Forfatter Emne: Dataforbrug  (Læst 5839 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline kejsermad

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 116
  • Respekt optjent: +5/-0
Dataforbrug
« Dato: Nov 23, 2017, 14:50 »
Er der nogen der ved hvorfor styringen til nettet bruger hele 250mb om dagen boot for at opretholde forbindelsen til nettet. Det virker umiddelbart helt absurd meget. Mener at nbe har oplyst at den kun ca. Bruger denne datamæmgde i kvartalet....

Offline Vol10

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 36
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Dataforbrug
« Svar #1 Dato: Nov 23, 2017, 15:46 »
Kommer vel lidt an på hvor tit den uploader data til cloud.. 250 mb er jo nærmest kun en mellemstor reklame film på Facebook..
Så hvis den uploader hvert 30 sek.. så tæller det der op af
Mvh Martin.
« Senest Redigeret: Nov 23, 2017, 15:50 af Vol10 »
http://www.stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=xstatic10

Woody 10kw. Blackstar. V. 7.
180 M2 bolig i 2 plan.

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Dataforbrug
« Svar #2 Dato: Nov 23, 2017, 16:07 »
Hej,

Den opretholder jo ikke blot forbindelsen til internettet, den uploader faktisk data hver gang den kommunikerer, data om aktuelle temperaturer, flow, forbrug osv. sådan at du kan gå på StokerCloud og se disse data på grafer.

Hilsen
Michael

Er der nogen der ved hvorfor styringen til nettet bruger hele 250mb om dagen boot for at opretholde forbindelsen til nettet. Det virker umiddelbart helt absurd meget. Mener at nbe har oplyst at den kun ca. Bruger denne datamæmgde i kvartalet....
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Dataforbrug
« Svar #3 Dato: Nov 23, 2017, 16:38 »
Er vi sikre på at 250MB passer alle steder. Jeg ved jo ikke hvordan det er bygget op. Jeg regnede med at det kun var aktuelle data der blev overført og at grafer mm. blev genereret på clouden.

Jeg tænker bare 250MB delt med 2880 overførsler i døgnet det er immervæk 87KB per gang. Så meget skal der vel ikke udlæses, om så det er alle parameter der refreshes. Men OK, hvad ved jeg, synes bare det lyder af meget. Det giver jo også noget belastning i den anden ende.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Dataforbrug
« Svar #4 Dato: Nov 23, 2017, 21:16 »
Jeps, korrekt at det kun er data der uploades til StokerCloud, selve graferne genereres på StokerCloud.
Så 250 Mb data i døgnet lyder af meget, men nu ved vi jo heller ikke hvordan det er målt, og om det kun er i én retning eller om det er i begge retninger.

Hilsen
Michael

Er vi sikre på at 250MB passer alle steder. Jeg ved jo ikke hvordan det er bygget op. Jeg regnede med at det kun var aktuelle data der blev overført og at grafer mm. blev genereret på clouden.

Jeg tænker bare 250MB delt med 2880 overførsler i døgnet det er immervæk 87KB per gang. Så meget skal der vel ikke udlæses, om så det er alle parameter der refreshes. Men OK, hvad ved jeg, synes bare det lyder af meget. Det giver jo også noget belastning i den anden ende.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4447
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Dataforbrug
« Svar #5 Dato: Nov 23, 2017, 23:47 »
Er der nogen der ved hvorfor styringen til nettet bruger hele 250mb om dagen boot for at opretholde forbindelsen til nettet. Det virker umiddelbart helt absurd meget. Mener at nbe har oplyst at den kun ca. Bruger denne datamæmgde i kvartalet....
Hvordan har du målt forbruget?
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline kejsermad

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 116
  • Respekt optjent: +5/-0
Sv: Dataforbrug
« Svar #6 Dato: Nov 24, 2017, 06:09 »
Det må vel være i begge retninger. Har målt det på en app som hører til et dedikeret 4g modem som sidder ude ved fyret

Offline BoinkUser

  • Administrator
  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 2148
  • Respekt optjent: +83/-4
    • StokerKontrol - Software til dit pillefyr
Sv: Dataforbrug
« Svar #7 Dato: Nov 24, 2017, 08:51 »
Hej,

Husk at Mb betyder mega bit og MB betyder mega byte, det forveksles ofte. Mb altså megabit er 8 gange mindre end MB altså megabyte, man skal altså dividere med 8 for at få det regnet om til MB.

