætter på udgangen på vandvarmeren og en  føler på så den lukker for udgang  ved 55Grader. Er det  fint nok ? trækker pumpen så ikke varmen ud ? Hvis jeg nu sætter den på ingangen og føleren på udgangen så burde varmen blive i beholderen ??

P.s I bunden af fyret lå en aflang plade med et lille "håndtag" på.  Hos min VVs pusher som jeg købte fyret af, snakkede de om det var en Røgvender ? men de vidste ikke lige hvordan den skulle monteres ? da det var ret nyt . Nogen ideer ??

Håber nogen hjælpe :D

Med Venlig Hilsen
Bjarni snart pille misbruger ( Fredag bliver fyret monteret )
Woody 6.17 P.t 19kg om dagen :D

Offline F.Rasmussen

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 87
  • Respekt optjent: +4/-1
Sv: Sommerdrift ? Ny scotte bruger :D
« Svar #1 Dato: Maj 07, 2009, 21:24 »
se evt. denne tråd http://www.stokerforum.dk/index.php?topic=745.0

Jeg tror det er en eller anden form for zoneventil du har
Bedste hilsener - Frederik Rasmussen

Woody 20kw på H430 Opop
Trækstabilisator-V10 styring-200kvm-6 tons årligt- 160 liter VVB

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Sommerdrift ? Ny scotte bruger :D
« Svar #2 Dato: Maj 10, 2009, 15:01 »
Hej Bjarni,

Du skal bare have en termostat på fyret (fremløbet helt tæt ved kedlen), der starter og stopper cirkulationspumpen, eller endnu bedre, lade termostaten i din VVB'er starte både brænderen og pumpen, det kan lade sig gøre med en 2 polet termostat, eller vha. et 2 polet relæ.

Hilsen
Michael

Hej alle sammen!

Har købt mig et scotte anlæg med 100L ( combi  vandvarmer ) Men synes det kunne være sjovt at bruge pillerne til at varme vandt og ikke El :D

Regner med at bruge en termokontakt som  jeg montere i vandvarmeren,  og sætter den til den lus der sidder i styrer boksen.  Så når vandet er 55Grader slår kontakten fra og  fyret burde slukke ? det er her jeg ikke har helt styr på det! synes at have læst at det burde virke ??

Hvordan med min pumpe ? den kører jo heletiden, men den trækker vel varmen ud af beholderen så ?

Fik en " Termostatico actuator " som jeg kan  se man sætter på udgangen på vandvarmeren og en  føler på så den lukker for udgang  ved 55Grader. Er det  fint nok ? trækker pumpen så ikke varmen ud ? Hvis jeg nu sætter den på ingangen og føleren på udgangen så burde varmen blive i beholderen ??

P.s I bunden af fyret lå en aflang plade med et lille "håndtag" på.  Hos min VVs pusher som jeg købte fyret af, snakkede de om det var en Røgvender ? men de vidste ikke lige hvordan den skulle monteres ? da det var ret nyt . Nogen ideer ??

Håber nogen hjælpe :D

Med Venlig Hilsen
Bjarni snart pille misbruger ( Fredag bliver fyret monteret )
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Sonata

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 50
  • Respekt optjent: +2/-0
    • Fyrdata
Sv: Sommerdrift ? Ny scotte bruger :D
« Svar #3 Dato: Maj 11, 2009, 06:34 »
Hvordan med min pumpe ? den kører jo heletiden, men den trækker vel varmen ud af beholderen så ?
Fulgte der ikke en termostat med fyret da du købte det? Der plejer at følge en med, som består af en overkogs-sikring og en regulerbar termostat. Det skal monteres således at overkogs-sikringen afbryder strømmen til styreboksen ved kogning. Termostatdelen har du umiddelbart ikke brug for, da temperaturen jo reguleres på styringen. I stedet kan du koble den således, at termostaten slukker for cirkulationen når temperaturen falder under et vist niveau. Sådan har jeg i hvert fald gjort, men det kan da godt ske fyret leveres med forskellige typer DTO'er, eller helt uden.

P.s I bunden af fyret lå en aflang plade med et lille "håndtag" på.  Hos min VVs pusher som jeg købte fyret af, snakkede de om det var en Røgvender ? men de vidste ikke lige hvordan den skulle monteres ? da det var ret nyt . Nogen ideer ??
Jeg antager, det er en Opop-kedel du har? I så fald skal den lille plade lirkes ned mellem de to bageste røgslag, og dække det rektangulære hul i bunden, ned mod askeskuffen. Kan gøres med håndtaget fra rensebørsten.
Pladen skal ud når du renser kedlen, så asken kan falde ned i skuffen.
Og når vi nu er ved det: Den lille trækstang bagpå kedlen skal være hevet ud, så der er lukket over bageste røgslag.
Mvh
   Tom