Forfatter Emne: Fyret er sløv i optrækket..  (Læst 17923 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline Frank Chr.

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +33/-3
Fyret er sløv i optrækket..
« Dato: Sep 20, 2017, 08:48 »
Eksperthjælp efterlyses.
Når mit pillefyr (Scotte BS V6,xxx) har lavet varmt brugsvand og slår over på rumvarme (lidt morgenvarme skal der jo til nu på denne årstid), er fyret begyndt med at det bare ikke kommer over 55-57 grader i kedeltemp. (den første times tid),og aldrig over 77% effekt. Kedeltemp. er sat til 70 grader (diff over 10 gr. diff under 5 gr.) Ret irriterende den kun fimser rundt ved den "lave" temperatur/ydelse.
Hvis jeg så kortvarrig skruer op for kedeltemperaturet til 80 grader og ned på 70 grader igen kommer fyret fint efter det og suser fint op på 100% og en kedeltemperatur på 70 grader. Hvad pokker er der mon galt? Sådan har det ikke været tidligere, er jeg mon kommet til at pille ved noget uden at være klar over det.?   

Online michael f

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +228/-181
  • NBE Support
Sv: Fyret er sløv i optrækket..
« Svar #1 Dato: Sep 20, 2017, 08:54 »
Eksperthjælp efterlyses.
Når mit pillefyr (Scotte BS V6,xxx) har lavet varmt brugsvand og slår over på rumvarme (lidt morgenvarme skal der jo til nu på denne årstid), er fyret begyndt med at det bare ikke kommer over 55-57 grader i kedeltemp. (den første times tid),og aldrig over 77% effekt. Kedeltemp. er sat til 70 grader (diff over 10 gr. diff under 5 gr.) Ret irriterende den kun fimser rundt ved den "lave" temperatur/ydelse.
Hvis jeg så kortvarrig skruer op for kedeltemperaturet til 80 grader og ned på 70 grader igen kommer fyret fint efter det og suser fint op på 100% og en kedeltemperatur på 70 grader. Hvad pokker er der mon galt? Sådan har det ikke været tidligere, er jeg mon kommet til at pille ved noget uden at være klar over det.?

Det kunne være din I faktor der er for høj.
Har du et link til din styring ?
Best regards
Michael fra StokerCloud Support http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline Frank Chr.

• Top of the pop
« Svar #2 Dato: Sep 20, 2017, 09:00 »
Ok, I-led står på 0,25 (prøver lige at lege lidt med det), det kørte ellers fint med den værdi sidste vinter.
Nej, er desværre ikke på stokercloud.

Styring V6,83
« Senest Redigeret: Sep 20, 2017, 09:04 af Frank Chr. »

Online michael f

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +228/-181
  • NBE Support
« Svar #3 Dato: Sep 20, 2017, 09:33 »
Ok, I-led står på 0,25 (prøver lige at lege lidt med det), det kørte ellers fint med den værdi sidste vinter.
Nej, er desværre ikke på stokercloud.

Styring V6,83

Prøv I = 0.10  :)
Best regards
Michael fra StokerCloud Support http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline Frank Chr.

• Top of the pop
« Svar #4 Dato: Sep 20, 2017, 22:30 »
Jeg endte foreløbig med 0,18 (måske skal jeg ned på 0,15) men 0,10 er for lidt, giver for store udsving til hver side synes jeg. Men nu går det i hvert fald den rigtige vej.   :)

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
« Svar #5 Dato: Sep 21, 2017, 05:37 »
Hej Frank,

Nu ved jeg ikke lige hvilken version styring du har, men på de fleste nyere styringer (v7, v10 og v13), kan man se andelen af udgang fra hhv. P- og I-leddet.
Det giver et godt fingerpeg om hvor en evt. fejl ligger PI-regulatoren.

Hilsen
Michael

Jeg endte foreløbig med 0,18 (måske skal jeg ned på 0,15) men 0,10 er for lidt, giver for store udsving til hver side synes jeg. Men nu går det i hvert fald den rigtige vej.   :)
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Frank Chr.

