Forfatter Emne: Fremløbstemperatur  (Læst 9597 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Joe Jensen

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 10
  • Respekt optjent: +1/-0
Fremløbstemperatur
« Dato: Sep 09, 2017, 08:00 »
Hejsa,

Jeg har lige startet mit pillefyr igen, og nu hvor jeg kigger på returtemperaturen, synes jeg den er noget høj. Kedeltemperaturen er på 60 grader lige nu.

Er det rigtigt forstået, at termostaten til venstre i billedet skal skrues ned, hvis retur temperaturen skal sænkes? I dagtimerne hvor gulvvarmen ikke er tændt, viser den 60 grader på termometeret, men den dog falder til ca. 40-45 grader, når gulvvarme enhederne starter op.

Pillefyret leverer også varme til brugsvand, så jeg tænker ikke jeg må skrue længere ned for kedeltemperaturen.

Hilsen Joe

Offline Lund-Lemvig

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 634
  • Respekt optjent: +8/-0
Sv: Fremløbstemperatur
« Svar #1 Dato: Sep 09, 2017, 18:31 »
Hvilken type gulv har du? Træ tåler slet ikke den temperatur du kører med nu, jeg personligt kører med så lav en temperatur i gulvvarmen at det lige netop kan følge med til at varme rummene op, når det bliver koldere, hæver jeg temperaturen en smule. På den måde får man et jævnt forbrug på fyret også.
Mit anlæg ligner dit og thermostaten hos mig er aldrig over 1,5 selv om vinteren, pt står den på under 1
« Senest Redigeret: Sep 09, 2017, 18:34 af Lund-Lemvig »
Biomax 16 fyrbøder

Offline kivi

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 352
  • Respekt optjent: +6/-0
Sv: Fremløbstemperatur
« Svar #2 Dato: Sep 09, 2017, 19:43 »
Termometret viser vel fremløbstemp. til gulvvarme og ikke retur.

Det er derfor fremløbstemp. du stiller på termostaten.

Og den vil stige når kredsene er lukket.

Mvh
Ole
BlackStar 1016, 16 kW, V6.76, 160+54 m2,  kompressorrens, 300L VVB med solfanger, Pellmon på Raspberry pi

Offline Joe Jensen

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 10
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Fremløbstemperatur
« Svar #3 Dato: Sep 09, 2017, 22:01 »
Hej igen.

Vi har tung gulvvarme og vi har nogle ca. 2cm tykke klinker på alle gulve. Det du skriver Lund, med at varmen lige akkurat skal kunne følge med, er også det jeg forsøger. Den tidligere ejer havde termostaten på 5, hvilket jeg så kørte med den første sæson. Det gav kæmpe udsving i rumtemperaturen, og derfor satte jeg den ned på 3 i tirsdag. Dog var jeg usikker på, om det var den rigtige fremgangsmåde... men skruer den da lige lidt længere ned...  :)

Ole... måske du har ret. Tror lige jeg skal ned at se i teknikskabet igen. :)

Tak for svarene. Hilsen Joe

Offline Joe Jensen

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 10
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Fremløbstemperatur
« Svar #4 Dato: Sep 12, 2017, 16:59 »
Hej igen,

Lige en lille status. Termostaten er i stykker, så det forklarer hvorfor jeg ikke kan få temperaturen ned.

Når jeg får skiftet termostat i morgen, er der så en anbefalet flemløbstemperatur man anbefaler? Jeg er med på at temperatur skal være så lav, at systemet kun lige kan følge med.

Hilsen Joe

Offline Lund-Lemvig

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 634
  • Respekt optjent: +8/-0
Sv: Fremløbstemperatur
« Svar #5 Dato: Sep 12, 2017, 17:12 »
Start fra det laveste den kan stilles på alt efter hvilken du får, og så arbejd dig opad indtil du er tilfreds med indstillingen. Vores hus er rimeligt isoleret, gulvvarmen i den store stue kører med laveste indstilling på termostaten og kan sagtens følge med selv om det bliver blæsende og koldt. Hvor mange grader ved jeg ikke da jeg ikke stoler på de billige instrumenter de sætter på shuntene

Hej igen,

Lige en lille status. Termostaten er i stykker, så det forklarer hvorfor jeg ikke kan få temperaturen ned.

Når jeg får skiftet termostat i morgen, er der så en anbefalet flemløbstemperatur man anbefaler? Jeg er med på at temperatur skal være så lav, at systemet kun lige kan følge med.

Hilsen Joe
Biomax 16 fyrbøder