Forfatter Emne: sommerdrift endnu engang  (Læst 8977 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jacobbendtsen

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 19
  • Respekt optjent: +0/-0
sommerdrift endnu engang
« Dato: Maj 09, 2009, 22:26 »
Hey. Jeg fik installeret mit pillefyr Scotte 16KW, til 110Km2, med en combi vvb i den gode tro at jeg kunne slukke mit fyr fuldstændigt i starten af maj til slutningen af august og så køre vvb kun på el.  Men hold da op jeg fik en chok da jeg så hvad min vvb brugte af el.   Pannex 100L til 2 voksne og 1 barn ganske normalt forbrug.  bad ca. hver 2 dag. Den bruger og hold nu godt fast    25 KWH/t pr døgn !!!!!!!!. Det er jo helt sygt.   jeg har tjekket mit elforbrug igennem i huset og har udelukket alt andet end vvb. det er den som bruger dette!!!. Jeg er måløs da den lige er blevet installeret og jeg regnede med at den var rimelig elbesparende.

Så nu kører mit fyr igen, men så desværre hele året.  Jeg kan få min fyr ned på at bruge minimum 12 kg om dagen ved kun at varme vandet op til forbrugsvand.

Jeg syntes dette lyder meget forkert at bruge 12 kg piller kun på at varme forbrugsvand op!!

Jeg har installeret stokerkontrol men er ikke på nettet.
Jeg har desværre ikke trækstabilisator, men har rodet meget med instilling af mætning høj og lav. min tal for 6 min er 1000g. jeg har senere justeret blæser ned til min 10 og max 40% og så er min mætning lav på 4 og mætning høj på 31.5.  Jeg er godt klar over at det ikke er dette som tabellen siger hvis man skal følge mit forbrug for 6 min, men jeg skal starte et eller andet sted.

Hvad kan jeg eller gøre for at få mit forbrug ned andet end at stille på mætning lav. 
MVH Ny pille misbruger (Jacob)

Offline Falck

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 59
  • Respekt optjent: +13/-16
    • http://www.falck.oedsted.dk
Sv: sommerdrift endnu engang
« Svar #1 Dato: Maj 10, 2009, 09:20 »
Hey. Jeg fik installeret mit pillefyr Scotte 16KW, til 110Km2, med en combi vvb i den gode tro at jeg kunne slukke mit fyr fuldstændigt i starten af maj til slutningen af august og så køre vvb kun på el.  Men hold da op jeg fik en chok da jeg så hvad min vvb brugte af el.   Pannex 100L til 2 voksne og 1 barn ganske normalt forbrug.  bad ca. hver 2 dag. Den bruger og hold nu godt fast    25 KWH/t pr døgn !!!!!!!!. Det er jo helt sygt.   jeg har tjekket mit elforbrug igennem i huset og har udelukket alt andet end vvb. det er den som bruger dette!!!. Jeg er måløs da den lige er blevet installeret og jeg regnede med at den var rimelig elbesparende.

Så nu kører mit fyr igen, men så desværre hele året.  Jeg kan få min fyr ned på at bruge minimum 12 kg om dagen ved kun at varme vandet op til forbrugsvand.

Jeg syntes dette lyder meget forkert at bruge 12 kg piller kun på at varme forbrugsvand op!!

Jeg har installeret stokerkontrol men er ikke på nettet.
Jeg har desværre ikke trækstabilisator, men har rodet meget med instilling af mætning høj og lav. min tal for 6 min er 1000g. jeg har senere justeret blæser ned til min 10 og max 40% og så er min mætning lav på 4 og mætning høj på 31.5.  Jeg er godt klar over at det ikke er dette som tabellen siger hvis man skal følge mit forbrug for 6 min, men jeg skal starte et eller andet sted.

Hvad kan jeg eller gøre for at få mit forbrug ned andet end at stille på mætning lav. 
MVH Ny pille misbruger (Jacob)
Har du sat en termostat på din cirkulationspumpe?? Ellers risikere du at sende elstavs opvarmet vand ud i dine radiatore. Det skal forstås sådan, at alt efter hvordan du styrer din vvb, så åbner din styring af det varme vand for at kalde på varme fra kedlen, og hvis din kedel er slukket, ja så løber varmen altså ud den anden vej.
Når du har stokerkontrol på dit anlæg, vil jeg anbefale at du bruger timer funktionen i stokerkontrol og fx køre med 3 opstarter om dagen af 1 time. Men igen her så hust at der skal en temperetur styring af din pumpe på, så den ikke dræner vvb-en. Har du ikke en kan der med fordel bruges en T-G termostat, som er en enkelt tænd/sluk afbryder med fjernføler. Prisen er omk 300 +mormor.
Jeg har forsøgt mig med de 3 opstarter og forbruget er så oml 2,5 kg/døgn.
Pt bruger jeg mellem 7 og 12 kg, med start alle dage kl 17 og stop igen kl 7 om morgenen....
Jan Falck
Ødsted
Online fyr & soldata: www.falck.oedsted.com
Husk det er ikke alle Eksperter der er Eksperter

Offline jacobbendtsen

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 19
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: sommerdrift endnu engang
« Svar #2 Dato: Maj 11, 2009, 08:50 »
Hej falck.

