Forfatter Emne: Service besøg af RTB pillefyr  (Læst 6402 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline baacael

• Begynder
  • *
  • Respekt optjent: +1/-0
Service besøg af RTB pillefyr
« Dato: Dec 07, 2016, 07:47 »
Hej Alle.

Jeg har lige haft besøg at en montør for at et service besøg på mit RTB 16W Pillefyr som er et år gamle. Jeg er meget i tvivl og nogen ting efter dette besøg. Jeg har bestilt besøget fordi det er et krav fra forhandlers side for at de kan yde 4 års fabriks garanti på fyret. Men da jeg forhøre mig hos montøren om hvad et service indebære, fortæller han mig at han bare vil rense fyret. Ikke andet. Jeg siger så, men det er jo et selvrensende fyr jeg har købt hos jer.... Nej, siger han... det skal renses i bund hver 3 md.

Men det kan jeg jo godt selv gøre, siger jeg så... Hvad er det så lige jeg skal betale dig for, siger jeg...

Det kan han ikke rigtig svare på ud over at han kan rense fyret... Så mit spørgsmål er, hvad skal der officelt laves til et service besøg? Er der nogen som har en tjekliste eller ligende?

Mvh Mikkel Hansen   
Opvarmer 245 m2
RTB 16 kW v7.xxxx med ilt-styring og VVB
Årsforbrug er ukendt,
http://www.stokercloud.dk/dev/baacael.html

Offline hschack

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +18/-4
  • Bio Fyr's Nørd Elektronik freak
    • Salg og service af NBE pillefyr Scotte, Woody og RTB.
Sv: Service besøg af RTB pillefyr
« Svar #1 Dato: Dec 07, 2016, 08:35 »
Hej
Her er hvad vi laver
Dialog med kunde om der er andre ting der er oplevet under drift
Rengøring af Kedel, Brænder og røgrør (kontrol og evt. udskiftning af div. pakninger)
Kontrol og eller test af Vand tryk på anlæg, Gearmotore, blæser, kompressor, ventiler, pumpe, eltænder, fotosensor og evt andet udstyr tilsluttet fyret
Evt udskiftning af D.O hvis ikke optimalt
Test af om fyret er online og evt. opdatering af firmware
Gennemgang af div opsætninger i styring (kedel temp. vvb temp osv osv)
Gennemgang af log i styring for at se om der er fejl som er opstået siden sidst for at få et overblik om fyret kører optimalt
Afvejning af piller
Kalibrering og fysisk kontrol af O2 sensor
Måling af træk i skrosten (både uden blæser er startet og med blæser på fuld last) for at sikre der ikke kommer overtryk i kedel
Måling af forbrænding samt træk i skorsten under drift med ekstern udstyr (sammenlignes med bla. O2 sensor monteret på fyr) Hvis kræves justering af blæser

« Senest Redigeret: Dec 07, 2016, 08:38 af hschack »
Henrik Schack
www.Q-PRO.dk
+45 86929393

Offline xkfc

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +176/-24
    • mit fyr
« Svar #2 Dato: Dec 07, 2016, 17:28 »
Henriks liste lyder meget fornuftigt, men jeg er jo fra sydjylland, så jeg ville nok rense fyret inden de kom, og så med bambi øjne forklare dem at rensning af kedel ikke skal på min regning.  ;D

At RTB skal renses i bund 4 gange om året, syntes jeg ikke at have læst nogen steder, tvært imod vil jeg da nærmere sige.. Man finder beretninger om fyr, der er inspiceret efter et års drift hvor der bare blev lukket igen, da der intet var at rense.

Jeg kender intet til den udvidede garanti, men hvis et eftersyn er påkrævet, bør der være en officiel retningslinie for hvad der skal inspiceres.  :)
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
« Svar #3 Dato: Dec 07, 2016, 20:08 »
Hos mig kan du få en beretning om en RTB der har kørt i 2 år uden rensning  ;)
...altså udover den rensning kompressorrensen klarer.

Jeg har haft toppen af kedlen 2 gange, og hver gang blot konstateret at det var unødvendigt.

Brænderen har være ude 2 gange også, og her har jeg renset herden med en stålbørste, renset lufthullerne i herden med et metalbor og blæst blæseren ren.

