Forfatter Emne: RTB 16 - min/max værdier for O2 og Blæser  (Læst 5254 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline drb

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 105
  • Respekt optjent: +2/-0
RTB 16 - min/max værdier for O2 og Blæser
« Dato: Jan 20, 2017, 18:02 »
God aften  :)

Så har jeg igen brug for jeres erfaring! :D

Jeg er som tidligere nævnt en begynder med stor B  :D. Men ved hjælp af jeres indlæg, og ikke mindst hjælp fra Michel (NBE) har jeg efterhånde lært nok til at forsøge mig med indregulering af mit RTB 16 Kw.  Da jeg havde en hel del lys æske besluttede jeg at følge nogle af jeres anvisninger: med kalibrering af ilt sonden fra 17,2 til 20,5-20,9 og derefter med grundjustering -  ny afvejning og derefter køre O2 justering ved 10-50-100% effekt. Har efterhånden begyndt at forstår "mekanikken"  :) - og har brugt meget lang tid og prøvet mig frem med ønsket ilt samt blæserhastighed. Syntes selv af jeg kom rimeligt tæt på de to O2 typer - for 10% og 50% men havde problemer med de 100% - her blev ilt% ved at cykle fra 2 til  6-7 %. Jeg øgede blæser med differensen blev fortsat stor. Jeg stoppede ved ønsket O2 på 8 og blæser på 43!

I processen kom jeg til at trykke på en af menu-pile i "forkert" retning og opdage pludseligt andre menupunkter - billeder/grafer m.m. :D Jeg  regner med at det er de grafer der er beskrevet i manualen for ilt-styring!:-\

Nu har fyret kørt fra tirsdag til i dag og jeg har fået mørk grå/kaffebrunt æske i skuffen. :D
Men nu har jeg også fået en del større/mindre klumper samt rester af forkullede piller efter en komproserrens! :-\

Så tænkte jeg at nu skal der igen finjusteres - og her brugte jeg den kære lille skærm som hjælp ;D
Som i kunne se fra kurvene så gik jeg i gang og brugte virkeligt god til tid alle niveauer - igen har jeg indjusteret 10% & 50% rimeligt godt syntes jeg - har læst at de er godt for skorstenen med 1% ilt overskud. ;)

IGEN er der problemer med 100% - til start indstillet til ønsket O2=8, blæser 43 - men igen gik aktuel ilt ned til 2 og op omkring 5-6 og engang i mellem 8-9.  Da min kedel kom på 70 grader og røg på 92 grader stoppede jeg! ::) og det nuværende tal: ønsket ilt: 7% og blæser hastighed 54% - hvilket jeg syntes er meget høj!

I manualen for ilt-styring er der opgivet standardværdier for O2: ved 10% effekt 16-18% ilt overskud: ved 50% 12-16% og ved 100% 7-10%.
Jeg har nu studeret mange opsætninger  PÅ RTB 10-30 KW - især dem der allerede køre version #3 på stokercloud og den mindste værdi for ilt overskud jeg har set er på 7% (blæser 30%) og for samme pararmeter den højeste blæsertal på 70% (ønsket ilt 8,5%).

Nu kommer spørgsmålet: hvad vil det ske hvis jeg indtaster 6% i ønsket ilt? (Har ikke haft mod på at prøve det). Jeg kan se at blæseregulering er på i Ilt-styringen er sat på 30% +- for alle tre effektniveau. Det er vel ikke en parameter men piller ved!

Hvorfor har jeg så lidt ilt-overskud ved 100%?
Er der kendte minimum/max værdier for ilt-overskud/blæs som fyret kan køre med.

Hvordan kommer jeg mon videre her? Da Michel (NBE) har justeret PI-værdierne fik jeg meget mere stabile kurver - men dette og kulden bevirkede at fyret kørte i lange perioder med  en stabil ydelse på 50 -60% eller mere - derfor kom der lysegrå æske og jeg opdage at ilt-sonden kun var på 17,2. Nu vil jeg gerne af med klumper og forkullede pille-rester. :D

På forhånd tak for råd og vejledning :D

P.S. Kunne god ønske en BRUGER-vejledning i stil med de andre på www.mhes.dk - dvs. en DUMMY- brugemanuel til indregulering af forbrænding hvor flammen er HELT usynlig ;)!

