Forfatter Emne: Køb af Scotte - akkumuleringstank  (Læst 10953 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline 1000holmes

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 33
  • Respekt optjent: +1/-0
Køb af Scotte - akkumuleringstank
« Dato: Jun 10, 2009, 11:28 »
Hej. Jeg skal have skiftet mit gamle salamander kedel med hjemmebygget stoker monteret. Jeg er blevet meget lun på at købe en Woody med virkningsgra op til 94% hos Hedestoker. Jeg hører dog at Woodyen har seriøse problemer med eltændingen, men Hedestoker fortalte at de har lavet en ny eltænder, som dog bruger længere tid på tænde (12 min. tror jeg nok de sagde-lavere effekt) og at eltænderen ikke længere giver problemer. Er der nogen der kan be- eller afkræfte det??. Hvis antallet af tændinger slidder eltænderen op, hvorfor bruger man så ikke en akkumuleringstank. Så kan fyret nøjes med at tænde/køre meget få gange i døgnet. Tilmed kører den med fuld effekt, når den så kører og det er vel der at fyret har sin bedste virkningsgrad. Derved skulle den overordnede virkningsgrad på fyret blive bedre vil jeg mene istedet for alt det stop/start og evt. halv last drift - Er der nogen der er uenige??
Woody 16kW, v6.00, Comfort kedel
Årsforbrug: 10tons.
Murermesterhus fra 1937 i 3 plan på ialt 240kvm. Kælder uisoleret og resten middel iso. 2 voksne+2 teenager+ 1 barn.

Offline ivan

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 12
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Køb af Scotte - akkumuleringstank
« Svar #1 Dato: Jun 10, 2009, 17:05 »
Min Woody har været installeret siden 1.5.08 - og der var mange problemer med el-tænderen i starten. Indtil jeg fik tilsendt den nye model (hvid) som har været monteret siden sidste sommer helt uden problemer. Jeg kører sommerdrift nu, med en almindelig 150 l beholder og fyret kører ca. 3-4 gange i døgnet uden problemer og vi har altid varmt vand og bruger kun ca 2-4 kg piller/dgn. (El-tænderen kører i gennemsnit  17 min./dgn) En akku-tank er ikke aktuel for mig nu, men hvis jeg senere sætter solfangere op vil det sikket være en god ide. Jeg kan bare ikke se at det vil kunne betale sig rent økonomisk derfor tøver jeg.
 ;)
Woody 16kw 4.99, Opop H430, trækstabil. opvarmer hus fra 1937 rimeligt isoleret med lavenergivinduer på 133 m2 med gulvvarme og 60 m2 kælder med 2 radiatorer, 180 l Vølund VVB uden el-patron. 5000 kg piller/år.

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Køb af Scotte - akkumuleringstank
« Svar #2 Dato: Jun 10, 2009, 18:59 »
Hej,

At Woody'en skulle have seriøse problemer med el-tændingen, er useriøs ammestuesnak  :D :D
Der er enkelte der har problemer, men som regel skyldes det forkert indstilling.
Min egen Woody kører nu på 3. år med den samme røde el-tænder, og fyret starter 2-3 gange pr. dag.

Hilsen
Michael

Hej. Jeg skal have skiftet mit gamle salamander kedel med hjemmebygget stoker monteret. Jeg er blevet meget lun på at købe en Woody med virkningsgra op til 94% hos Hedestoker. Jeg hører dog at Woodyen har seriøse problemer med eltændingen, men Hedestoker fortalte at de har lavet en ny eltænder, som dog bruger længere tid på tænde (12 min. tror jeg nok de sagde-lavere effekt) og at eltænderen ikke længere giver problemer. Er der nogen der kan be- eller afkræfte det??. Hvis antallet af tændinger slidder eltænderen op, hvorfor bruger man så ikke en akkumuleringstank. Så kan fyret nøjes med at tænde/køre meget få gange i døgnet. Tilmed kører den med fuld effekt, når den så kører og det er vel der at fyret har sin bedste virkningsgrad. Derved skulle den overordnede virkningsgrad på fyret blive bedre vil jeg mene istedet for alt det stop/start og evt. halv last drift - Er der nogen der er uenige??
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline 1000holmes

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 33
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Køb af Scotte - akkumuleringstank
« Svar #3 Dato: Jun 10, 2009, 20:54 »
Lyder godt Michael. Jeg regner med at tilkøbe iltstyring med det samme. Har du rodet meget med indstillingerne eller brugte du bare standard instillingerne (hvis der er sådan nogle)?
Woody 16kW, v6.00, Comfort kedel
Årsforbrug: 10tons.
Murermesterhus fra 1937 i 3 plan på ialt 240kvm. Kælder uisoleret og resten middel iso. 2 voksne+2 teenager+ 1 barn.

