Forfatter Emne: PellMon på Raspberry pi3  (Læst 12348 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline mogber

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 16
  • Respekt optjent: +0/-0
PellMon på Raspberry pi3
« Dato: Jan 26, 2018, 14:12 »
Hej.
 Efter længere tids mislykkede forsøg med Stokerkontrol på Raspberry, er det nu lykkedes for mig at få PellMon til at køre på raspberry'en.
Er der mon nogen der kan hjælpe mig, -som er absolut nybegynder med LInux, - med at optimere image'en (vedhæftet),  da jeg gerne vil have flere data der, bl'a, flow, retur temp, VVB temp, piller/dg, lys(lux) og brænder temp.
Dataene findes jo under "Parameters", bortset fra piller/dg, som opgøres piller/pr. sidste 24h.
Har set at andre har et mere omfattende image, så måske kan det installeres i stedet?
mvh mogber
10 kW scotte pillefyr,V.6.78 styring. Pellmon SRO. Lotus 2 brændeovn med 3 kW vandtank. Opvarmer 160 m2. Bruger 1200 kg piller og 6 m3 brænde. Batec solfangerer, 6 m2 med 300 liter tank, 4,3 kW solcelleanlæg m. Kostal Pico 4.2 inverter

Online kivi

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 352
  • Respekt optjent: +6/-0
Sv: PellMon på Raspberry pi3
« Svar #1 Dato: Jan 26, 2018, 19:46 »
Jeg tror det ligger i din installation allerede, du skal bare have ændret det i din config.

Måske du kan finde hjælp her.

https://github.com/motoz/PellMon/wiki/Custom-system-image

Ellers ligger der standard image her. ( se de nederste )

https://github.com/motoz/PellMon/tree/master/src/Pellmonweb/media/img
Mvh
Ole
BlackStar 1016, 16 kW, V6.76, 160+54 m2,  kompressorrens, 300L VVB med solfanger, Pellmon på Raspberry pi

Offline motoz

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 255
  • Respekt optjent: +18/-0
Sv: PellMon på Raspberry pi3
« Svar #2 Dato: Jan 27, 2018, 12:39 »
Hello mogber!

As kivi wrote, there are several images included in the standard pellmon installation to choose from. To select which one to use you need to edit the configuration file /etc/pellmon/conf.d/webinterface.conf and change the line system_image = system.svg line:

Kode: [Vælg]
# Select system image. Set an absolute path to use your own.
# Choices: system.svg|system_nbe.svg|system_nbe_2w.svg|system_nbe_3w.svg|system_nbe_v7.svg
#          |system_matene.svg|/path/to/your_own_image.svg
############################
# Choose system image here #
############################
system_image = system.svg

For instance:
system_image = system_nbe_3w.svg

After you have saved the change, restart pellmon or reboot the raspberry and you should have the new image. Sometimes it's necessary to refresh the page in your browser if it still has the old image cached, which eg. in firefox is done by pressing CTRL-F5.

The easiest way to edit the configuration files is to use the included web-based configuration editor. Start it by typing:
Kode: [Vælg]
sudo pellmonconf in the terminal, then open the editor in your browser: http://ip-of-raspberry:8083

, or you can use any other texteditor. For instance the terminal based editor 'nano':
Kode: [Vælg]
sudo nano /etc/pellmon/conf.d/webinterface.conf
And if you want to make changes to any of the standard images or draw a completely new one the links that kivi posted are useful.

Hope this helps.
Bio Comfort 30kW, compressor cleaning, lambda. Termax 25cr boiler. Matene vertical pellet conveyor. PellMon open source pellet logger: https://github.com/motoz/PellMon

Offline mogber

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 16
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: PellMon på Raspberry pi3
« Svar #3 Dato: Jan 27, 2018, 16:06 »
Mange tak for gode svar fra jer begge.
At det ikke er lykkedes for mig at indsætte andet image, skyldes sikkert begyndervanskeligheder. Men jeg har ændret configurationsfilen til "system_nbe_3w.svg", men image bliver ikke ændret.
Tekstændringen er gået igennem, men når jeg ser i "nano editor", som motoz beskriver, er der ikke sket nogen ændring.
Jeg har forsøgt at ændre teksten herfra også, men det bliver ikke gemt.
Hvad gør jeg mon forkert?
10 kW scotte pillefyr,V.6.78 styring. Pellmon SRO. Lotus 2 brændeovn med 3 kW vandtank. Opvarmer 160 m2. Bruger 1200 kg piller og 6 m3 brænde. Batec solfangerer, 6 m2 med 300 liter tank, 4,3 kW solcelleanlæg m. Kostal Pico 4.2 inverter

Offline motoz

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 255
  • Respekt optjent: +18/-0
Sv: PellMon på Raspberry pi3
« Svar #4 Dato: Jan 27, 2018, 16:20 »
In the 'nano' text editor you save your changes with CTRL-O + enter (there is a menu in the bottom of the window), in the web based pellmonconf editor there is a blue 'save' button top-right.