Venlig hilsen
Dragica
Venlig hilsen, drb

RTB 16 Kw + udvidelsesprint + iltstyring + komp. rens + trækstabilisator
320 kg silo. VVB 160 prio. 3-vejs.
180m² bolig + 90m² kælder.
Radiatorer og gulvvarme i bad (kælder).
Stokerclaud: http://www.stokercloud.dk/dev/drb.html

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7550
  • Respekt optjent: +224/-179
  • Montør NBE
Sv: RTB 16 - min/max værdier for O2 og Blæser
« Svar #1 Dato: Jan 20, 2017, 18:39 »
Der findes tal til din styring, og så kan man finde helt andre tal når man går ind og justere.
Der er ikke noget i vejen for at du indstiller max drift til 6% ilt, hvis ikke fyret soder.
Blæser tal er under stor indflydelse af trækforhold i og omkring din skorsten.
Derfor kan der være stor variation fra et anlæg til et andet.
Korrektionerne i iltstyringen er jo til for at indsnævre det område blæsertal kan variere.
Det må ikke være så bredt at blæseren vil kunne gå i stå.  :)
Så jo, alle tal kan ændres, hvis man har en god grund, og ved hvad man ønsker.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline nasty

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 436
  • Respekt optjent: +6/-2
Sv: RTB 16 - min/max værdier for O2 og Blæser
« Svar #2 Dato: Jan 21, 2017, 08:05 »
Prøv da at låse brænder til 100% og sæt blæs ned til standart tal 35 % ilt til 8 % og ilt til VIS og leg en times til med det og vent noget tid når du ænder blæser op eller ned


V7 styring på en
Woody 10 kW blackstar mini 1016 opvarmer  133 m2
kompressorens trækstabilisator
vvp via 3vejs ventil
Iltsryring
Flad herd
pelvac vakuum sug

http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/showmain.php?mac=allan1978

Offline drb

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 105
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: RTB 16 - min/max værdier for O2 og Blæser
« Svar #3 Dato: Jan 22, 2017, 09:51 »

Hej Michael og nasty,
tak for jeres tilbagemeldinger.  :D

Da jeg ikke kan se - (ikke ønsker at rode i det) om fyret soder eller ej så vil jeg nok følge dit råd nasty og arbejde på at indstille 100% tæt på standard som muligt.
Da den var på O2 8% og blæser på 41 gav det en del lys æske - men det kan jeg pt. leve med da fyret er sjældent på 100% effekt! :)

Mvh,
drb
Venlig hilsen, drb

RTB 16 Kw + udvidelsesprint + iltstyring + komp. rens + trækstabilisator
320 kg silo. VVB 160 prio. 3-vejs.
180m² bolig + 90m² kælder.
Radiatorer og gulvvarme i bad (kælder).
Stokerclaud: http://www.stokercloud.dk/dev/drb.html

Offline MortenEV

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 178
  • Respekt optjent: +3/-0
    • Link til stokercloud
Sv: RTB 16 - min/max værdier for O2 og Blæser
« Svar #4 Dato: Jan 23, 2017, 08:55 »
Hej

Jeg er stadig nybegynder men dine ilt kurver ligner mine i starten.  Jeg døjer med 1½år siden med en dårlig snegl og noglen gang slå iltstyringen over på "Vis", istedet for at være aktiv.
Jeg har prøvet at være igennem sorte piller og havde høje blæser tal.

Men min erfaring siger nu at ens blæser tal skal være rimmeligt tæt på NBE's anbefaling. Ellers er der noget i vejen med de ydre omstændigheder.

Helt generelt kunne se ud som din iltstyringen ikke råderum nok til at regulere og din snegl giver mindre end den bør. Dine to kurver skal helst ligger rimmeligt tæt på hinanden.