• Top of the pop
« Svar #6 Dato: Sep 21, 2017, 07:14 »
Jo det er altså den der "røde djævel" (box) V6,83 jeg foreløbig må nøjes med, i hvert fald ind til den ikke kan mere. Og ja det kunne da bestemt være dejligt med en nyere styring med flere finesser. 

Ps. Det går heldigvis den rigtig vej med "gaspedal og bremser" kunne jeg konstaterer i morges.  ^-^

Offline Hjemme teori

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +76/-5
« Svar #7 Dato: Sep 21, 2017, 09:12 »
Hvis det det ellers regulerer fint og har gjort det tidligere undrer det altså meget at den nu "hænger".

Og regulerer den ellers fint men for langsomt skal der pilles ved både P og I led i opadgående retning. At sænke I leddet alene burde ikke give hurtigere regulering, men derimod en regulering som er bedre regulere på korte udsving.

Kan du ikke fortælle lidt mere? hænger den på præcis 77% eller er det bare den maks ydelse du har observeret?
Har du noget buffertank? for 77% på nuværende tidspunkt i længere tid virker meget højt, så kan det jo ikke følge med når det bliver koldt. Har du prøvet og veje af og kontrollere forbrændingen, så dette i hvert fald er i orden.
Det er ikke sådan at det faktisk starter op til at lave VVB og det er denne du ser på og hvad er settemp her? Der kan man vist ikke stille PI og den kører med meget høj P andel, hvilket jeg godt mener kunne være det du ser.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Frank Chr.

• Top of the pop
« Svar #8 Dato: Sep 21, 2017, 09:55 »
Nu er det ret sjældent jeg sådan går og kikker til fyret og normalt slet ikke tidlig morgen hvor den lige laver varmt brugsvand, højest et kik til skorstenen.  ;)
Det var faktisk kun ved et tilfælde jeg opdagede at fyret gik trægt. Der er absolut ingen problemer når der køres vvb, der er fuld drøn på. Det var når fyret slog over på rumvarme, ydelsen går selvfølgelig meget ned, for derefter at stige fint igen, men kun til 77%. selv tænker jeg at der må være "bremset" for hårdt op samtiddig med at fyret forsøgte at komme op i ydelse.
Jeg synes ikke at erindre at fyret "hængte" på den måde inden jeg gik over til færre antal perioder med optændninger i forsommeren (køre ur-styring både sommer og vinter), men jeg kan ikke udelukke jeg måske er kommet til at pille ved noget i forsommeren uden at huske det.
Jeg er helt på det rene med at både P-led og I-led skal indreguleres, og som sagt går det den rigtige vej.  :)

Ps. Ingen buffertank, hvad skal jeg bruge den til med et modulerende pillefyr.  ^-^

NB. Det er selvfølgelig kedel(rumvarme)-setup i displayet der kikkes på, ikke vvb.
« Senest Redigeret: Sep 21, 2017, 10:05 af Frank Chr. »

Offline Hjemme teori

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
« Svar #9 Dato: Sep 21, 2017, 10:48 »
Buffertanks spørgsmålet gik jo på hvorfor fyret ikke bliver varmt med med en ydelse på 77% i en time. På denne årstid selvom det er urstyring skulle fyret gerne være varmt, ellers kommer du nok til mangle varme til vinter. Derfor de 2 spørgsmål!
er forbrændingen i orden?
har du buffer tank?  og det sidste har du så ikke!

Så spørgsmålet er det præcis 77% i langt tid eller er det bare det højeste du har set?

Nu er det ret sjældent jeg sådan går og kikker til fyret og normalt slet ikke tidlig morgen hvor den lige laver varmt brugsvand, højest et kik til skorstenen.  ;)
Det var faktisk kun ved et tilfælde jeg opdagede at fyret gik trægt. Der er absolut ingen problemer når der køres vvb, der er fuld drøn på. Det var når fyret slog over på rumvarme, ydelsen går selvfølgelig meget ned, for derefter at stige fint igen, men kun til 77%. selv tænker jeg at der må være "bremset" for hårdt op samtiddig med at fyret forsøgte at komme op i ydelse.
Jeg synes ikke at erindre at fyret "hængte" på den måde inden jeg gik over til færre antal perioder med optændninger i forsommeren (køre ur-styring både sommer og vinter), men jeg kan ikke udelukke jeg måske er kommet til at pille ved noget i forsommeren uden at huske det.
Jeg er helt på det rene med at både P-led og I-led skal indreguleres, og som sagt går det den rigtige vej.  :)

Ps. Ingen buffertank, hvad skal jeg bruge den til med et modulerende pillefyr.  ^-^

NB. Det er selvfølgelig kedel(rumvarme)-setup i displayet der kikkes på, ikke vvb.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse

Offline Frank Chr.

