Forfatter Emne: Ny bruger af RTB  (Læst 3844 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Ruhave

• Øvet
  • **
  • Respekt optjent: +0/-0
Ny bruger af RTB
« Dato: Okt 02, 2017, 19:18 »
Hej i gruppen.

Jeg har endelig fået installeret mit RTB 16Kw med kompressorens og iltstyring. Jeg varmer 175km2 op så tænker det nok skal blive godt. :)

Men jeg har lige lidt spørgsmål.
*Jeg har trykexpansion, hvad er normalet af tryk på sådan en? Den er fortrykt med 1 bar, og jeg har kælder, stue og 1sal. pt står den med 1,5 bars vandtryk er det inden for grænsen?
*Jeg har bøvlet lidt med internet til fyret, det skulle være fixet nu, med en accespoint I fyrrummet, med tablettet vil meget gerne til en "direkte" forbindelse til fyret, nogen smart fix på den?
*Også sidst men ikke mindst, jeg har rodet lidt med opsætningen og synes enlig jeg har fået ok styr på hvordan den virker, synes også jeg har ramt ok med ilten, men er der nogen af jer kloge hoveder der vil kigge forbi min stokercloud og gi jeres mening, jeg ved der er meget plads til forbedringer endnu, men lidt pointers er mere end velkommen ved også godt den har haft en del udsving jeg har haft lidt bøvl med en luftlomme.

Vil også lige ligge et billede op af mit fyrrum, det er ikke helt færdigt endnu, mangler lige at få lukket de sidste huller i skorstenen, lavet en hylde til kompressoren, tilsluttet en radiator i fyrrummet og malet væggen bag denne, samt afløb til kondens og overtryk ventilen. Men ellers er det som det skal være tænker jeg. :)

Mvh
Martin
RTB V.13 16Kw m. 220Liters pillebeholder
175km2 iltsonde og kompressorrens.
https://stokercloud.dk/v3/#/ruhave/main-page

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Ny bruger af RTB
« Svar #1 Dato: Okt 02, 2017, 19:26 »
Hej,

Hvis du har en ekspansionsbeholder med et fortryk på 1 bar, er et anlægstryk på mellem 1,2 og 1,5 bar helt OK.
1,5 bar modsvarer et vandsøjletryk på 15 m, altså vandet kan trykkes 15 m op, hvilket er rigeligt hos dig.

Hvis tabletten gerne vil forbinde direkte til fyret, tyder noget på at dit trådløse netværk er svagt.

Umiddelbart ser dit anlæg ud til at køre fint, men din kedeltemperatur ser noget lav ud og din start/stop temperatur på cirkulationspumpen ser også lave ud.
Returen til kedlen på en RTB bør være mindst 55oC, og så er en kedeltemperatur på 60oC ikke ret meget.
Det medfører at anlægget maks. må "bruge" 5oC af fremløbsvandet.
Jeg ville hæve kedeltemperaturen til 70oC.

Pumpe start- og stop-temperatur fungerer sådan at start-temperatur er den temperatur kedlen skal op på før pumpen starter og kører når fyret er i drift, mens stop-temperatur er den temperatur kedlen skal ned under før pumpen stopper når fyret er stoppet.

Du kan med fordel sætte pumpe-start til en temperatur der er 10-15oC under ønsket kedeltemperatur, altså vil jeg foreslå 55oC som start-temperatur.
Det vil medføre at kedlen hurtigt kommer op på arbejdstemperatur.
Pumpe-stop afhænger af hvordan dit anlæg er skruet sammen.
Hvis VVB'en hænger på fremløb/retur uden 2- eller 3-vejs ventil, vil en stop-temperatur på 55-60oC sikre at VVB'en ikke tømmes (bliver varmekilde) når fyret er stoppet.
Hvis VVB'en kører via en 2- eller 3-vejs ventil, kan stop-temperatur med fordel sættes så lavt at eftervarmen kan udnyttes, det vil sige 30-35oC ved gulvvarme og 40-45oC bed radiatorvarme.

Hilsen
Michael

Hej i gruppen.

