Forfatter Emne: Ekstern temp. Trådløs rumsensor.  (Læst 4932 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Markgammelby

• Prof
  • Respekt optjent: +1/-1
Ekstern temp. Trådløs rumsensor.
« Dato: Mar 09, 2017, 07:19 »
Hejsa. Ville lige høre om der er noget at vinde hvis man køber den trådløse rum termostat til sin scotte. Og sætter fyret til at køre efter inde temp.!

Mvh Mark
Scotte 16/24kw
Dor kedel 16/24
Vejrkompensering, med nbe regulerings ventil og Grundfoss alpha 2 pumpe.
Shunt ventil 55gr
Grundfoss alpha + pumpe til kedel shunt.
3 vejs ventil til vvb prioritering.

Hus 203m2. 400mm isolering på loftet. Hulmuren fyldt med papiruld. nye vinduer i 2010.

https://stokercloud.dk/v3/#/markgammelby/main-page

Offline Hjemme teori

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Ekstern temp. Trådløs rumsensor.
« Svar #1 Dato: Mar 09, 2017, 07:25 »
Det er nok ikke meget, men det kan give lidt på komfort siden.

Jeg bruger det til at tænde fyret i sommerperioden, hvis der bliver for koldt. Så skal jeg ikke gøre noget, men fyret gør det automatisk. Har så sat en stor forsinkelse på stop/start så fyret ikke stopper og starter for mange gange på en dag.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline xkfc

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +176/-24
    • mit fyr
« Svar #2 Dato: Mar 09, 2017, 07:58 »
Det kommere jo an på hvad du gerne vil vinde  ;)

Det kommer mest an på konstruktionen af dit hus og varmeanlæg.

Pille økonomisk skruer fyret selv ned, det producerer jo den mængde energi der efterspørges. Hvis der ingen efterspørgsel er går fyret i "over temp" og stopper, så det er jo dine eksisterende termostater der bestemmer.

Jeg har gulvvarme i gammeldags 10cm beton. Det er ikke smart at stoppe fyret hele dagen fordi solen skinner ind i stuen, for gulvet afkøles og der mangles varme på badeværelserne, og den del der vender mod nord.
Hos os er en ekstern termostat altså værdiløs.

Hvis man har et moderne glashus med kæmpe sydvendt glas parti, moderne gulvvarme system uden beton, ventilationsanlæg til at flytte overskudsenergi rundt i huset, så kan der være en gevinst ved at stoppe fyret hurtigt, når fyret er stoppet eliminerer du jo strålingstabet fra installationen og skorstenstabet.

På den anden side, det er jo ikke dyrt at montere termostaten, og man må jo ikke gå ned på udstyr  ;)

Hvis man kan komme til at trække kabel fra fyr til stue, findes der et væld af smarte termostater på Ebay.de  med ur styring, og smarte displays.. hvis man er lidt teknik freak  ;D
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline benny

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +2/-0
« Svar #3 Dato: Mar 09, 2017, 19:37 »
jeg har haft det i 2 år og sparer ca 600 kg pr. år , jeg har så de fleste værelser mod syd og store vinduer... jeg har så samtidig et ur der starter fyret en 1-1.5 time hverdag til varmt vand.. hvis nu solen skinner for meget og fyret ikke har kørt i løbet af dagen..
Scotte 16kw på dor 16 kedel. 4.99 v styring

Offline Markgammelby

• Prof
« Svar #4 Dato: Mar 09, 2017, 20:51 »
Så dvs at man stiller alle sine termostater på sine radiatorer på max og så er det rumtermostaten der bestemmer.?
Scotte 16/24kw
Dor kedel 16/24
Shunt ventil 55gr

Hus 203m2. 400mm isolering på loftet. Hulmuren fyldt med papiruld. nye vinduer i 2010.

Offline xkfc

• Top of the pop
    • mit fyr
« Svar #5 Dato: Mar 09, 2017, 21:47 »
Så dvs at man stiller alle sine termostater på sine radiatorer på max og så er det rumtermostaten der bestemmer.?
Igen kommer det an på din installation, men umiddelbart nej.
Termostaterne står på f.eks. 22° og så kan man f.eks. stoppe fyret på 24°
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.

Offline Markgammelby

• Prof
« Svar #6 Dato: Mar 09, 2017, 22:42 »
Ok. Har et hus fra 1973 på 203m2 med 400mm på loftet og mure fyldt med papiruld. Vinduer og døre er fra 2008. Og der er radiatorere i hele huset.

Så hvis jeg sætter rumtermistaten til 22. Og så 2 grader over til ekstern stop. Så bliver der 24 grader i huset før fyret lukker ned.
Scotte 16/24kw
Dor kedel 16/24
Shunt ventil 55gr

Offline kasper

• Øvet
  • **
  • Respekt optjent: +1/-0
« Svar #7 Dato: Mar 10, 2017, 05:09 »
Jeg bruger rum termostat både sommer og vinter, det virker fint. Der er gulvvarme i badeværelse og gang - resten er radiatorer.

VVB er "brokoblet" med gulvvarmestyringen sådan at, uanset om fyret laver varme til huset eller varmt vand, så køre gulvvarmen med.
Om sommeren passer det med at, når der kaldes på varmt vand ca 1 gang om dagen, så køre fyret 1 1/2time for at lave varme til gulvet og varmt vand. Det passer bare perfekt, der er ALTID lunt på badeværelset.

Offline xkfc

• Top of the pop
    • mit fyr
« Svar #8 Dato: Mar 10, 2017, 06:16 »
Ok. Har et hus fra 1973 på 203m2 med 400mm på loftet og mure fyldt med papiruld. Vinduer og døre er fra 2008. Og der er radiatorere i hele huset.

Så hvis jeg sætter rumtermistaten til 22. Og så 2 grader over til ekstern stop. Så bliver der 24 grader i huset før fyret lukker ned.

Nej, der behøver ikke at blive 24° i huset, kun i det rum hvor termostaten sidder. Men 24° var jo kun ment som forslag, man justerer jo på de justerings muligheder man har, indtil man har den komfort man ønsker.

Men når én termostat slukker fyret, så sætter den resten af varmesystemets termostater ud af drift. Dog mener jeg at VVB prioritering starter fyret hvis der mangler varmt vand, uanset om den eksterne termostat har slukket fyret.

Nu ved jeg ikke helt hvad @kasper mener med "brokoblet" men hvis hans VVB er parallelt over varme installationen og der ikke er nogen 3 vejs VVB ventil, så vil han varme huset op samtidig med at fyret kører "varmt vand"

Jeg har dog svært ved at se @kaspers rumtermostat virke om sommeren, det må kræve virkelig fin indstilling at få rumtermostaten justeret så fyret kører 1½ time i døgnet.
Hos mig klarer VVB føleren den side af sagen, og det er lige netop nok til at slå den værste kulde af gulvene på badeværelserne.
Hilsen Kenneth

Offline kasper

• Øvet
  • **
  • Respekt optjent: +1/-0
« Svar #9 Dato: Mar 12, 2017, 11:48 »
Der er 3 vejs ventil. Gulvarme er koblet på "udenom" ventilen, sådan at der ALTID bliver tilført varme uanset hvad fyret så gør - altså, der bliver IKKE sendt varme rundt i huset, kun gulvarme i badeværelse og gang.