Both need to be started as root, ie with 'sudo', otherwise the changes can't be saved.

 
Bio Comfort 30kW, compressor cleaning, lambda. Termax 25cr boiler. Matene vertical pellet conveyor. PellMon open source pellet logger: https://github.com/motoz/PellMon

Offline mogber

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 16
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: PellMon på Raspberry pi3
« Svar #5 Dato: Jan 28, 2018, 10:23 »
Motoz, tak for hurtigt svar, som også løste mit problem.
Jeg brugte "nano" løsningen, som jo var let, når man altså forstår at gemme ændringer.
Det kører rigtig fint nu, men jeg har fået mod på at tilpasse systemet, som jeg gerne vil have det.
Så der kommer sikkert mere herfra.  :)
10 kW scotte pillefyr,V.6.78 styring. Pellmon SRO. Lotus 2 brændeovn med 3 kW vandtank. Opvarmer 160 m2. Bruger 1200 kg piller og 6 m3 brænde. Batec solfangerer, 6 m2 med 300 liter tank, 4,3 kW solcelleanlæg m. Kostal Pico 4.2 inverter

Offline mogber

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 16
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: PellMon på Raspberry pi3
« Svar #6 Dato: Jan 28, 2018, 16:28 »
Jeg forsøger at lave en ram disk, som det anbefales.
Er løbet ind i det problem at der i vejledningen fra motoz står at man skal ændre linjen: "database = /usr/local/var/lib/pellmon/rrd.db",- i min udgave  mangler:"/usr/local".
Hvis jeg alligevel forsøger at erstatte med: "database = /mnt/ramdisk/rrd.db" får jeg en fejlmelding.
Er det en nyere version jeg har eller?
10 kW scotte pillefyr,V.6.78 styring. Pellmon SRO. Lotus 2 brændeovn med 3 kW vandtank. Opvarmer 160 m2. Bruger 1200 kg piller og 6 m3 brænde. Batec solfangerer, 6 m2 med 300 liter tank, 4,3 kW solcelleanlæg m. Kostal Pico 4.2 inverter

Offline mogber

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 16
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: PellMon på Raspberry pi3
« Svar #7 Dato: Jan 30, 2018, 17:47 »
Jeg har fået løst problemet, så nu kører forbrugsdata på ram disk. Jeg lavede fejl i "gem" proceduren.
10 kW scotte pillefyr,V.6.78 styring. Pellmon SRO. Lotus 2 brændeovn med 3 kW vandtank. Opvarmer 160 m2. Bruger 1200 kg piller og 6 m3 brænde. Batec solfangerer, 6 m2 med 300 liter tank, 4,3 kW solcelleanlæg m. Kostal Pico 4.2 inverter

Offline motoz

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 255
  • Respekt optjent: +18/-0
Sv: PellMon på Raspberry pi3
« Svar #8 Dato: Jan 31, 2018, 07:34 »
The differences in the database path '/usr/local/var/lib/pellmon/rrd.db' vs '/var/lib/pellmon/rrd.db' depends on how you installed pellmon. If you install manually from source (which is the hard way...) the database will be in '/usr/local/var/lib', and if you let the package manager install the .deb package it will be in '/var/lib'.

The reason for this is that in a typical linux distribution the package manager knows about and manages all system files, but to allow manual installation of things outside of this managed world a location is reserved for manually installed things, which is /usr/local.

Older versions of pellmon didn't come with a .deb package for easy installation by the package manager, which means that the database always ended up int /usr/local/var/lib. Now you can choose which way to do it, but using the .deb is always the best option. Not the least because upgrading becomes trivial since the package manager knows about the configuration files and preserves your changes while installing the new version.

Nice that you sorted it out! I updated the wiki to remove the confusion.
Bio Comfort 30kW, compressor cleaning, lambda. Termax 25cr boiler. Matene vertical pellet conveyor. PellMon open source pellet logger: https://github.com/motoz/PellMon

Offline mogber

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 16
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: PellMon på Raspberry pi3
« Svar #9 Dato: Feb 24, 2018, 13:54 »
Hej.
Er der nogen der har lavet den ekstra knap "Control an output with a Button in PellMonWeb", som motoz beskriver det?
Jeg kører med en ekstern termostat til at slukke pillefyret, når brændeovnen er kommet godt i gang, og det ville være smart at kunne overstyre denne funktion i PellMon.
Vejledningen der er lavet er dog ikke tilstrækkelig detaljeret til at jeg (med min begrænsede viden om Linux) kan lave det.
Skal tekststrengene. der i vejledningen begynder med (plugin_Calculate) kopieres over i  mappen:  /home/pi/PellMon/etc/pellmon/conf.d/plugins, eller?
10 kW scotte pillefyr,V.6.78 styring. Pellmon SRO. Lotus 2 brændeovn med 3 kW vandtank. Opvarmer 160 m2. Bruger 1200 kg piller og 6 m3 brænde. Batec solfangerer, 6 m2 med 300 liter tank, 4,3 kW solcelleanlæg m. Kostal Pico 4.2 inverter