Forfatter Emne: HJÆLP - Jeg skal have nyt Fyr!  (Læst 8097 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline ofktoubro

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 1
  • Respekt optjent: +0/-0
HJÆLP - Jeg skal have nyt Fyr!
« Dato: Nov 03, 2016, 15:49 »
Hej,

Jeg skal have nyt fyr.
Jeg har et frygteligt Denviro/Biovarme som nu skal have skiftet styringsboks for at leve videre - og jeg gider ikke kaste flere penge efter det lort.
Samtidig har jeg i den grad brændt nallerne på at købe hos Biovarme, så jeg er helt bange for om andre fyr er af lige så ringe kvalitet... Det er de vel ikke, men jeg har brug for råd af jer som har erfaring med et godt stabilt fyr. Jeg tør i øjeblikket ikke stole på hvad en producent siger fordi Biovarme var så fulde af bullshit :/

Mit setup er
• En "stor" silo (ca 4.5 M3)
• En lille silo
• Fyrets "egen" snegl stikker ned i den lille silo
• 1000 liters akkumuleringstank
• ca 12 m2 Solceller
• "Varmehus" bygget til fyret
• To ældre huse skal opvarmes - ialt ca. 400 m - dog ikke alt sammen to 22°C

Denviroen var 23KW og kunne godt klare det når den virkede. Der kan blæses piller ind i den store silo, men det smuld der kom af det kunne Denviroen slet ikke magte. Så jeg har brugt sække som jeg selv hælder i den store silo. Når det kørte gav det mig et par måneder uden at skulle tænke på pilleopfyldning. Den lille silo er dog UDEN tæt låg - som det ser ud til nogle fyr kræver - da den automatisk fyldes fra den store silo. Da fyret står for sig selv er støj ikke noget problem. Varmehuset det hele står i er dog bygget "rundt om" siloer, fyret og akku-tank så jeg kan ikke nemt lave om på basis setuppet. Altså noget der ligner Denviro med brænder i fronten/bunden og føde-silo ved siden af fyret.

Mine ønsker (i prioriteret rækkefølge):
• Stabilitet
• Kvalitet
• Automatisk opstart
• Enkelhed - jo færre fancy "automatiske" ting jo bedre
• Nemt at rengøre og tømme aske
• Akkumuleringstanks føler (selvom jeg tænker at alle har?)
• Helst et fyr der ikke kræver "tryk" / tæt låg på den silo der suges fra
• Helst et fyr som har det ok med en hvis mængde smuld
• Høj effektivitet
 
Det kunne være fedt med (igen i prioriteret rækkefølge):
• Mulighed for at se status online eller bare se det på mit lokale net
• Meget gerne en opensource eller meget konfigurerbar styringsboks
• Evt. mulighed for andet brændsel end piller
• Renlighed - har et dedikeret hus men der er seriøst støvet og det er lidt træls

Denviroen skulle rengøres hver uge i vinterperioden for at køre optimalt og den er simpelthen så bøvlet at skille ad hele tiden. Jeg har egentlig ikke noget imod at rengøre og smårense tit - bare det er nemt og man ikke føler man slider på skidtet ved at skille det ad :)

Jeg ved det er mange spørgsmål og informationer - men jeg håber det giver mening og at der er nogen herinde der kan hjælpe med at fortælle om deres egne gode oplevelser eller om det fyr du ville købe hvis du kunne købe et nyt idag :)

Offline Ole S

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1088
  • Respekt optjent: +25/-4
Sv: HJÆLP - Jeg skal have nyt Fyr!
« Svar #1 Dato: Nov 03, 2016, 16:26 »
Hej
Nu har du jo skrevet på NBEs forum, så anbefalinger vil helt sikkert falde ud i retning af et fyr derfra, så helt uvildig er de ikke.  ;)

Jeg vil sige, medmindre du har en meget god grund, så start med at kyle den akkutank ad hel... til, den har du ikke meget at at bruge til især ikke med alle de m2 du skal varme op.

Vil du brænde andet end træpiller så skal du kigge efter en stoker, der kan æde forskellige brændsler. Men tænk dig grundigt om, langt de fleste ender med at bruge træpiller, det kan køre problemfrit, sammenlignet med mange andre brændsler.
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7550
  • Respekt optjent: +224/-178
  • Montør NBE
Sv: HJÆLP - Jeg skal have nyt Fyr!
« Svar #2 Dato: Nov 03, 2016, 16:40 »
Kig efter en RTB med pillesug.  http://www.nbe.dk/rtb-5/
Store mængder af smuld giver altid problemer i pillefyr,
så det bør klart være noget man forsøger at undgå.
Når det blæses ind, skal det ikke ske for fuld skrue  O0
Find en god forhandler, og spørg om der er et energitilskud  :)
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/