• Top of the pop
« Svar #10 Dato: Sep 21, 2017, 11:06 »
Ydelsen kom aldrig over 77% i op til en time efter fyret var færdig med at lave varmt brugsvand, faktisk kunne ydelsen periodevis dykke ned til ca. 70%. Kedeltemperatur (rumvarme) nogenlunde konstant 55-57 grader. Kedeltemperatur brugsvand ligger fint på 70 grader.

Jeps præcis afvejninger og omhyggelig blæserindstillinger, altså tæt på perfekt forbrænding.  :)

Offline Hjemme teori

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
« Svar #11 Dato: Sep 21, 2017, 11:13 »
Jamen så er der noget galt. Hvis vi sætter diff til 14 (70 i setpunkt minus 56 giver 14)
60 minutter og I på 0,25
14*60*0,25=210  Det skulle give en driftprocent fra I leddet på 210%

Har du en anden chip du kunne prøve med? eller tage strømmen et par minutter!

Ydelsen kom aldrig over 77% i op til en time efter fyret var færdig med at lave varmt brugsvand, faktisk kunne ydelsen periodevis dykke ned til ca. 70%. Kedeltemperatur (rumvarme) nogenlunde konstant 55-57 grader. Kedeltemperatur brugsvand ligger fint på 70 grader.

Jeps præcis afvejninger og omhyggelig blæserindstillinger, altså tæt på perfekt forbrænding.  :)
« Senest Redigeret: Sep 21, 2017, 11:15 af Hjemme teori »
- Mvh Sophus

Offline Frank Chr.

• Top of the pop
« Svar #12 Dato: Sep 21, 2017, 11:38 »
Altså nu bliver det en kende for indviklet (teoretisk) for mig, jeg bliver jo helt nervøs.

Nej ingen ekstra chip, men kan da lige prøve at tage strømmen.

P-led er ændret (i morges) til pt. 4,0 I-led 0,16 og jeg synes da at jeg nærmer mig målet. Venter lige til i morgen tidlig for at se hvordan fyret arter sig, det dur ikke at indstille fyret om dagen i den varme.   :)

Offline Hjemme teori

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
« Svar #13 Dato: Sep 21, 2017, 12:27 »
Hvad stod dit P-led til tidligere?

Med en diff på 14 og en P på 4 giver det en driftprocent fra P leddet på 56%

Så jeg tænker at chippen måske har eller har haft en bug så I-leddet blev hængende fra VVB drift. Det er vist fast 0.1 på de gamle versioner.
Det løser dog ikke hele problemet da det stadig skulle give en drift procent fra I leddet på 84% i løbet af en time.

Jeg tænker du skulle får brændt den chip igen eller købe en ny, hvis ikke det hjælper at genstarte.
- Mvh Sophus

Offline Frank Chr.

• Top of the pop
« Svar #14 Dato: Sep 21, 2017, 13:01 »
Takker for hjælp, det vil jeg skrive mig bag øret, foreløbig tager jeg et lille skridt af gange og ser hvor det bære hen ad.  :)

P-led var oprindelig på 5,0 siden sidste efterår (grundet erfaren pillefyrs-ejer på visit der mente det bare skulle have noget pedal) og fyret har jo sådan set kørt udmærket hele vinteren/foråret igennem synes jeg.

PS. Har længe ønsket mig min. en V7´er så måske ender det alligevel med det, hvis jeg ikke løser udfordringen.

PPS. Kan det passe at P-led oprindelig er sat til omkring +-2,5 eller der omkring? Synes jeg kan erindre det i starten da jeg fik pillefyret.
« Senest Redigeret: Sep 21, 2017, 13:05 af Frank Chr. »