Du vil ikke miste alverden på at købe en 16kW.
Jeg har selv en 16, da der ikke fandtes andet dengang jeg købte mit fyr. Fra starten af syntes jeg at det var for stort om sommeren, så jeg lagde hårdt presset rockwoll ind under de 3 yderste rækker huller i herden, det gjorde en forskel.
Efter et par år lavede NBE en sommerherd til 16kW som desværre ikke laves længere. Jeg var så heldig at være forsøgskanin på herden, og den kører jeg med 8-9 måneder af året. Mit indtryk er at den svarer til 8kW.
Til de sidste måneder syntes jeg også at den originale var for stor, jeg var igen så heldig at komme med i U-herd eksperimentet og fik et par stykker tilsendt. Desværre er det aldrig lykkedes mig at blive glad for dem, så jeg har selv lavet en til vinterdrift, jeg gætter på at den er 12-13kW, så jeg har 2 jeg skifter imellem.
Du kan fint købe 16kW og så ellers eksperimentere lidt.
Jeg læste også om en der af nød havde puttet en 10kW herd i 16kW brænderen, og så fikseret den med et stykke skamolplade, det så ud til at det gik fint.
Jeg har indreguleret et par 10kW, og jeg syntes at herden er lidt kort, men man kan godt få den indstillet.
Det er jo også rart at have lidt power i baghånden, man køber jo heller ikke en bil der lige netop kan køre 130km/t