Jeg skal lige forstå dette korrekt!!  og du må endelig rette mig hvis jeg har misforstået noget.

Jeg har ikke en termostat på cirkulationspumpen(alpha pumpe). 
Det opvarmede vand i vvb vil løbe ud til mine radiatorer da mit fyr er slukket??
Jeg troede med mit lille kendskab til vvs at der var 2 systemer rør føring ,  nemlig et til forbrugsvand og et til radiator!!

Hvis nu pillefyret er tændt, men radiatorerne er slukket vil pumpen så ikke selv sørge for ikke at smide varmt vand ud til dette?
Hvad er det helt konkret termostaten gør?
Jeg har købt et timer ur fra harald nyborg, hvor jeg vil styre fyret som du også skriver. Jeg forstillede mig at man kunne starte fyret 1 gang om dagen fra kl 16.00 til 22.00, så kan alle nå i bad, men jeg jeg skal have den ind med 7 tommersøm, for jeg forstår ikke hvad jeg skal bruge termostaten til??  Håber du kan pensle det ud i pap for mig

MVH Jacob

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: sommerdrift endnu engang
« Svar #3 Dato: Maj 11, 2009, 18:50 »
Hej Jacob,

Det er ikke det opvarmede vand i vvb'en der løber ud i radiatorerne, det komme forhåbentlig ud af den varme hane  ;)

Det der nok forvirrer dig er selve funktionen af en vvb.
En vvb er en tønde med en varmespiral inden i, i varmespiralen løber dit centralvarmevand (det samme vand som cirkuleres rundt til radiatorerne) og opvarmer forbrugsvandet (det vand der kommer ud af den varme hane).
Altså kan lidt frækt sige at du har en radiator siddende inden i vvb'en.

Så længe fyret kører, vil dit varme centralvarmevand fra kedlen blive cirkuleret gennem vvb'en af cirkulationspumpen. Når fyret stopper vil centralvarmevandet stille og roligt afkøles, og hvis din cirkulationspumpe stadig kører, vil den stadig cirkulere centralvarmevandet (der nu er koldt) igennem vvb'en, hvor det vil blive opvarmet af det varme forbrugsvand (omvendt funktion af vvb'en).
Afhængig af din rørføring, shunts osv. vil det opvarmede centralvarmevand enten kun cirkulere gennem kedlen, eller både gennem radiatorerne og kedlen, men under alle omstændigheder vil det afkøles, og vvb'en stille og roligt ligeså.

Så kommer termostaten ind i billedet:
Den monteres fysisk på kedlen, og forbindes på ledningen til cirkulationspumpen, sådan at cirkulationspumpen kun kører når kedlen er varm.

Alternativt lader du uret styre både cirkulationspumpen og brænderen, sådan at de begge starter og stopper sammen (kræver et ur med to seperate kontaktsæt).

Håber det bragte lidt lys over sagen....

Hilsen
Michael

Hej falck.

Jeg skal lige forstå dette korrekt!!  og du må endelig rette mig hvis jeg har misforstået noget.

Jeg har ikke en termostat på cirkulationspumpen(alpha pumpe). 
Det opvarmede vand i vvb vil løbe ud til mine radiatorer da mit fyr er slukket??
Jeg troede med mit lille kendskab til vvs at der var 2 systemer rør føring ,  nemlig et til forbrugsvand og et til radiator!!

Hvis nu pillefyret er tændt, men radiatorerne er slukket vil pumpen så ikke selv sørge for ikke at smide varmt vand ud til dette?
Hvad er det helt konkret termostaten gør?
Jeg har købt et timer ur fra harald nyborg, hvor jeg vil styre fyret som du også skriver. Jeg forstillede mig at man kunne starte fyret 1 gang om dagen fra kl 16.00 til 22.00, så kan alle nå i bad, men jeg jeg skal have den ind med 7 tommersøm, for jeg forstår ikke hvad jeg skal bruge termostaten til??  Håber du kan pensle det ud i pap for mig

MVH Jacob
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline jacobbendtsen

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 19
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: sommerdrift endnu engang
« Svar #4 Dato: Maj 12, 2009, 08:10 »
Jo det bragte absolut klarhed over tingene.
Det der bare undrer mig er: Hvorfor pokker tænkte vvs manden som satte skidtet op ikke på dette ???
Ja men sådan er der jo så meget.

