Forfatter Emne: Ind/udgange på V13 Kompressor  (Læst 9357 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline hschack

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 189
  • Respekt optjent: +18/-4
  • Bio Fyr's Nørd Elektronik freak
    • Salg og service af NBE pillefyr Scotte, Woody og RTB.
Sv: Ind/udgange på V13 Kompressor
« Svar #15 Dato: Feb 04, 2018, 16:02 »
Jeg vil give ret i at det kunne være smart at kompressor startede når kompressor rens aktiveres
Men som deriblandt MHES skriver ville det kræve et ekstra relæ (en kompressor har en stor start strøm)
og hvis udgang var der skulle den være ret special da der ellers ville være rigtig mange der bare ville koble den direkte til
med rigtig mange afbrændte udgange til følge ;-)
Henrik Schack
www.Q-PRO.dk
+45 86929393

Offline stenstrup

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 394
  • Respekt optjent: +9/-0
  • Godt tilfreds
Sv: Ind/udgange på V13 Kompressor
« Svar #16 Dato: Feb 04, 2018, 16:23 »
Man kunne jo forberede fyret således der var et almindeligt stik til kompressoren bag på fyret, som blev styret på denne måde. Selvfølgelig via relæ.
Men bolden har MHES vist kastet op.  8)
RTB. V13 10kw, 320kg rtb silo. VMV kvs 4.0 ventil/Frese føler til kedel retur. Elektrisk 2-vejs ventil og vma kvs 2.5 med ravk til vvb. Det meste opvarmes med radiatorer. Ca 65 KVM gulvvarme i stuer/køkken via blandekreds og 4m2 direkte nedroslet vha forindstilling på badeværelset. Kamstrup varmemåler. 2 stk trækstabilisatorer indmuret i skorsten, en under en over indgang fra pillefyr. 6 kvm Vølund solfangere/300 l vvb. Brændeovn i stuen.160 kvm hus i to plan fra 1929 (1. Sal renoveret/isoleret i 70'erne) forbrug pr år ca 5,5T
https://stokercloud.dk/v3/#/32178/main-page

Offline niels123

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 226
  • Respekt optjent: +4/-3
Sv: Ind/udgange på V13 Kompressor
« Svar #17 Dato: Feb 04, 2018, 17:06 »
Når man så har et T-stykke på slangen til at pumpe cykel osv, skal man jo holde øje med hvornår der er rens på fyret, ellers ingen cykeltur den dag, go ide men jeg er nu mere til at efterse kompressoren så den ikke lækker luft  :P

Mvh Niels
RTB 10 kw version 7.0674 incl ilt sonde. 230m2
9000 kg pr år

https://stokercloud.dk/v3/#/niels123/main-page

Offline ½mylund

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 563
  • Respekt optjent: +17/-6
  • Vil dit fyr ikke spille lad Hald det indstille
Sv: Ind/udgange på V13 Kompressor
« Svar #18 Dato: Feb 04, 2018, 17:37 »
Hej

Måske min retorik var i overkanten  :-[

Men at skulle til at bygge en styring om, fordi ens kompressor er utæt  ::)

Det vil jo svare til at chiptune sin bil, bare fordi håndbremsen hænger  ;)

Hov der var den med retoriken igen  :-\

Nu køre der vel ca. 20000-30000 anlæg med kompressorrens hvor det ikke er et problem.  8)

½mylund
½mylund
NBE Scotte 10 kw Blackstar BS 1016 ver. 6,85
Metalbestos Multi 50 130mm stålskorsten kompressorrens ,stokerkontrol ver. 3,50
160 m2 i 2 plan 160 L. vvb
Nilan comfort Top 300 ventilation
Års forbrug 5250 kg german pellets 6mm
½ godt isoleret hus

online data http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/showmain.php?mac=haldmylund

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Ind/udgange på V13 Kompressor
« Svar #19 Dato: Feb 04, 2018, 17:53 »
Alt nyt gimmicks er lækkert, men jeg synes også vi begynder at se flere og fler gds som slås med at forstå alle funktionerne og få fyret til at køre ordentligt.
På stoker pro forum er der flere ikke NBE, som begynder at sige at indstillingsmulighederne på et NBE fyr er en bagdel fordi der skal pilles for meget for at få det til at spille.

Så det er jo alt sammen også en afvejning, hvor meget man skal kunne og hvor stor er fejlkilden.
På et opstartsbesøg, skal teknikeren vel også helst kunne nå det meste igennem så det ikke står helt i skoven.
Men jeg vil allerede nu påstå at man ikke kan nu at tune det til optimalt og derfor må bruge standardtal og normalt kendskab.

