Forfatter Emne: Fyret er sløv i optrækket..  (Læst 17931 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline Frank Chr.

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +33/-3
Sv: Fyret er sløv i optrækket..
« Svar #30 Dato: Sep 24, 2017, 05:48 »
Nej det er vist lidt for omstændigt og komme på stokercloud med min gammel styring.
I morgen prøver jeg det næstsidste skud i bøssen, nemlig mine oprindelige pi-tal, virker det ikke har jeg fået mulighed for at låne en V7´er.  :)

PS. Michael, mon ikke jeg har gode kort på hånden for en ekstra bevilling, alternativet er kolde morgender til vinter (har jeg argumenteret for), men på den anden side kan man jo også bare blive under dynen og hygge sig.   ;)
« Senest Redigeret: Sep 24, 2017, 05:57 af Frank Chr. »

Offline michael f

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +228/-181
  • NBE Support
« Svar #31 Dato: Sep 24, 2017, 07:26 »
Nej det er vist lidt for omstændigt og komme på stokercloud med min gammel styring.
I morgen prøver jeg det næstsidste skud i bøssen, nemlig mine oprindelige pi-tal, virker det ikke har jeg fået mulighed for at låne en V7´er.  :)

PS. Michael, mon ikke jeg har gode kort på hånden for en ekstra bevilling, alternativet er kolde morgender til vinter (har jeg argumenteret for), men på den anden side kan man jo også bare blive under dynen og hygge sig.   ;)

Hvis du kan låne en V7 og få den på nettet, så kigger jeg gerne tal og grafer  :)
Du burde kunne bruge de samme tal i V7 som i V6

Så måske det var en god ide at låne en V7 og få justeret tallene,
men hvis du kan få ekstra hygge under dynen på den konto,
så bliv på V6  ;)
Best regards
Michael fra StokerCloud Support http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline Frank Chr.

• Top of the pop
« Svar #32 Dato: Sep 24, 2017, 07:41 »
Det får du lige et point for  :D

Offline Frank Chr.

• Top of the pop
« Svar #33 Dato: Sep 25, 2017, 07:28 »
Så er det næsten lykkes , men kun ved at gå til ekstremerne. Jeg kan nu få effekten op på 100% og kedeltemperaturen op på 70 gr. hvorefter den falder til ca. 66 gr. og stabiliserer sig med +- et par gr. og ydelsen på 100% begynder at dykke (dog med en diff. over fra oprindelig 10 gr. og nu på 15 gr. over). P-led 10,0 og I-led 0,50. (for ved de andre småtterier skete der ikke meget). Så måske lykkes det alligevel og komme i mål, selv om det irriterer mig grænseløst, at jeg ikke kender årsagen der nødvendiggøre så stor en ændring.  :)   

« Senest Redigeret: Sep 25, 2017, 07:38 af Frank Chr. »

Offline michael f

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +228/-181
  • NBE Support
« Svar #34 Dato: Sep 25, 2017, 08:11 »
Så er det næsten lykkes , men kun ved at gå til ekstremerne. Jeg kan nu få effekten op på 100% og kedeltemperaturen op på 70 gr. hvorefter den falder til ca. 66 gr. og stabiliserer sig med +- et par gr. og ydelsen på 100% begynder at dykke (dog med en diff. over fra oprindelig 10 gr. og nu på 15 gr. over). P-led 10,0 og I-led 0,50. (for ved de andre småtterier skete der ikke meget). Så måske lykkes det alligevel og komme i mål, selv om det irriterer mig grænseløst, at jeg ikke kender årsagen der nødvendiggøre så stor en ændring.  :)   

Det kunne ligne en PI komma fejl i chippen, sådan at den regner de P = 10 for 0.10
Prøv at giv endnu mere P og I
Måske lidt vildt men prøv at give endnu mere,  P = 12.0 og I = 1.0   :)
Best regards
Michael fra StokerCloud Support http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline Hjemme teori

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +76/-5
« Svar #35 Dato: Sep 25, 2017, 11:36 »
Hvis det var kommafejl på P (om det er 1 el 0,10) aldrig komme op på 100%, i meget langt tid.

