Forfatter Emne: Erfaring med opgradering til V6.x styring  (Læst 7880 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Erfaring med opgradering til V6.x styring
« Dato: Aug 21, 2009, 15:13 »
Hej,

Så fik jeg taget mig sammen og opgraderet woody'en til styring V6.x, med hele svineriet inkl. kompressor rens.

Hvad er så mine erfaringer ?

Det er absolut positivt  ;) ;)

Styringen er blevet meget mere intuitiv, specielt det grafiske display er fint.
Min bedre halvdel synes faktisk at det er til at forstå  :D
På displayet kan man bl.a. følge med i hvor lang tid der er tilbage af el-tænding, man kan se en fin tegning af anlægget med temperaturer osv. og man kan direkte se status af anlægget.
Uret i styringen er med batteri back-up, og tæller på net-frekvensen, så det funger bare.

Min styring er monteret med udetemperatur føler, VVB temperatur føler, 3-vejsventil til VVB og kompressorrens.
Udetemperaturføleren bruges til at definere hvornår der ikke er brug for varme i huset, og når det er tilfældet kører fyret kun når VVB'en er "for kold", det hedder SOMMERSTOP.
Samtidig bliver VVB'en prioriteret, så når der er brug for varme til VVB'en, ledes alt fremløbsvand til VVB'en, og når den er OK ledes alt fremløbsvand til radiatorerne - og det virker bare  :)

Kompressorrens holder min herd ren.
Kompressorrens er 2 Ø8 luftrør der er monteret i bagvæggen ved herden, rørene er forbundet via en magnetventil til en luftkompressor.
Funktionen er så at når kompressorens udføres, bliver der blæst trykluft ind gennem luftrørene, og herved blæses herden ren.
Jeg har sat kompressorrens til 15 kg, hvilket vil sige at der renses for hver 15 kg piller der er forbrændt i samme opstart, samt ved hvert stop.
Med mit nuværende dagsforbrug, vil det sige at alm. kompressorrens ikke udføres, da jeg ikke bruger mere end 2,5-3 kg pr. kørsel, men ved hvert stop renses der.
Herden har ingen slagger , og jeg glæder mig til at se hvordan det ser ud om 1, 2, 3, 4 osv uger.
Jeg er ret sikker på at jeg er færdig med den ugentlige herdrensning  ;) ;)

Når min VVS-pusher har fået sig taget sammen til at levere de sidste kobberrørsfittings, skal der monteres flowmåler, og så bliver det en Rolls Royce.

For en styringsmand som mig, der har beskæftiget mig med industriel styring i mere end 25 år, er det vemodigt at indrømme at den nye V6.x styring faktisk overflødiggør min egen hjemmestrikkede overordnede styring.
Alt styres nu af Woody styringen, urstyring, VVB-styring, udetemperatur kontrol, ja hele molevitten  ;)
Det eneste den ikke håndterer, er start/stop af cirkulationspumpen, men det klarer min Danfoss DTO, som jo alligevel sad der for overkogssikring.

Hilsen
Michael
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Frank_rasmussen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 759
  • Respekt optjent: +23/-31
Sv: Erfaring med opgradering til V6.x styring
« Svar #1 Dato: Aug 21, 2009, 18:05 »
Der er ikke andet for, end at du må købe en svømmepøl, så er der masser at styre på igen :)

Har du kun en cirkulationspumpe? Ellers forstår jeg ikke helt behovet for en prioritering af det varme vand...
Woody 10 kW (høj sort/rød kedel) (v. 6.85)
140 kvm hus fra 1914 med 1. sal fra 80'erne
Iltstyring, VVB-prioritering og kompressor rens
160 l Metro vandvarmer med elpatron

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Erfaring med opgradering til V6.x styring
« Svar #2 Dato: Aug 23, 2009, 08:22 »
Hej Frank,

Svømmepøl nej - min søn og jeg har et 6.000 liters bassin i haven, det er nok  ;)

Mht. varmt vand, ja jeg har kun 1 cirkulationspumpe til centralvarmevandet, og så 1 til gulvvarme-kredsen.
VVB'en kører principielt på centralvarme sløjfen, ligesom en radiator.
Tidligere har jeg haft en termostatventil på tilgangen til VVB'en, så den kun åbnede for centralvarme-gennemstrømning, når VVB'en var under 55 grader.
På grund af højdeforskellen i mit hus (kælder, stueetage og 1. sal), havde jeg ofte det problem at VVB'en i kælderen, kom til at virke som "kedel" når anlægget var stoppet, simpelthen pga. selvcirkulation.
Derfor blev termostatventilen udskiftet til en magnetventil, styret af min egen lille indistri-PC, så centralvarme-gennemstrømning kun foregik når centralvarmevandet var varmere end vandet i VVB'en.
Det har virket helt fint, men har krævet at jeg manuelt spærrede resten af centralvarmekredsen af om sommeren, hvor jeg ikke ønsker at der sendes varmt centralvarmevand ud til andet end VVB'en.
Nu har jeg som sagt en 3-vejs ventil på fremløbet, og den kan styres af Woody-styringen, så VVB'en er prioriteret.
Det vil sige at når 3-vejs ventilen ikke er påvirket, ledes alt centralvarmevandet ud i radiatorkredsen, men når VVB’en har brug for varme, får den det hele.
Princippet er velkendt i bl.a. naturgaskedler og moderne oliefyrs kedler, og giver en hurtig opvarmning af VVB’en, som igen sørger for masser af varmt vand, uden at man har behov for en kæmpe VVB.

