Forfatter Emne: Træk træpiller hjem fra polen, litauen eller andre billige lande, hvordan?  (Læst 28538 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline grisling

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 11
  • Respekt optjent: +0/-1
Hej

Vi er efterhånden en god flok der har fået pillefyr i byen og vi kunne derfor godt tænke os at tage et helt træk træpiller hjem fra litauen, polen eller andre "billige" lande.
Der burde da være en del penge at spare i forhold til at hente dem over grænsen.
er der nogen der har erfaringer med nogle firmaer i de lande der laver træpiller og hvordan man kommer i kontakt med dem?

Mvh. Brian

Offline benny

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 135
  • Respekt optjent: +2/-0
Scotte 16kw på dor 16 kedel. 4.99 v styring

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4444
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Vi har gjort det en enkelt gang. Vi gav dengang 1500kr/t for Barlinek, hvilket var den pille vi brugte i forvejen. Skulle vi have købt dem over grænsen, mener jeg at prisen var omkring 1800kr.
Desværre viste det sig at det var noget nær opfej vi fik, og vi havde jo ikke rigtig noget sted at klage. Et anden problem var betalingen, vi skulle jo stå med 36000kr kontant, og vi rystede da lidt i bukserne, der kunne jo komme 4 rockere i en gammel 320'er  ::) og fravriste os pengene. Nå men pillerne kom, de fik pengene, og vi måtte ærgre os over de ringe piller.

Vi var enige om at det var første og sidste gang, nu køber vi piller når der er forårs tilbud, og de sidste år har prisen været 1350-1450kr/t leveret. Når du kigger pillepriser skal du ofte lige selv regne ton prisen ud, da der efterhånden sjældent er et ton på pallerne.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
@ Kenneth, Nu spidser jeg øre, hvor sælges der træpiller til 1350-1450kr/t endda lev.? Det nærmeste jeg har kunnet finde, det er (nå ja) Stampemølles "tyske" træpiller til 1300kr/900kg + lev.   :)

Ps. Selv giver jeg 1825kr/896kg incl. lev. hos min lokale forhandler af svenske kvalitets træpiller. Og det har jeg sådan set også været tilfreds med, men hvis jeg kan spare godt 2000kr/årligt, er jeg bestemt parat til at svigte min leverandør.  ;)
« Senest Redigeret: Feb 10, 2017, 12:38 af Frank Chr. »

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4444
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Det er lige netop Stampemøllen vi bruger, men som jeg også skriver, så køber vi dem når de er på tilbud. Hvis du tilmelder deres nyhedsbrev, så får du et tip om hvornår de er billige, og så er det at vi bestiller et helt træk, og vi er så heldige at vi bor i zone 1, så fragten plejer vi at kunne holde lige under 100kr. pr palle.
Det er klart at det ærgrer os at pallerne har tabt et lag, men vi har alligevel nok i ét træk.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Som pillefyrsejer skulle man være bosiddende i Sønderjylland, skulle man.  ^-^

Offline kivi

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 352
  • Respekt optjent: +6/-0
Eller betale sin moms med glæde og bidrage til velfærdssamfundet ::)
Mvh
Ole
BlackStar 1016, 16 kW, V6.76, 160+54 m2,  kompressorrens, 300L VVB med solfanger, Pellmon på Raspberry pi

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4444
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Eller betale sin moms med glæde og bidrage til velfærdssamfundet ::)
Jeps.. men Stampemøllen giver masser af danske arbejdspladser.. ;) tænk hvor mange der køber import piller !
personligt tror jeg at momsen er den lille i det spil.

Men det er generelt helt tovligt, to lastbiler kører over grænsen, den ene tom, den anden med piller, så læsses pillerne over på den tomme lastbil og begge kører hjem igen.  ;D noller, men det river lige 18% af prisen.

Men er det min skyld? Der var vist noget med en afstemning i 72' noget om harmonisering af afgifter og moms. Min nu afdøde svigerfar stemte klart ja dengang, han havde nemlig et dejligt supermarked ved vestkysten, og han drømte da om at de købte varene ved ham, i stedet for at slæbe dem med hjemmefra.

Jeg kan da sige at jeg ikke har det dårligt med, at jeg køber piller der har været et smut over grænsen.
« Senest Redigeret: Feb 11, 2017, 08:49 af xkfc »
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Jeg har hørt at den der noller transport vist ikke altid finder sted, men det kan man jo ikke se på træpillerne  ;)

Men ellers kan man læse at citat: "Når du køber i lande med lavere moms end dansk moms, skal sælger tilbyde dig at du selv kan hente. Hvis sælger ikke tilbyder dette, men de selv står for transporten er leverandøren/sælgeren underlagt fjernsalgsloven og kan blive pålagt at opkræve dansk moms. Derfor skal kunden selv stå for at vælge transport. Når du køber i udlandet, må du kun indkøbe til eget forbrug. Varer der medbringes til andre, regnes for at være erhvervsmæssig aktivitet. Mange leverandører forlanger betaling forud. Det kan som udgangspunkt ikke anbefales at betale forud. Ved betaling forud er risikoen hos kunden. Hvis du alligevel vælger at betale forud bør du kende leverandøren eller tjekke om virksomhedens eksistens. Undersøg om moms nummer er reelt på http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/?locale=da Hvis du betaler kontant på beløb over kr. 7.500 skal du vise legitimation, ifølge hvidvaskningsloven".

Ps. Ikke at forglemme de virkelige trælse plattenslagere (ruller lidt ned på skærmbilledet) https://www.facebook.com/biobraendselsforeningen 
« Senest Redigeret: Feb 11, 2017, 09:57 af Frank Chr. »

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4444
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Jeg har hørt at den der noller transport vist ikke altid finder sted, men det kan man jo ikke se på træpillerne  ;)

Det skal jeg lade være usagt, men jeg ville undre mig hvis et firma som Stampemøllen turde løbe an på snyd, og jeg forstår slet ikke hvad de kan vinde ved at løbe risikoen.

Vi bestiller jo også selv vognmand, så et eller andet sted skal pillerne læsses om fra Stampemøllens biler.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Nej jeg tror da bestemt heller ikke at nævnte firma kunne finde på den slags. Men i første omgang er der da den ene transportvej til tyskland og spare. Og renset for moms og afgifter tror jeg faktisk at "tyske" træpiller er dyrere og at avancen er større end på danske træpiller.

I 90-erne blev der lodset masser af amerikanske petrokoks på havnene i Horsens og Randers. En stor del af disse koks blev off. kørt til tyskland, for derefter at blive fragtet tilbage til danske forbrugere. Fakta var at en meget stor del blev fragtet direkte ud til danske kunder fra havnene, disse koks så aldrig en tysker.
Jeg ved selvfølgelig ikke om det også er tilfældet med importen af træpiller, men jeg ved at der tales om "det" i branchen.