Heraf vil jeg da også vide ,at fik jeg et opstartsbesøg ville der blive stillet en del, da jeg på flere punkter er langt fra standard tal. Men jeg er ret sikker på at fyret ikke ville køre bedre af det. men jeg har også kun brugt 3-4 år på at tune indtil nu. Men så følger jeg måske også lidt for meget med, når man skal se om der er noget uhensigtsmæssigt i sidste nye betatest.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1413
  • Respekt optjent: +54/-287
Sv: Ind/udgange på V13 Kompressor
« Svar #20 Dato: Feb 04, 2018, 22:33 »
Hej

Måske min retorik var i overkanten  :-[

Men at skulle til at bygge en styring om, fordi ens kompressor er utæt  ::)

Det vil jo svare til at chiptune sin bil, bare fordi håndbremsen hænger  ;)

Hov der var den med retoriken igen  :-\

Nu køre der vel ca. 20000-30000 anlæg med kompressorrens hvor det ikke er et problem.  8)

½mylund

Nej jeg ved ikke om den var i over kanten, jeg forstår bare slet ikke hvor den kom fra, helt lige som jeg ikke forstår hvor den med chiptuningen kommer fra.
At der køre 30000 anlæg med rens er, som jeg ser det, ikke et udtryk for det ikke er et problem kompressoren skal stå med fuld tryk hele tiden.
Nærmere et udtryk for folk ikke er opmærksomme på det, eller har gidet at stille spørgsmål ved det, og fornuften I det.
Men bevars, jeg må jo have min kompressor sendt til garanti reparation. Den er jo het ny, ligesom slangen der kun er 3 meter lang.

Iøvrigt køre jeg selv chiptunet/optimeret, ca. 55% og jeg kan garantere det ikke er fordi bremserne hænger, men for at kunne overhale forsvarligt og sikkert.

På samme måde som jeg gerne vil kunne køre fyret optimalt. 
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline hschack

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 189
  • Respekt optjent: +18/-4
  • Bio Fyr's Nørd Elektronik freak
    • Salg og service af NBE pillefyr Scotte, Woody og RTB.
Sv: Ind/udgange på V13 Kompressor
« Svar #21 Dato: Feb 04, 2018, 23:02 »
det skulle vel aldrig være bla. en lupo ;D
og ja ideen fin (jeg ser bare nogle fejltilslutninger af bla. større kompressorer ;-) ) også selv om der laves en udgang med selvstændig alm relæ
Henrik Schack
www.Q-PRO.dk
+45 86929393

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1413
  • Respekt optjent: +54/-287
Sv: Ind/udgange på V13 Kompressor
« Svar #22 Dato: Feb 06, 2018, 22:17 »
det skulle vel aldrig være bla. en lupo ;D

Nu har jeg jo samme navn her som andre steder, så jo, det er Lupo, dog Lupoèr der er chiptunet/optimeret fornuftigt.

De gamle spande nickèt udspringer fra har absolut ingen chip, ingen turbo eller andet pis, just real power :)


og ja ideen fin (jeg ser bare nogle fejltilslutninger af bla. større kompressorer ;-) ) også selv om der laves en udgang med selvstændig alm relæ.

Jamen jeg tænker det også er nemt at komme ud over. Det er da bare en sikring I, så er den løst, og for ikke at skulle ændre på printlayout osv. kunne "man" da bare lave et udvidelses print med et relæ, så var det det.


Når, når det så er sagt snakkede jeg med min nabo. Han har en næsten ny scotty også med kompressorrens.
Det er aldrig kommet til at virke ordentligt og er derfor ikke tilsluttet.
Sjovt nok er den, kompressoren, også utæt så jeg er ikke den eneste der døjer med en kompressor der bruger strøm i "standby"

Så ud af 30.000 anlæg med kompressorrens har vi så de 2 der har problemer med utætte kompressorer.
Det lyder ikke så sandsynligt, så jeg vil tro der står nogle rundt omkring og fyre strøm af fordi "sådan er det jo" og egentligt er jeg helt ligeglad med strømforbrug.
Jeg har, kva. solceller på taget "fri strøm" så det er mere irritationsmomenter over det ikke er smart, bare dumt, den ikke er styret. 
« Senest Redigeret: Feb 06, 2018, 22:20 af 383CI »
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline egmadsen

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 84
  • Respekt optjent: +6/-2
Sv: Ind/udgange på V13 Kompressor
« Svar #23 Dato: Feb 07, 2018, 07:04 »
Jeg havde også en NBE kompressor til mit fyr og det l... var også utæt. Men han jeg købte den af ville ikke ombytte den så jeg opgav og smed den ud  og købte en Harald Nyborg model. Og den virker, koste kun 750 kr. En ven jeg har har købt et RTB fyr og hans kompressor er også utæt. Det er da utroligt at en kompressor til den pris har så mange fejl. Det er utrolig dårligt af NBE at de bliver ved med at sælge dem og ikke får lavet nogle som virker.

