Forfatter Emne: Mystik i stokerkontrol  (Læst 5112 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Rasser

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 93
  • Respekt optjent: +0/-0
Mystik i stokerkontrol
« Dato: Sep 15, 2009, 21:23 »
Hej.
Mit ellers driftsikre anlæg er begyndt at lave en underlig ting. Jeg har en ældre bærbar der står i fyrrummet med Stokerkontrol og styrer min Scotte 16.
Pc er sat til pauseskærm efter 2 min, så den er jo altid sort når jeg skal se på skærmen.
Nu er den begyndt på at når jeg trykker på en tast for at få liv i den (som man siger)  ;)
og f.eks styringens display siger 50 % drift, så falder drifteffekt til 10 %
Altså når jeg rører pc´en falder drift effekten til 10 %. Hvad dælen kan det være ?

Mvh Jens

Offline BoinkUser

  • Administrator
  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 2148
  • Respekt optjent: +83/-4
    • StokerKontrol - Software til dit pillefyr
Sv: Mystik i stokerkontrol
« Svar #1 Dato: Sep 15, 2009, 21:46 »
Hej.
Mit ellers driftsikre anlæg er begyndt at lave en underlig ting. Jeg har en ældre bærbar der står i fyrrummet med Stokerkontrol og styrer min Scotte 16.
Pc er sat til pauseskærm efter 2 min, så den er jo altid sort når jeg skal se på skærmen.
Nu er den begyndt på at når jeg trykker på en tast for at få liv i den (som man siger)  ;)
og f.eks styringens display siger 50 % drift, så falder drifteffekt til 10 %
Altså når jeg rører pc´en falder drift effekten til 10 %. Hvad dælen kan det være ?

Mvh Jens

Hej Jens

Nu har jeg vendt og drejet det, og kan ikke se der kan være en sammenhæng. For det første, StokerKontrol bliver ikke påvirket af om skærmen slås til, for det andet StokerKontrol har ikke adgang til drifteffekten (den har dog indirekte gennem max effekt).

Har du nogen form for timere, og især natsænkning kørende? Kan det tænkes at computeren faktisk går i dvale og StokerKontrol ikke kører inde bagved (hvis du kan se sammenhængende kurver er det ikke tilfældet).

Kører du med USB kabel, eller direkte på en seriel port? I sidst nævnte kan der måske være noget med noget stel som skifter niveau og påvirker styringen i en mærkelig retning, når du slår skærmen til. Det er vist også lidt langt ude og burde forsvinde i isolationen på kommunikationschippen i styringen.

Som du kan se, har jeg ingen umiddelbar løsning. Er du sikker på at det sker? Hvor mange gange er det sket?

Mvh. Jens

Version 13 styring, styret fra 22" tablet, Opop 418 kedel
Opvarmer 238 m2 (heraf 119 kælder)

Offline Rasser

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 93
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Mystik i stokerkontrol
« Svar #2 Dato: Sep 16, 2009, 06:39 »
Hej Jens.
Det er sket 4 gange inden for de sidste 2 uger.
Jeg har slået dvale mulighedder fra for disk og cpu, og forøvrigt har den jo kørt uden problemer over 1 år, og kurverne har ingen afbrydelser. Jeg bruger seriel kabel. Jeg kunne prøve at skifte til Usb med min gamle Sandberg adapter.

Mvh Jens

Offline BoinkUser

  • Administrator
  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 2148
  • Respekt optjent: +83/-4
    • StokerKontrol - Software til dit pillefyr
Sv: Mystik i stokerkontrol
« Svar #3 Dato: Sep 16, 2009, 06:42 »
Hej Jens.
Det er sket 4 gange inden for de sidste 2 uger.
Jeg har slået dvale mulighedder fra for disk og cpu, og forøvrigt har den jo kørt uden problemer over 1 år, og kurverne har ingen afbrydelser. Jeg bruger seriel kabel. Jeg kunne prøve at skifte til Usb med min gamle Sandberg adapter.

Mvh Jens

Prøv at skifte til adapter og se om det ændrer noget.
Version 13 styring, styret fra 22" tablet, Opop 418 kedel
Opvarmer 238 m2 (heraf 119 kælder)