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Køb af Scotte - akkumuleringstank
« Svar #4 Dato: Jun 11, 2009, 20:26 »
Hej,

Ilt-styring er efter min mening en dårlig investering, fordi effekten af den ikke står mål med prisen.
Hvis du fyrer med de samme piller (fra samme leverandør) svinger brændværdien i dem sjældent, og derfor er der kun behov for at foretage justering, hvis/når du skifter pilleleverandør.
Mange (incl. mig selv) bøvler med at få en stabil iltmåling, fordi det kræver en 100% tæt kedel, 100% tætte låger, 100% tætte røgrørssamlinger og en velfungerende lambda-sonde.

Mht. mine indstillinger, så er jeg en sand pillefyrs nørd, der elsker at rode med indstillingerne  :D :D
Jeg har dog nået et niveau af gode parametre, der gør at jeg ikke rigtigt kan optimere mere (øv  ;))
Standarg parametrene (dem man får ved autoberegning) er udemærkede grundparametre, som man bør efterjustere efter f.eks denne vejledning http://www.mhes.dk/Indstilling.pdf

Hilsen
Michael

Lyder godt Michael. Jeg regner med at tilkøbe iltstyring med det samme. Har du rodet meget med indstillingerne eller brugte du bare standard instillingerne (hvis der er sådan nogle)?
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline 1000holmes

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 33
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Køb af Scotte - akkumuleringstank
« Svar #5 Dato: Jun 13, 2009, 09:30 »
Nu kan det godt være jeg breder mig lidt udenfor emnet, men jeg kom til at snakke om retur temperatur på en pladejernskedel og hvad den skulle være. Jeg kan se at scotte anbefaler at returen skal være min. 45degC, men andre siger 60degC i returen. En gut hos Hedestoker sagde at det drejede sig om at forskellen mellem frem og retur ikke måtte blive mere end 20degC og at det nemmeste var at justere det med en manuel 3-vejs ventil. Hvad er jeres anbefalinger og erfaringer?. Helst ville jeg egentligt køre med fyret stillet til 60-65degC, så det passer med fremløb til radiatorer og VVB, og så shunte manuelt til 40-45degC.
Woody 16kW, v6.00, Comfort kedel
Årsforbrug: 10tons.
Murermesterhus fra 1937 i 3 plan på ialt 240kvm. Kælder uisoleret og resten middel iso. 2 voksne+2 teenager+ 1 barn.

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Køb af Scotte - akkumuleringstank
« Svar #6 Dato: Jun 14, 2009, 20:24 »
Hej,

Det det egentligt drejer sig om, er at der ikke dannes kondens i kedlen.
Kondensvand blandet med soden giver svovlsyre, og det ætser/tærer kedlen.
Det der kan danne kondens i kedlen er:
Koldt returvand i større mængder
Dårligt røggasflow i kedlen

Hvis du holder din retur over 45 grader i en Opop kedel, er du ikke i farezonen.
Det med stor forskel mellem fremløb og retur, det er ren ammestuesnak i henhold til kondens, men kan give mening i forhold til spændinger i kedlen, selv om der skal meget stor forskel til for at give problemer.

En simpel og funktionel løsning på returvands temperaturen, er et tværløb mellem fremløb og retur, reguleret enten af en manuel ventil, eller en termostatventil med fjernføler, placeret på returen til kedlen.

Hilsen
Michael

Nu kan det godt være jeg breder mig lidt udenfor emnet, men jeg kom til at snakke om retur temperatur på en pladejernskedel og hvad den skulle være. Jeg kan se at scotte anbefaler at returen skal være min. 45degC, men andre siger 60degC i returen. En gut hos Hedestoker sagde at det drejede sig om at forskellen mellem frem og retur ikke måtte blive mere end 20degC og at det nemmeste var at justere det med en manuel 3-vejs ventil. Hvad er jeres anbefalinger og erfaringer?. Helst ville jeg egentligt køre med fyret stillet til 60-65degC, så det passer med fremløb til radiatorer og VVB, og så shunte manuelt til 40-45degC.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html