Hvis du ser på side 2 og 14 i Woody 6 manualen, kan du se en skematisk model af princippet.

Hilsen
Michael

Der er ikke andet for, end at du må købe en svømmepøl, så er der masser at styre på igen :)

Har du kun en cirkulationspumpe? Ellers forstår jeg ikke helt behovet for en prioritering af det varme vand...
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Frank_rasmussen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 759
  • Respekt optjent: +23/-31
Sv: Erfaring med opgradering til V6.x styring
« Svar #3 Dato: Sep 02, 2009, 20:48 »
Jeg har lige aflivet vore livlige hane i sin bedste alder. Den galede på de mest ukristelige tidspunkter.

I givet fald risikerer man vel ikke at blive vækket  kl. 3 om natten af et voldsom susen fra en kompressorrensning efterfulgt af en langvarig tøffen fra selve kompressoren?

Det bliver spændende at læse mere om dine erfaringer.

F.eks. kan sådan nogle trevejs-zoneventiler vel godt være lidt følsom for snavs?
« Senest Redigeret: Sep 02, 2009, 20:49 af Frank_rasmussen »
Woody 10 kW (høj sort/rød kedel) (v. 6.85)
140 kvm hus fra 1914 med 1. sal fra 80'erne
Iltstyring, VVB-prioritering og kompressor rens
160 l Metro vandvarmer med elpatron

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Erfaring med opgradering til V6.x styring
« Svar #4 Dato: Sep 04, 2009, 19:43 »
Hej Frank,

Nu sover jeg godt nok ganske udemærket om natten (siger min kone  ;) ), men jeg nu ret sikker på at man ikke kan vækkes af kompressorrens, i hvert tilfælde ikke med den kompressor NBE sælger.
Kompressoren er meget lydløs, og selve rensningen er overstået på 2-3 sekunder, hvor den højeste lyd er lyden af magnetventilen der trækker.

Mht. 3-vejs ventilen, så er det en 3/4" fætter med en lysning på ca. 10 mm, så med mindre der cirkulerer rester af gamle damecykler og havelåger i dit anlæg, vil der ikke komme problemer med snavs.

Hilsen
Michael

Jeg har lige aflivet vore livlige hane i sin bedste alder. Den galede på de mest ukristelige tidspunkter.

I givet fald risikerer man vel ikke at blive vækket  kl. 3 om natten af et voldsom susen fra en kompressorrensning efterfulgt af en langvarig tøffen fra selve kompressoren?

Det bliver spændende at læse mere om dine erfaringer.

F.eks. kan sådan nogle trevejs-zoneventiler vel godt være lidt følsom for snavs?
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Frank_rasmussen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 759
  • Respekt optjent: +23/-31
Sv: Erfaring med opgradering til V6.x styring
« Svar #5 Dato: Sep 22, 2009, 20:57 »
Efter at have opdaget, at elpatronen i min varmvandsbeholder selv-cirkulerede varmt vand gennem en slukket cirkulationspumpe, et slukket fyret og sikkert det meste af hovedstregen i husopvarmningen, har jeg nu også investeret 500 kr. i en zone-ventil, der skal styres af styringsboksen...

Næste projekt kunne være kompressor-rens. Mon en billig oliefri kompressor på 1,5 Hk, 24 l tank, 8 bar, 200 l/min (450 kr i Jem & Fix) kan klare jobbet?

Om ikke andet så kan jeg vel bygge en støjdæmpet kasse til den. Fyrummet er alligevel i udhuset.
Woody 10 kW (høj sort/rød kedel) (v. 6.85)
140 kvm hus fra 1914 med 1. sal fra 80'erne
Iltstyring, VVB-prioritering og kompressor rens
160 l Metro vandvarmer med elpatron

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Erfaring med opgradering til V6.x styring
« Svar #6 Dato: Sep 22, 2009, 21:23 »
Hej Frank,

Det er helt sikkert en udemærket kompressor til opgaven.

Den med VVB'en som "fyr", den har jeg også oplevet - øv bøv - det er altså for dyrt at opvarme huset med en el-patron  >:(

Hilsen
Michael

Efter at have opdaget, at elpatronen i min varmvandsbeholder selv-cirkulerede varmt vand gennem en slukket cirkulationspumpe, et slukket fyret og sikkert det meste af hovedstregen i husopvarmningen, har jeg nu også investeret 500 kr. i en zone-ventil, der skal styres af styringsboksen...

Næste projekt kunne være kompressor-rens. Mon en billig oliefri kompressor på 1,5 Hk, 24 l tank, 8 bar, 200 l/min (450 kr i Jem & Fix) kan klare jobbet?

Om ikke andet så kan jeg vel bygge en støjdæmpet kasse til den. Fyrummet er alligevel i udhuset.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline mbech

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 38
  • Respekt optjent: +1/-1
Sv: Erfaring med opgradering til V6.x styring
« Svar #7 Dato: Sep 22, 2009, 22:00 »
Efter at have opdaget, at elpatronen i min varmvandsbeholder selv-cirkulerede varmt vand gennem en slukket cirkulationspumpe, et slukket fyret og sikkert det meste af hovedstregen i husopvarmningen, har jeg nu også investeret 500 kr. i en zone-ventil, der skal styres af styringsboksen...

Er der radiatorer i huset, som ligger højere end din vvb? Jeg mener at varmt vand vil gerne stige op, så det kunne forklare din selv-cirkulation.

Hilsen Martin
--
Venlig hilsen

Martin
(Scotte 16kW, Dor 16kW, StokerKontrol)