Men men. Hvis nu jeg insisterer på at slukke mit pillefyr og kører vvb på el. ville jeg så ikke slippe for problemet ved at slukke for cirkulationspumpen??
 

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: sommerdrift endnu engang
« Svar #5 Dato: Maj 12, 2009, 19:04 »
Hej Jacob,

For at starte med det sidste - Jo hvis du slukker dit pillefyr og cirkulationspumpen, så skulle problemet være løst, med mindre din vvs'er har lavet skidtet så det kan selvcirkulere.
Selvcirkulation er et fænomen der opstår pga. den fysiske lov der siger at varme stiger op og kulde falder ned. Står din vvb'er i kælderen, og fremløberøret går direkte opad fra den, til radiatorer i stueetagen, kan du risikere at vandet cirkulerer af sig selv.
Men lad os nu ikke male fanden på væggen, så det er nok ikke tilfældet.

Med hensyn til hvorfor vvs'eren ikke tænkte på problemet da han satte skidtet op, ja det må du spørge ham om, men han kender nok ikke engang selv svaret  :D

Hilsen
Michael

Jo det bragte absolut klarhed over tingene.
Det der bare undrer mig er: Hvorfor pokker tænkte vvs manden som satte skidtet op ikke på dette ???
Ja men sådan er der jo så meget.

Men men. Hvis nu jeg insisterer på at slukke mit pillefyr og kører vvb på el. ville jeg så ikke slippe for problemet ved at slukke for cirkulationspumpen??
 
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Falck

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 59
  • Respekt optjent: +13/-16
    • http://www.falck.oedsted.dk
Sv: sommerdrift endnu engang
« Svar #6 Dato: Maj 12, 2009, 19:05 »
Jo det bragte absolut klarhed over tingene.
Det der bare undrer mig er: Hvorfor pokker tænkte vvs manden som satte skidtet op ikke på dette ???
Ja men sådan er der jo så meget.

Men men. Hvis nu jeg insisterer på at slukke mit pillefyr og kører vvb på el. ville jeg så ikke slippe for problemet ved at slukke for cirkulationspumpen??
 
Det kan hvist ikke forklares bedre end michael har gjort..
Og hvorfor vvs manden ikke har lavet det sådan. Tja, det er nok forskælden på ham der "bare" lever af det og så nørderne, som sætter en ære i at få det så smart så muligt, og så ikke lige kikker så meget på om dimsen den koster 500 eller 5000.
Jan Falck
Ødsted
Online fyr & soldata: www.falck.oedsted.com
Husk det er ikke alle Eksperter der er Eksperter

Offline jacobbendtsen

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 19
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: sommerdrift endnu engang
« Svar #7 Dato: Maj 14, 2009, 08:48 »
Mange tak for jeres svar, dette er simpelthen et genialt forum, for specielt nybegyndere som mig.

Jeg har nu tændt min el vvb igen og slukket for cirkulationspumpen+fyr.

Med cirkulationspumpe tændt brugte den på en dag uden forbrug overhovedet ca 25 KWt.

Nu bruger den ca 2KWt så det må siges at have hjulpet.

Igen tak for hjælpen.  MVH Jacob

Offline thoken

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 85
  • Respekt optjent: +3/-3
Sv: sommerdrift endnu engang
« Svar #8 Dato: Maj 14, 2009, 11:39 »
Mange tak for jeres svar, dette er simpelthen et genialt forum, for specielt nybegyndere som mig.

Jeg har nu tændt min el vvb igen og slukket for cirkulationspumpen+fyr.

Med cirkulationspumpe tændt brugte den på en dag uden forbrug overhovedet ca 25 KWt.

Nu bruger den ca 2KWt så det må siges at have hjulpet.

Igen tak for hjælpen.  MVH Jacob



Hej!
Det er jo godt du finder sådan en fejl, for det er bare ringe service/tanketorsk af din vvs mand!
Dimsen der automatisk kan styre dette er en termostat  i kedelen,til ca. 3-400 kr, så den er meget hurtigt tjent hjem!

mvh thoken
scotte/dor 10kw, trækstabilisator, stokerkontrol, alpha pro pumpe, 140 m2 hus

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: sommerdrift endnu engang
« Svar #9 Dato: Maj 14, 2009, 19:15 »
Hej Jacob,

Super, godt at høre at vi har sparet vores atmosfære for noget CO2  :D

Hilsen
Michael

Mange tak for jeres svar, dette er simpelthen et genialt forum, for specielt nybegyndere som mig.

Jeg har nu tændt min el vvb igen og slukket for cirkulationspumpen+fyr.

Med cirkulationspumpe tændt brugte den på en dag uden forbrug overhovedet ca 25 KWt.

Nu bruger den ca 2KWt så det må siges at have hjulpet.

Igen tak for hjælpen.  MVH Jacob
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html