Det er en svær størrelse at udtale sig om, da den reele datamængde afhænger af de faktiske forhold, og hvor meget der flytter sig. Derudover tilkommer app trafik, som afhængig af routeren tælles med/eller ikke tælles med, ihvertfald, hvis du bruger appen udefra tæller det med.

Da du skriver mb (Mb) og ikke MB så lyder det ret fornuftigt det du skriver.

Mvh. Jens
Version 13 styring, styret fra 22" tablet, Opop 418 kedel
Opvarmer 238 m2 (heraf 119 kælder)

Offline kejsermad

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 116
  • Respekt optjent: +5/-0
Sv: Dataforbrug
« Svar #8 Dato: Nov 24, 2017, 19:29 »
Tror umiddelbart at alle herinde er klar over at der menes MB og med 250 MB i døgnet synes det at være lige i overkanten af hvad der nødvendig. Jeg undrer mig bare. Kan i princippet være ligeglad med forbruget da jeg har 30 GB om måneden men det vidner vel blot i så fald om ringe programmering.

Offline Vol10

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 36
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Dataforbrug
« Svar #9 Dato: Nov 24, 2017, 22:12 »
Et ganske almindeligt Word dokument på en side fylder ca 8.kb hvis du uploader det hvert 30 sek. Så bliver det ca 240 MB på et døgn.. så er der trafik både ind og ud. Det lyder altså ikke som om der er ret meget i min verden.. Det lyder som helt normalt ind og ud data på tekst..
http://www.stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=xstatic10

Woody 10kw. Blackstar. V. 7.
180 M2 bolig i 2 plan.

Offline kejsermad

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 116
  • Respekt optjent: +5/-0
Sv: Dataforbrug
« Svar #10 Dato: Nov 25, 2017, 06:10 »
Kan godt være at det ikke er meget en synes at have hørt at de 250 MB skulle have været det ca forbrug som styringen skulle bruge i måneden men jeg tager nok fejl

Offline BoinkUser

  • Administrator
  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 2148
  • Respekt optjent: +83/-4
    • StokerKontrol - Software til dit pillefyr
Sv: Dataforbrug
« Svar #11 Dato: Nov 25, 2017, 10:35 »
Tror umiddelbart at alle herinde er klar over at der menes MB og med 250 MB i døgnet synes det at være lige i overkanten af hvad der nødvendig. Jeg undrer mig bare. Kan i princippet være ligeglad med forbruget da jeg har 30 GB om måneden men det vidner vel blot i så fald om ringe programmering.

Ok super hvis alle er klar over det, der er jo mange der læser med, og jeg har mødt mange der fik det forvekslet og endda set router producenter der fik byttet rundt på betegnelserne. Men jeg spørger lige igen, er du sikker på at du mener 250 MB altså mega byte og ikke mega bit? Hvordan foretager du målingen? Hvis du kan tage et screenshot, vil det være rigtig godt.

Mvh. Jens
Version 13 styring, styret fra 22" tablet, Opop 418 kedel
Opvarmer 238 m2 (heraf 119 kælder)

Offline kejsermad

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 116
  • Respekt optjent: +5/-0
Sv: Dataforbrug
« Svar #12 Dato: Nov 25, 2017, 17:53 »



Offline kejsermad

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 116
  • Respekt optjent: +5/-0
Sv: Dataforbrug
« Svar #13 Dato: Nov 25, 2017, 17:55 »
Har nu sidenhen brugt forbindelsen til at gå på nettet med til øvrige enheder så derfor er forbruget nu højere. Bruges forbindelsen kun til styringen æder den 250 MB i døgnet ret præcist

Offline kejsermad

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 116
  • Respekt optjent: +5/-0
Sv: Dataforbrug
« Svar #14 Dato: Nov 30, 2017, 04:19 »
Blev vi klogere på om det kan være passe at styringen skal bruge 7-8 GB om måneden på at holde forbindelse til nettet og kommunikere frem og tilbage...?