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1413
  • Respekt optjent: +54/-287
Sv: Ind/udgange på V13 Kompressor
« Svar #24 Dato: Feb 08, 2018, 16:13 »
Jeg havde også en NBE kompressor til mit fyr og det l... var også utæt. En ven jeg har har købt et RTB fyr og hans kompressor er også utæt.

Det er da utroligt at en kompressor til den pris har så mange fejl.

Det er utrolig dårligt af NBE at de bliver ved med at sælge dem og ikke får lavet nogle som virker.

Jeg har rodet i fyrrummet det meste af dagen, og testet lidt på trykluften.

Tilsyneladende er det faktisk værre end en utæt kompressor.
Den kan stå alene og med slangen på uden at tabe tryk, MEN når så koblingen bliver sat på brænderen, tjaaaa, så daler trykket lige så stille.

Jeg har bestilt service/indkøringsbesøg, så må montøren lige se på det.
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline niels123

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 226
  • Respekt optjent: +4/-3
Sv: Ind/udgange på V13 Kompressor
« Svar #25 Dato: Feb 08, 2018, 17:15 »
Kan bare være en slange der ikke er trykket langt nok ind i en fitting, eller mangel på teflon tape.
Kan hurtigt fikses hvis du lige fjerner låget.

Mvh Niels
RTB 10 kw version 7.0674 incl ilt sonde. 230m2
9000 kg pr år

https://stokercloud.dk/v3/#/niels123/main-page

Offline Skrot1

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 689
  • Respekt optjent: +29/-25
Sv: Ind/udgange på V13 Kompressor
« Svar #26 Dato: Feb 08, 2018, 18:33 »
Om jeg gad bruge så meget energi på at tætte, hvis kompressor bare starter få gange i døgnet, det er jo få kroner om året det drejer dig om, noget andet er hvis larmen fra kompressor er generende, det kunne jeg bedre forstå. Men hver sin lyst, som man siger. :) mvh. Carsten
« Senest Redigeret: Feb 08, 2018, 18:35 af Skrot1 »
Woody 10 kw.V10, BS1016 kedel,  U-herd, trækstabilisator,  med iltstyring og kompressorrens, version 10.525, 130. mm. stålskorsten. 6 mm piller . https://stokercloud.dk/v3/#/65018/main-page

Offline niels123

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 226
  • Respekt optjent: +4/-3
Sv: Ind/udgange på V13 Kompressor
« Svar #27 Dato: Feb 08, 2018, 20:22 »
Skrot.  :P

En ny kompressor skal være tæt, ellers kan, en ny bil jo også bare lække luft fra et af dækkene det er jo også bare få kroner i luft om året, men skide irriterende og af princip helt forkert.
NBE kan bare finde en ordentlig kompressor kvalitet

Mvh Niels
RTB 10 kw version 7.0674 incl ilt sonde. 230m2
9000 kg pr år

https://stokercloud.dk/v3/#/niels123/main-page

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1413
  • Respekt optjent: +54/-287
Sv: Ind/udgange på V13 Kompressor
« Svar #28 Dato: Feb 08, 2018, 20:26 »
Om jeg gad bruge så meget energi på at tætte, hvis kompressor bare starter få gange i døgnet, det er jo få kroner om året det drejer dig om, noget andet er hvis larmen fra kompressor er generende, det kunne jeg bedre forstå. Men hver sin lyst, som man siger. :) mvh. Carsten

Hvis det er mig den er møntet på har du misset poienten.

Mit fyr står ude i et fyrrum væk fra huset.

Jeg er helt ligeglad med strømforbrug, jeg har kun glødepærere i mit hus fordi jeg ikke gider andre farve lys og fordi de skal tænde omgående.
Mit hus et spækket med automatik, ventilation, alt er styret, der er alt i regulering osv. osv.

Det handler om det er, i min optik, komplet idiotisk, ikke at kompressoren er styret af fyret når nu alt andet er.

Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline niels123

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 226
  • Respekt optjent: +4/-3
Sv: Ind/udgange på V13 Kompressor
« Svar #29 Dato: Feb 08, 2018, 20:38 »
Ikke tænkt som møntet på (nogen) men kvaliteten af produktet.
Hvordan kan du tænke at det skulle være møntet på nogen?

Mvh Niels
RTB 10 kw version 7.0674 incl ilt sonde. 230m2
9000 kg pr år

https://stokercloud.dk/v3/#/niels123/main-page