Så jeg tror ikke det hjælper med din nye blæser indstillinger.



http://stokercloud.dk/dev/oestervang.html
RTB30 - Iltstyring - VVB - Komp rens - 10Pa Trækstabilisator
Opvarmer 305kvm (45% gulvarme) - 21 grader , forbrug ca. 14 tons

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: RTB 16 - min/max værdier for O2 og Blæser
« Svar #5 Dato: Jan 23, 2017, 14:50 »
De iltkurver synes jeg mere ligner en for høj I andel pille doseringen i iltstyringen og måske en for lille P andel på blæser justeringen. Men jeg kan også være helt galt på den.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline drb

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 105
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: RTB 16 - min/max værdier for O2 og Blæser
« Svar #6 Dato: Jan 23, 2017, 19:08 »
Hej hjemmeteori,
vil du  uddybe din teori om I og P i O2 og blæser.

Da jeg var ved fyret og havde låst effekt på 10 %  og O2 på vis - blæser på 13 -  ønsket O2 på 17,5.
På skærmen kan jeg se på regulerings information at aktuelt O2 er Ca.  16-17- Gain P 5.00 - Gain I 0.20 - Luftændring P 37% - Luftændring I 11.1% - dette giver total ændring på 48% mens - Max. ændring er på 30%.  ???
Luftændrings tal ændrer sig mens Max.ændring er fast på 30% når Ilt-styring er aktiveret.

Hjælp behøves,  tak.  :)
Er der en der kan forklare ovenstående begreber og hjælpe mig til forståelse af ilt-styringen.  På forhånd tak. :D
« Senest Redigeret: Jan 23, 2017, 20:37 af drb »
Venlig hilsen, drb

RTB 16 Kw + udvidelsesprint + iltstyring + komp. rens + trækstabilisator
320 kg silo. VVB 160 prio. 3-vejs.
180m² bolig + 90m² kælder.
Radiatorer og gulvvarme i bad (kælder).
Stokerclaud: http://www.stokercloud.dk/dev/drb.html

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: RTB 16 - min/max værdier for O2 og Blæser
« Svar #7 Dato: Jan 23, 2017, 23:16 »
Hej drb

Jeg kommenterede på Morten's indlæg, så du må ikke tage indlægget som en umiddelbar løsning på dine udfordringer.

Der skal du have iltstyringen til at spille først. Og her vil jeg helst bare henvise til en normal indjustering af denne. Ved ikke om den har fremgået af alle manualer, men ellers må man kunne søge sig frem til beskrivelser af dette herinde.

Men så for at forklare PI omkring Ilt er det lavet lidt kompliceret da den er i 2 trin.
1. PI for blæser Justering
2. PI for pille justering

Blæser justeringen virke jo promte, da en justering af blæser vil vise sig inden for få sekunder.
Pille justeringen har jo en del forsinkelse, da pillerne først skal frem til brænderen og da bålet derudover skal aftage eller opbygge før du får resultatet på ilten.

Problemet jeg har oplevet er at blæser justeringen, da denne har en I faktor, bremser pille justeringen. Dette da hvis blæseren har korrigeret ilt over/underskud, resulterer det i en meget langsom regulering af pille doseringen. Den kan sådan hurtigt sagt, løse problemet før pilledoseringen bliver tilpasset. Men vil dog samtidig sige at jeg ikke teknisk ved hvordan samspillet er mellem disse to, det er alene baseret på mine observationer.

Da mine tal vist ligger noget fra standard tal vil jeg ikke umiddelbart anbefale dem til andre (da jeg så selv mener jeg bør have en større teknisk forståelse af samspillet, mellem de 2 PI reguleringer).

Men mit P led i Blæser er højt og mit I led er meget lavt
mit P led i piller er lavt og mit I led ved jeg ikke, da det er kommet til efter 10.31 og det er de nyeste standard tal jeg kan finde.
Min tanke er at blæseren står for P led og pille doseringen for I led. Dog et lille P led  i pille reguleringen for at denne ikke skal gå i selvsving, da blæser reguleringen er lidt for hurtig.

