Forfatter Emne: Keramisk el tænder  (Læst 4391 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline triard

• Øvet
  • **
  • Respekt optjent: +0/-0
Keramisk el tænder
« Dato: Okt 03, 2017, 20:54 »
Kan jeg montere en keramisk el tænder i mit fyr? Det er en 16 kw brænder med en version 4.99 styring. Jeg har ikke købt et støtterør. Er det nødvendigt? Hvis altså den kan monteres.

Jeg er blevet noget træt af at skulle skifte el tænder med, syntes jeg, meget korte mellemrum. Fyret har nu brændt den 3. af i dette år. :-(
Derfor har jeg købt en keramisk el tænder denne gang, i forhåbning om at den vil holde i det mindste vinteren over.

Jeg er dog blevet i tvivl om jeg har forregnet mig, så derfor mit spørgsmål.

Vh Carsten

Offline Bjarne Larsen

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +24/-0
Sv: Keramisk el tænder
« Svar #1 Dato: Okt 03, 2017, 21:57 »
Den keramiske kan godt side i din brænder , ændre indstillinger for eltænderen , mener de nogle gange står beskrevet på en sedel sammen med den nye eltænderen , pas på den ved afmontering af brænderen , den er ikke glad for og rasle rundt , den er lidt sart .
10 kw Scotte / Black Star kedel V7 043
110 l Metro therm combibeholder
VVB priotering
http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/showmain.php?mac=bjarnelarsen

Mere rygvind på cykelstierne

Offline scottedor

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +28/-4
« Svar #2 Dato: Okt 03, 2017, 22:38 »
 der er ikke plads til støtterør i din brænder, det er kun i de nyere, men det virker også uden,skub tænderen helt frem sæt gummiproppen i og træk lidt tilbage i ledningen ,husk at sætte effekt ned til 50%og sætte 4 amp. sikring i styringen mvh. erik
Scotte 16 v.4,99 på Dor 24 kedel med kedelshunt 110 l Metro med termostat

Offline xkfc

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +176/-24
    • mit fyr
« Svar #3 Dato: Okt 04, 2017, 06:49 »
Faktisk er 3 almindelige eltændere om året lidt meget, måske det var en ide at finde ud af hvorfor! Hvor mange tændinger laver de typisk?

Jeg bruger også keramisk, umiddelbart fylder det støtterør jeg har set under 1mm, og det ville der fint være plads til i min gamle brænder, jeg bruger det dog ikke.
Jeg har ikke udskiftet sikringen med en større, og har ingen problemer med 100%. Fyret starter altid under 2min, hvor af 1min er ventilation..
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline scottedor

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +28/-4
« Svar #4 Dato: Okt 04, 2017, 07:39 »
Faktisk er 3 almindelige eltændere om året lidt meget, måske det var en ide at finde ud af hvorfor! Hvor mange tændinger laver de typisk?

Jeg bruger også keramisk, umiddelbart fylder det støtterør jeg har set under 1mm, og det ville der fint være plads til i min gamle brænder, jeg bruger det dog ikke.
Jeg har ikke udskiftet sikringen med en større, og har ingen problemer med 100%. Fyret starter altid under 2min, hvor af 1min er ventilation..
i mit fyr kan støtterøret ikke være, da jeg satte den keramiske i slog den min 2 amp sikring , der er normalt en 4 amp med tænderen
Scotte 16 v.4,99 på Dor 24 kedel med kedelshunt 110 l Metro med termostat

Offline triard

• Øvet
  • **
  • Respekt optjent: +0/-0
« Svar #5 Dato: Okt 04, 2017, 16:21 »
Hej igen, mange tak for info  :)

Jeg er ved at montere min tænder, og skal ændret værdierne i setup, men de hedder ikke lige det samme som beskrevet på den seddel der var med i pakken. Jeg håber på lidt mere hjælp her  ;)

På sedlen står der ved varmt fyrrum:
Forvarmning 30 sek - den har jeg ikke
Effekt 80 & den har jeg og den er fin
Max tid 5min - Jeg har en der blot hedder tid, er det den?
Blæs start - har jeg og er indstillet
Blæs midt - har jeg og er indstillet
Blæs slut - har jeg og er indstillet.

Så hvad gør jeg med forvarmning på 30 sek, og er den jeg har der hedder tid den samme som Max tid?

Venlig hilsen
Carsten