Når det fungerer fint hos mig med blot den — i mine øjne — ret gode indbyggede rens, så skal det måske ses som et sammenspil imellem gode træpiller, meget lidt smuld ved hjælp af huller i sneglen og så mine relativt lave blæsertal (11/21/26) og ja, så den 75% blæserstyrke på rens. Min fordel er vel så bare at jeg kun har optænding, når jeg en gang om måneden lige tømmer askeskuffen og renser fyret. på grund af de lave blæsertal er der meget lidt aske der føres ud i semirens (som jeg godt kan lide at bruge) endsige skorstensrøret, så der er faktisk ikke så meget at rense der. Men det tog mig da også en del nørden før jeg fik det hele til at spille sammen. Nu er alle vores fyr jo forskellige, skorstene, behov osv. Så selvom det i år har fungeret upåklageligt for mig, så er det jo slet ikke sikkert det vil fungere på den måde for andre.
Min kommentar om kompressorrens var egentlig bare fordi jeg mener at have læst tidligere, at kompressorrens ikke var specielt anbefalet eller nødvendig for 10kW, så den vej har jeg aldrig gået. Der har vist tidigere været nogle tråde omkring dette emne og støjen fra kompressoren? Men uanset hvad, så er det da klart, at hvis det virker godt for nogle, så er det da det de skal bruge. Jeg kan bare ikke lide tanken om at fyret skal have så mange optændinger, hvis det kan undgås. Men det er nok bare en fiks idé

Jeg får ikke slagger, men der kan godt ophobe sig noget løs aske i yderkanten af herden. Hvis det har bygget op, kan det ses på skakttemperaturen, som så godt kan gå op noget over 40°. Jeg bruger så bare skraberen til lige at hjælpe den yderste løse aske ned i askeskuffen, men dette er bare noget der nemt kan klares uden at slukke fyret. Der kommer gerne lige et dyk i LUX i nogle sekunder ved denne aktion, men fyret stopper ikke af den grund. (Jeg har sat min skat max. til 65%, hvis jeg skulle sove lidt i timen).
Normalt er det nok bare at ryste herden ren, når jeg tømmer askeskuffen ved den månedlige lille omgang rensning.