Hilsen
Michael

Henriks liste lyder meget fornuftigt, men jeg er jo fra sydjylland, så jeg ville nok rense fyret inden de kom, og så med bambi øjne forklare dem at rensning af kedel ikke skal på min regning.  ;D

At RTB skal renses i bund 4 gange om året, syntes jeg ikke at have læst nogen steder, tvært imod vil jeg da nærmere sige.. Man finder beretninger om fyr, der er inspiceret efter et års drift hvor der bare blev lukket igen, da der intet var at rense.

Jeg kender intet til den udvidede garanti, men hvis et eftersyn er påkrævet, bør der være en officiel retningslinie for hvad der skal inspiceres.  :)
« Senest Redigeret: Dec 07, 2016, 20:08 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Ole S

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +25/-4
« Svar #4 Dato: Dec 07, 2016, 20:16 »
Hej
Mon ikke du er blevet taget godt ved næsen, hvis du har betalt for at få fyret renset og intet andet, det ville jeg dælme ikke finde mig i.

Hej Alle.

Jeg har lige haft besøg at en montør for at et service besøg på mit RTB 16W Pillefyr som er et år gamle. Jeg er meget i tvivl og nogen ting efter dette besøg. Jeg har bestilt besøget fordi det er et krav fra forhandlers side for at de kan yde 4 års fabriks garanti på fyret. Men da jeg forhøre mig hos montøren om hvad et service indebære, fortæller han mig at han bare vil rense fyret. Ikke andet. Jeg siger så, men det er jo et selvrensende fyr jeg har købt hos jer.... Nej, siger han... det skal renses i bund hver 3 md.

Men det kan jeg jo godt selv gøre, siger jeg så... Hvad er det så lige jeg skal betale dig for, siger jeg...

Det kan han ikke rigtig svare på ud over at han kan rense fyret... Så mit spørgsmål er, hvad skal der officelt laves til et service besøg? Er der nogen som har en tjekliste eller ligende?

Mvh Mikkel Hansen
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted

Offline Frank Chr.

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +33/-3
« Svar #5 Dato: Dec 07, 2016, 22:55 »
Hej
Her er hvad vi laver
Dialog med kunde om der er andre ting der er oplevet under drift
Rengøring af Kedel, Brænder og røgrør (kontrol og evt. udskiftning af div. pakninger)
Kontrol og eller test af Vand tryk på anlæg, Gearmotore, blæser, kompressor, ventiler, pumpe, eltænder, fotosensor og evt andet udstyr tilsluttet fyret
Evt udskiftning af D.O hvis ikke optimalt
Test af om fyret er online og evt. opdatering af firmware
Gennemgang af div opsætninger i styring (kedel temp. vvb temp osv osv)
Gennemgang af log i styring for at se om der er fejl som er opstået siden sidst for at få et overblik om fyret kører optimalt
Afvejning af piller
Kalibrering og fysisk kontrol af O2 sensor
Måling af træk i skrosten (både uden blæser er startet og med blæser på fuld last) for at sikre der ikke kommer overtryk i kedel
Måling af forbrænding samt træk i skorsten under drift med ekstern udstyr (sammenlignes med bla. O2 sensor monteret på fyr) Hvis kræves justering af blæser

Hvor lang tid tager et typisk service-eftersyn?

Offline baacael

• Begynder
  • *
  • Respekt optjent: +1/-0
« Svar #6 Dato: Dec 08, 2016, 08:58 »
Mange tak for jeres input. Jeg har nu haft fat i firmaet, som jeg på skrivende tidspunkt, ikke jan se nogen grund til at navngive. ( muligvis på et senere tidspunkt kan dette forkomme) og forklaret at jeg ikke renger med at betale for deres " service" samt bedt om en forklaring om hvorfor jeg skal forblive kunde hos dem.

Jeg følger op når der er klaring i sagen hvis det har nogen interesse .;)

Mikkel
Opvarmer 245 m2
RTB 16 kW v7.xxxx med ilt-styring og VVB
Årsforbrug er ukendt,
http://www.stokercloud.dk/dev/baacael.html