ja kondensatoren giver ikke flere krafter men søger for at give sneglen et start skub så den kører i den rigtige retning. Når først sneglen er igang gør den ikke mere .
Prøv at teste den teori, jeg er sikker på at motoren bliver meget svag og stopper hvis kondensatoren fjernes under drift.
Det hedder ganske vist en "Start kondensator" men når vi taler vekselstrøm så forsvinder spændingen 50 gange i sekundet, og kondensatorens opgave er at forskyde strømmen 90° til hjælpeviklingen, hvilket den gør 50 gange i sekundet.
Jeg oplever at min eksterne snegl knaser meget, og ved ny indvejning, var tallene i gennemsnit 715 gram/ 6 minutter. Tidligerer var de på 970 gram! Jeg mistænker kondensatoren, da jeg har renset for smuld m.m. Mine spørgsmål er; hvordan kan jeg se at kondensatoren er gået? Kan det evt. være andet?
Efter hånden som kondensatoren bliver gammel mister den evnen til at "gemme" strømmen de 90° og jo mindre vinklen bliver jo ringere bliver trækkraften.
Umiddelbart kan kondensatoren ikke have skylden for at sneglen knaser. Jeg vil mene at det kan skyldes, lejerne i motoren, gearet eller blot pillerne.
Du kan ikke se på kondensatoren om den virker, men med et måleinstrument det kan måle farrad kan du checke værdien.