Og det du har beskrevet passer godt med at det er I faktoren der mangler. Om det så er kommefejl eller manglende beregning ved jeg ikke.
Men med det michael skriver kunne det passe med at den hænger i Opstarts I som er en 1/10.(og jeg ved ikke om den bruges efter skift fra VVB på en 6.83 eller om den altid bruges når temperaturen er  mere end 10 grader under setpkt.)

Problemet er 2 hvis det er tilfældet nemlig at P ikke benytter opstarts P (for så ville ydelsen være 100%) og I gør det. For så vil din ydelse fra P være for lav og din Ydelse fra I akkumuleres med en 1/10 af normalen.

Spørgsmålet er om man kan se ydelsen fra P og I på en 6.83. Jeg mindes at man kunne i Stage 4. (hold set inde i 8 sekunder, herefter kan vælges stage 1-4)
På forsiden scroller du ned til billed 5.
Her vises driftprocenten sam ydelsen fra henholdsvis P og I.
Denne kan du observere når fyret har problemet.

Udregningerne er som Mhes skrev for I tidligere og jeg prøver lige med ord her:
Ydelse P= forskellen mellem setpkt og aktuel temperature ganget med din faktor (det som du har sat P til)
Ydelse I er lidt mere kompliceret og betragt det som en bunke/stak på mellem 0 og 100
Ydelse I= nuværende stak fratrukket eller tillagt følgende: forskellen mellem setpkt og nuværende temperatur ganget med din faktor (det som du har sat I til) og dette gøres hvert minut (som Mhes skrev tidligere er 3 gange i minuttet for en v6).
Disse 2 tal lægges sammen og giver ønsket driftprocent!

Hvis du har et problem med opstart PI kan du se det ved at din I stak begynder at vokse hurtigere når offsettet (temperaturforskellen mellem nuværende og setpkt) bliver under 10 grader.
« Senest Redigeret: Sep 25, 2017, 11:43 af Hjemme teori »
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Frank Chr.

• Top of the pop
« Svar #36 Dato: Sep 25, 2017, 13:56 »
Først, jeg er ikke matematiker (så I må altså bære lidt over med mig) jeg forstår endnu ikke alle de tal.  :)
Men ordret står der pt. følgende (køre lige nu med P-led 8,5 I-led 0,50 effekt 10%).

DIF=39,0 D.SUM=44,8
P=43% I=45% T=0%
GAIN P=8,5

Pyha.. det er ikke lige sagen at arbejde med et drilsk pillefyr midt på dagen i den varme hvor udetemperaturen er næsten 20 grader og indetemperaturen sniger sig over 30 grader, jeg er vist ikke så populær lige nu, så fyret er lukket ned for idag.
« Senest Redigeret: Sep 25, 2017, 14:19 af Frank Chr. »

Offline Hjemme teori

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
« Svar #37 Dato: Sep 25, 2017, 14:15 »
Først, jeg er ikke matematiker (så I må altså bære lidt over med mig) jeg forstår endnu ikke alle de tal.  :)
Men ordret står der pt. følgende (køre som sagt lige nu med P-led 8,5 I-led 0,50 effekt 10%).

DIF=39,0 D.SUM=44,8
P=43% I=45% T=0%
GAIN P=8,5

Ikke forstået (effekt 10%)

Men som jeg ser det er kedeltemperaturen så  70-39 = 31grader
P skulle så være 39*8,5=331,5%
"I" kan vi ikke rigtig forholde os til, da vi ikke kan se hvordan den er opbygget, så her skrev jeg også i forrige indlæg hvordan den udregnes, så her er du nødt til at følge den og se om den oprører sig rigtigt.

Men da T=0% går jeg ud fra at fyret er slukket?