Grunden til at jeg så mener at din ilt ligner noget I reguleret er at den cykler i bløder buer (altså over lang tid) over eller under ønsket ilt. De bløde buer opstår normalt på en for høj I. Men det kan også være din 30% begrænsning i blæser justering der er for lidt lige nu, hvor iltstyringen måske ikke er justeret korrekt. Det vil potentielt kunne give samme problem. Nemlig at begrænsningen giver pille reguleringen mulighed for at overreagere.

Håber dette er bare lidt forståeligt, jeg skal selv holde tungen lige i munden når jeg regulere på blæsertal og iltjustering. Men når det virker her, tror jeg på at jeg sparer piller.
« Senest Redigeret: Jan 23, 2017, 23:30 af Hjemme teori »
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: RTB 16 - min/max værdier for O2 og Blæser
« Svar #8 Dato: Jan 23, 2017, 23:27 »
Omkring dine sorte piller i asken efter kompressorens, så prøv med stop for piller i 360 sekunder og blæser 25%.

Måske de 50% du kører med nu, blæser pillerne ud over kanten af herden. De 360 sekunder, for at de kan nå at brænde helt væk, med lavere blæs!
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline drb

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 105
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: RTB 16 - min/max værdier for O2 og Blæser
« Svar #9 Dato: Jan 29, 2017, 11:55 »
Hej Sophus,

tak for inputet - jeg fulgte dit råd - og har brugt tid til at søge på forumet og har fundet værdiful information i mange indlæg især fra MHES fra 2014-2015-2016  :D om hvordan man justerer forbrænding, hvad man skal se på og bruge ved justering af ilt-styring og ikke mindst hvordan man bruger den lille skærm på fyret  ;) - den er jo fyldt med informationer  ;D ;D.

Med hensyn til PI i Ilt-styring mener jeg nok at du er inde på noget af det rigtige - har prøvet at ændre P-led regulering i O2 fra 5.00 til 2.50 og kunne observere at spidsen i aktuel O2 kurve ble "kortere". Har så i går lavet ny afvejning og justeret ind igen ( bare for at lære det  :D) og her til morgen sat P-led tilbage til 5.00.

Du har jo haft ret med hensyn til PI regulering for kedlen, hvor der også var mange meget spidse udsving - som blev justeret ind med P-led fra 2.5 til 1.2 og I-led fra 1.0 til 1.3. (tak til Micael F. :D)
Så jeg er der hen, hvor jeg skal udvise tålmodighed og observerer - og måske juster 1 parameter ad gangen ;)

Til MortenEV
tak oplysningerne - hvad gjorde du med den dårlige snegl? Med hensyn til regulering i Ilt-styring så har jeg set på regulerings-skærmen at:

Citér
Temperatur aktuelle data   
Aktuel effekt   9.1   kW

Ilt aktuelle data
Korr. brændsel lav   98.40   %
Korr. brændsel midt   99.71   %
Korr. brændsel høj   100.00   

dette er tæt på 100% - hvilket skulle være ønskelig, hvis jeg har forstået det korrekt! ;)
Mht. om nye ilt tal hjælper må vi se tiden an. :)

Det eneste grund til at denne justering er ønsket om at spare på piller - det har jo ikke været særligt koldt fra november til i dag men jeg har allerede brugt over 3000 kilo!! :-\ - Ved anskaffelse lyd estimatet på 4500 kg ca. pr år!! Temp. i huset er på 20-21 grader.

Men  det er jo svært når man ikke har viden/erfaring/ udstyr m.v. til rådighed. 

Anyway, mange tak  til alle for hjælpen, jeg bliver jo beriget med ny viden/ny erfaring hver gang!  :D

God søndag.

Mvh, drb
Venlig hilsen, drb

RTB 16 Kw + udvidelsesprint + iltstyring + komp. rens + trækstabilisator
320 kg silo. VVB 160 prio. 3-vejs.
180m² bolig + 90m² kælder.
Radiatorer og gulvvarme i bad (kælder).
Stokerclaud: http://www.stokercloud.dk/dev/drb.html