Hej Kenneth. Jamen du har da fuldstændigt ret! :-)
Det handler i høj grad også om virkningsgrad. Så lad mig prøve at skille tingene lidt af:
1. Fyret står i mit værksted, hvor det passivt varmer rummet op, pt. til en ca. 18 gr. når det bliver koldere, så har jeg en radiator jeg kan tænde for.
2. Om fyret kører ved. 10% med 1,6 kw, og langsomt stiger til +20 gr. over setpunkt, før det slukker p.g.a. temperatur opnået, eller jeg som jeg gjorde igår aftes sænkede 10% drift fra 1,6 til 1,3 Kw, er et lige fedt, nu kan fyret umiddelbart står og hyggefyrer, med 1,3 Kw, specielt efter VVB produktion, og hele systemet kan holde en meget lavere temperatur mellem 65-70 gr. indtil mit fjernvarmerør og alle rør frem til VVB er kølet nok af til at vejr komp. igen er nede på de. ca 28 - 29 gr. jeg kører med i gulvvarmen.
Så kan fyret "overleve" med en lav last, mens alt køler af efter VVB prod, og skulle min dejlige kone, have bagt en kage i ovnen, så der er godt varmt i køkkenet, så mine gulvkredse er lukket i køkken-alrum, så kan mine to kredse i mine to badeværelser godt aftage de ca. 1,3 Kw fyret nu kører med. Husk på at jeg har en meget lav fremløbstemperatur til mine gulvkredse, det er faktisk min NBE vejrkompensation, der pr. styrer varmen i huset... bare konen ikke bager :-)
At fyrets virkningsgrad er dårlig den time det tager, efter VVB produktion, og til at temperaturen i mit fremløb igen er nede på de 28-29 gr, gør nok ikke så meget i forhold til at min brænder kører 1,6 kw. bare for at fise fyret op på 85 gr, hvor det slukker, for at tænde en lille tie senere igen, med en temperatur på 60 gr.
Normalt ved den temperatur vi har nu, ligger min brænder på ca. 20 % ydeevne det meste af døgnet.
Hvis min brænder når det bliver varemere igen til foråret, mere eller mindre ligger konstant på minimum, så er det på tide, igen at sætte urstyring til, så der måske kun er tændt for fyret i to perioder morgen og aften. Giver mit svar mening, eller er jeg helt i skoven? jeg kan jo godt have overset en vigtig detajle?
Og jo jeg vil hellere bruge min næste investering i iltstyring til fyret, end en 10Kw brænderhoved og herd ;-)
Hilsen Claus
Ja men det er og som jeg tidliggere skriv at han skulle lege med at få den sat ned, det er jo beder at prøve det først, før man begynder at lave om på brænderen eller bruge penge på at købe nyt 
Jeps, men jeg er ikke enig
At skrue den ned med eksisterende brænder kan være det samme som at tisse i bukserne for at få varme.
Det er vigtigt at vandtemperaturen stiger og fyret slukker på 10% uden varmeaftagelse.
Et helt konkret eksempel: En kammerat har en BS16 kedel og en 16kW brænder. han har en ventil på fremløb og retur efter kedel, shunt og pumpe. Med ventilerne lukket kan fyret holde sig i gang på 10% i timevis, og da der ingen energi løber ind i huset har han en virkningsgrad på 0%. Ren (r)øv i min verden.
Når du har stor brænder, er det vigtigt at bålet også er stort ved 10%, ellers passer tingene ikke sammen.
Hvis du kigger på attesten på BS16 vil du også se at minimumseffekten er testet til 94% men ved 4,7kW
og jeg tror at de fleste 16kW fyr har en minimumseffekt der ligger væsentligt lavere.
Personligt har jeg ingen interesse i at fyret bare står og kører uden at jeg får energi ind i huset, så kunne jeg jo også lade bilen stå i tomgang i carporten hele natten 