Jeg har endelig fået installeret mit RTB 16Kw med kompressorens og iltstyring. Jeg varmer 175km2 op så tænker det nok skal blive godt. :)

Men jeg har lige lidt spørgsmål.
*Jeg har trykexpansion, hvad er normalet af tryk på sådan en? Den er fortrykt med 1 bar, og jeg har kælder, stue og 1sal. pt står den med 1,5 bars vandtryk er det inden for grænsen?
*Jeg har bøvlet lidt med internet til fyret, det skulle være fixet nu, med en accespoint I fyrrummet, med tablettet vil meget gerne til en "direkte" forbindelse til fyret, nogen smart fix på den?
*Også sidst men ikke mindst, jeg har rodet lidt med opsætningen og synes enlig jeg har fået ok styr på hvordan den virker, synes også jeg har ramt ok med ilten, men er der nogen af jer kloge hoveder der vil kigge forbi min stokercloud og gi jeres mening, jeg ved der er meget plads til forbedringer endnu, men lidt pointers er mere end velkommen ved også godt den har haft en del udsving jeg har haft lidt bøvl med en luftlomme.

Vil også lige ligge et billede op af mit fyrrum, det er ikke helt færdigt endnu, mangler lige at få lukket de sidste huller i skorstenen, lavet en hylde til kompressoren, tilsluttet en radiator i fyrrummet og malet væggen bag denne, samt afløb til kondens og overtryk ventilen. Men ellers er det som det skal være tænker jeg. :)

Mvh
Martin
« Senest Redigeret: Okt 02, 2017, 19:42 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Ruhave

• Øvet
  • **
« Svar #2 Dato: Okt 02, 2017, 19:38 »
Hej Michael

Tak for dit hurtige svar.

Jamen så holder jeg bare vandtrykket der, den har svinget lidt pga den luftlomme jeg har kæmpet lidt med. :)
mht netværket burde det ikke være svagt, da jeg har et trådløst accespoint sidden i fyrrummet som den er koblet op til, så jeg har samme netværk i huset som i fyrrummet, men må dog indrømme at fejlen først er begyndt efter jeg har fået ungerne hjem, de har fået tændt op i deres tablets og bærbare og jeg har nok dk's dårligste internet forbindelse, jeg ved ikke om det kunne spille ind.

Mvh
Martin

« Senest Redigeret: Okt 02, 2017, 19:39 af Ruhave »

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
« Svar #3 Dato: Okt 02, 2017, 19:45 »
Hej Martin,

Jeg har opdateret mit forrige svar med lidt mere info  ;)
Mht. netværket, så kan begrænset båndbredde også være et problem.
Forbyd ungerne adgang til internettet  ;D ;D ;D

Hilsen
Michael

Hej Michael

Jamen så holder jeg bare vandtrykket der, den har svinget lidt pga den luftlomme jeg har kæmpet lidt med. :)
mht netværket burde det ikke være svagt, da jeg har et trådløst accespoint sidden i fyrrummet som den er koblet op til, så jeg har samme netværk i huset som i fyrrummet, men må dog indrømme at fejlen først er begyndt efter jeg har fået ungerne hjem, de har fået tændt op i deres tablets og bærbare og jeg har nok dk's dårligste internet forbindelse, jeg ved ikke om det kunne spille ind.

Mvh
Martin

Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Ruhave

• Øvet
  • **
« Svar #4 Dato: Okt 02, 2017, 20:13 »
Hej Martin,

Jeg har opdateret mit forrige svar med lidt mere info  ;)
Mht. netværket, så kan begrænset båndbredde også være et problem.
Forbyd ungerne adgang til internettet  ;D ;D ;D

Hilsen
Michael

Hej Michael

Mvh
Martin

Hej Michael

De for hermed reduceret deres internet opkobling. :)

Og jeg havde godt luret lidt på min kedel tempratur, men jeg var vant til det gamle kun kørt 60 grader, så tænkte at det gjorde det nye nok også, men jeg prøver lige med dine indstillinger og ser hvad der sker, super du gider bruge tid på at hjælpe. Mange tak.

Mvh
Martin