Hej Jan,
Det er dine indstillinger der gør at fyret ikke opfører sig som det bør.
Du bruger i praksis ikke det at fyret kan modulere mellem 10% og 100%, og derved tilpasse sig det aktuelle varmebehov.
Årsagen skal findes i din PI-regulator, hvor du har en I-faktor på 1,5 som er alt for høj.
Det bevirker at fyret skruer helt vildt hurtigt op når temperaturen er under setpunkt og helt vild hurtigt ned når temperaturen er over setpunktet.
Samtidig har du en relativt høj P-faktor på 3,0, som også bidrager til den "vilde" regulering.
Jeg ville foreslå dig at stille PI-parametrene til:
P = 1,5
I = 0,10
...og se hvordan det så regulerer.
Et andet parameter der absolut bidrager til problemet, specielt i opstartsfasen, er parametret "Ydelses stigning/minut" som du har stående til 1%, men som burde være omkring 10%.
Med parametret på 1% tager det 50 minutter at regulere fra 10% ydelse til 100% ydelse, og i al den tid opbygges I-andelen, den I-andel som iøvrigt vokser med 10-15 gange så hurtigt som den burde pga. den store I-faktor.
Det sidste jeg umiddelbart kan se som et problem på dit fyr et vejrkompenseringens indstillinger.
Jeg kan godt forstå at du har indstillet det som du har, i et forsøg på at kompensere for den "vilde" PI-regulering, men det er bare den forkerte metode

...det er lidt som at trække håndbremsen lidt på bilen, for at kompensere for at man træder speederen for langt ned

Du burde have max effekt til at stå til 100% i alle punkter fra 2-7 og så indstille max effekt til 0% i punkt 1 hvis du vil bruge det til at slukke fyret når udetemperaturen er høj nok.
Hilsen
Michael
Hej.
Hvorfor er der ikke en mellem last.
Mit fyr køre enten min. last eller max. last.
Jeg har lavet en graf i vejr styring fra 24 grader til 0 grader.
24 grader = 0% og 0 grader = 100%
Men fyret køre enten ved lav last eller den max. last den nu kan få lov til pga. grafen.