Forfatter Emne: Kedel temp svinger = dobbelt og trippel optændinger ?? Hjælp jeg er blank !  (Læst 5241 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline CraY

• Øvet
  • **
  • Respekt optjent: +0/-0
Nu har jeg brug for lidt feedback(hjælp). fra nogle hærdede pillefyrs entusiaster.

Info: Biocomfort 16kw monteret på ældre tasso A2 støbejerns kedel, kedel temp føler har altid ligget i dyklommen på kedlen.

Har haft dette setup i snart 4 år og været meget tilfreds. ;D MEN MEN MEN, her i foråret begynder kedel temp at svinge op til 0.6° dvs. ikke de store problemer i det, først når fyret når ned til optænding.

PROBLEMET:

Når optændingen begynder kan temp stige 0.1-0.2° så opfatter styringen det som pause/stoppet og tænder derfor ikke. 2 min efter er vi under optændingstemperaturen igen og optænding starter så endnu engang, nu er der så 2X optændingspiller til rådighed.  :-\ hmmm hvis jeg lader den tænde op på denne mængde syder det fra kedlen/rørene/cirkulationspumpen, ved det ikke lige kan bare høre det. (røgtemp ca. 220°-250° så det skulle nok kunne gå)

Normal observeret røgtemp starter på ca. 200° og falder gradvist til 150° lige inden temperaturen er opnået for hele systemet.

JEG HAR PRØVET:

Udskiftet kedeltemp føler = samme symptomer ingen ændring

Flyttet Kedeltemp føler fra dyklomme til indgangsrør pakket ind i rørskåle og isoleret fra omverdenen = samme symptomer ingen ændring

Afbrudt strømmen og fjernet sikringen fra styringen 10 minutter = stadig ingen ændring

Vi har hverken haft lynnedslag eller uretmæssige strømafbrydelser.

Det burde jo ikke rigtigt være muligt men kan min styring være blevet for følsom sådan uden noget ??

Er der nogen der har oplevet noget lignende ??

vi går og roder i noget husrenovering og påtænker et skifte til jordvarme, så er egentlig ikke så hooked på at skulle ofre en masse før vi får styr på planerne om vi vil skifte eller hvad der nu sker, men det er da bare lidt træls

Jeg har slukket fyret pt. fordi jeg ikke er tryg ved at lade hundene være alene hjemme, med de der dobbet og trippel optændinger.

På forhånd tak for hjælpen
Mvh Brian Bengtsson
Biocomfort 16kw på opop 416

Offline tn

• Prof
  • Respekt optjent: +3/-0
    • online pillefyr
Nu har jeg brug for lidt feedback(hjælp). fra nogle hærdede pillefyrs entusiaster.

Info: Biocomfort 16kw monteret på ældre tasso A2 støbejerns kedel, kedel temp føler har altid ligget i dyklommen på kedlen.

Har haft dette setup i snart 4 år og været meget tilfreds. ;D MEN MEN MEN, her i foråret begynder kedel temp at svinge op til 0.6° dvs. ikke de store problemer i det, først når fyret når ned til optænding.

PROBLEMET:

Når optændingen begynder kan temp stige 0.1-0.2° så opfatter styringen det som pause/stoppet og tænder derfor ikke. 2 min efter er vi under optændingstemperaturen igen og optænding starter så endnu engang, nu er der så 2X optændingspiller til rådighed.  :-\ hmmm hvis jeg lader den tænde op på denne mængde syder det fra kedlen/rørene/cirkulationspumpen, ved det ikke lige kan bare høre det. (røgtemp ca. 220°-250° så det skulle nok kunne gå)

Normal observeret røgtemp starter på ca. 200° og falder gradvist til 150° lige inden temperaturen er opnået for hele systemet.

JEG HAR PRØVET:

Udskiftet kedeltemp føler = samme symptomer ingen ændring

Flyttet Kedeltemp føler fra dyklomme til indgangsrør pakket ind i rørskåle og isoleret fra omverdenen = samme symptomer ingen ændring

Afbrudt strømmen og fjernet sikringen fra styringen 10 minutter = stadig ingen ændring

Vi har hverken haft lynnedslag eller uretmæssige strømafbrydelser.

Det burde jo ikke rigtigt være muligt men kan min styring være blevet for følsom sådan uden noget ??

Er der nogen der har oplevet noget lignende ??

vi går og roder i noget husrenovering og påtænker et skifte til jordvarme, så er egentlig ikke så hooked på at skulle ofre en masse før vi får styr på planerne om vi vil skifte eller hvad der nu sker, men det er da bare lidt træls

Jeg har slukket fyret pt. fordi jeg ikke er tryg ved at lade hundene være alene hjemme, med de der dobbet og trippel optændinger.

På forhånd tak for hjælpen
Mvh Brian Bengtsson

hej Brian

Problem er før set, hvis diff. temp under pauysefyring er sat til 0, så opstarts temperatur er det samme som ønsket kedel temperatur, så kan problem opstå ved opstart, når temp. svinger omkring  ønsket temperatur punktet, under opstart.

diff. værdien anvendes selvom du har sat pausetid til 0.

så prøv at sætte diff. temp til f.eks 5 grader, så skal den svinge 5 grader før problem opstår.

NB! dette er vist nok løst i seneste versioner, men har været et problem.
Venlig Hilsen
Tn
biocomfort + stokerkontrol
Tasso us kedel
http://pillefyr.tknweb.dk

Offline CraY

• Øvet
  • **
  • Respekt optjent: +0/-0
Hey tn
Tak for svaret  ;)

både tid og diff er lige nu sat til 0 ændrer da lige den indstilling og ser på det.
og håber at du lige har reddet dagen.  8)

Mvh Brian Bengtsson

EDIT :

TAK tn.

Der har ikke været nogle problemer siden, så dit svar omkring indstillingerne har løst mine problemer.

Tusind tak fra fruen også  :D

« Senest Redigeret: Jul 23, 2009, 15:09 af CraY »
Biocomfort 16kw på opop 416