Hej Jens.
Jeg er (personlig) ikke så begejstret over at man sætter en NBE V7 styring på en KL stoker, der er jo grundlæggende forskelle, lysføleren kan man bare kortslutte, men da det er en del af sikkerheden på NBE styringen er det ikke så smart, hvordan har i klaret problemet? Og hvad med skaktføleren?
Styringsmæssig er der også store forskelle. NBE er designet til start/stop og relativt hurtig regulering, mens ældre stokere og støbejerns kedler regulerer langsomt, og derfor kører i trin, ofte høj/lav/pause.
Netop den langsomme regulering skaber dine udfordringer lige nu, og det kan blive svært at få fyret til at regulere jævnt så der undgåes unødig pilleforbrug.
Jeg har for en del år siden haft ligende udfordring, det var dog en nyere oliekedel (støbejern) med en NBE brænder og V6 styring. Det var den lokale smed der havde installeret brænderen, men da der blev ved med at være indreguleringsproblemer, masser af start/stop og nedlukninger ringede de til mig for at håbe at jeg kunne justere fyret ind. Min første indskydelse var "køb dog en ny kedel" Jeg smed en bærbar med Stokercloud i fyrrummet, så kunne jeg jo checke og justere hjemmefra.
Efter en uges tid var den så godt indstillet som muligt, men personligt ville jeg aldrig være tilfreds med resultatet. Et halvt år gik der, så havde ejeren købt en BS kedel, og var ovenud lykkelig, og kunne berette om store pillebesparelser.