Hvis det kørte, burde det se ud som følger:
DRIFT__________100%
DIF= 39,0  D. SUM= 44,8
P= 100% I= 45% T= 100%
GAIN P= 8,5

DIF er temperatur forskellen mellem setpkt og aktuel temp
D.SUM er den tidligere omtalte stak for I
P i linie 3 er Gain P*med DIF (som skulle give 331,5 (nedrundet til 100))
I er faktisk bare D.SUM op/nedrundet
T(target driftprocent)=  P+I i linie 3 (den kan være forskellig fra Drift, da fyret kun regulere op med 10% pr. minut og ned med 20% pr. minut)
« Senest Redigeret: Sep 25, 2017, 14:20 af Hjemme teori »
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse

Offline Frank Chr.

• Top of the pop
« Svar #38 Dato: Sep 25, 2017, 14:26 »
Ja du har helt ret fyret er slukket for idag, det var mere de værdier jeg senest har kørt med jeg mente.  :)

Tallet effekt 10% vises i displayet i menu 9 under PI regulering.
« Senest Redigeret: Sep 25, 2017, 14:28 af Frank Chr. »

Offline Frank Chr.

• Top of the pop
« Svar #39 Dato: Sep 26, 2017, 07:13 »
Seneste tal

Jeg har sat kedeltemperaturen ned til 60 grader (ellers bliver det som en sauna i det lille hjem), og fyret når fint op på den valgte kedeltemperatur og køre endda 100% drift langt hen af vejen som den skal, ind til den er ved at være i mål. Så nu handler det vist kun om småjusteringer som jeg nok skal få styr på, håber jeg  ^-^

DIF=0,3 D.SUM=74,1%
P=2% I=74% T=72%
GAIN P=8,5

(P=8,5 I=0,50)

Offline Hjemme teori

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
« Svar #40 Dato: Sep 26, 2017, 07:55 »
Hej Frank

Jeg tror stadig som skrevet tidligere at den "hænger" i noget opstarts PI.

Men de 2 ting du har gjort vil begge være med til at afhjælpe problemet.
Højere P gør at fyret kører højere driftprocent og kan derfor snige sig over de 10 grader fra setpkt. som er grænsen for Opstarts PI.
Lavere kedeltemperatur gør aftaget mindre, hvilket igen kræver lavere driftsprocent for at komme over de 10 grader fra setpkt.

Det du skal være opmærksom på, hvis jeg har ret, er at problemet kan komme igen, når det bliver koldere og aftaget derfor bliver større.

Og hvis det er tilfælde kunne det måske være nok bare at få brændt chippen igen, eller få en ny chip. Styringen behøver ikke at fejle noget.
- Mvh Sophus

Offline Frank Chr.

• Top of the pop
« Svar #41 Dato: Sep 26, 2017, 08:02 »
Du bliver nødt til lige at forklare mig hvad du præcis mener med at få "brændt" chippen og hvor den bandit sidder, er det en der blot let kan udskiftes?  :)

Offline Hjemme teori

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
« Svar #42 Dato: Sep 26, 2017, 08:37 »
Ja. inde i styringen sidder en chip som kan tages ud.

Denne kan nogle forhandlere "brænde" ny version i, eller man kan købe en ny chip, med den version man ønsker.

I begge tilfælde mister man sin opsætning, så dette skal sættes op påny.

se eks. her https://www.hedestoker.dk/3690_opdateringschip_til_scotte_og_woody.html
- Mvh Sophus

Offline Hjemme teori

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
« Svar #43 Dato: Sep 26, 2017, 08:40 »
Men husk lige at det kun er teori, før du har observeret om det opfører sig som jeg tror ved vi ikke præcist hvor problemet ligger.
- Mvh Sophus

Offline Frank Chr.

• Top of the pop
« Svar #44 Dato: Sep 26, 2017, 08:58 »
Ok, den "dims" har jeg set før i min styring  :)
Og så siger jeg i hvert fald mange tak for god hjælp, råd og vejledning til alle I flinke folk.  ^-^