Forfatter Emne: Ind/udgange på V13 Kompressor  (Læst 9350 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1412
  • Respekt optjent: +54/-287
Ind/udgange på V13 Kompressor
« Dato: Jan 31, 2018, 15:22 »
Hej, nu på forum men bruger af pillefyr mange år, dog afløst af varmepumpe nogle år.

Nu tilbage med en BlackStar+ med V13 styring

Fyret er monteret og fungere, der er ikke ekstra udstyr på endnu.

Brænderen er monteret med kompressorkit fra start og det er netop det der udfordre mig lidt.

Jeg regner selvfølgeligt med alt er monteret korrekt men jeg kan ikke lure om kompressoren skal stå med strøm/luft på konstant eller monteres på en udgang fra fyret? Og evt. hvilken?

Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7550
  • Respekt optjent: +224/-178
  • Montør NBE
Sv: Ind/udgange på V13 Kompressor
« Svar #1 Dato: Jan 31, 2018, 15:26 »
Hej, nu på forum men bruger af pillefyr mange år, dog afløst af varmepumpe nogle år.

Nu tilbage med en BlackStar+ med V13 styring

Fyret er monteret og fungere, der er ikke ekstra udstyr på endnu.

Brænderen er monteret med kompressorkit fra start og det er netop det der udfordre mig lidt.

Jeg regner selvfølgeligt med alt er monteret korrekt men jeg kan ikke lure om kompressoren skal stå med strøm/luft på konstant eller monteres på en udgang fra fyret? Og evt. hvilken?

Kompressor skal have direkte strøm fra en stikkontakt og stå med strøm på altid.  :)
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1412
  • Respekt optjent: +54/-287
Sv: Ind/udgange på V13 Kompressor
« Svar #2 Dato: Jan 31, 2018, 17:14 »
Hmm, hvis den skal stå med strøm på hele tiden er der virkeligt plads til en forbedring i styringen.

Så skal den jo bruge effekt på at stå standby, det må være et presserende forslag til forbedring så den lige starter op 5 minutter før der skal bruges luft.

Men tak for svar selvom det ikke var det jeg troede/håbede på for ærligt talt er det sgu for dumt.
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Ind/udgange på V13 Kompressor
« Svar #3 Dato: Jan 31, 2018, 17:45 »
Hmm, hvis den skal stå med strøm på hele tiden er der virkeligt plads til en forbedring i styringen.

Så skal den jo bruge effekt på at stå standby, det må være et presserende forslag til forbedring så den lige starter op 5 minutter før der skal bruges luft.

Men tak for svar selvom det ikke var det jeg troede/håbede på for ærligt talt er det sgu for dumt.

Den bruger ikke strøm i standby, med mindre den er utæt. Er den utæt ville jeg tætne den.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1412
  • Respekt optjent: +54/-287
Sv: Ind/udgange på V13 Kompressor
« Svar #4 Dato: Feb 01, 2018, 18:39 »
Hmm, nej en kompressor der står "StandBy" bruger ikke strøm, men den helt nye der fulgte med til mit nye fyr taber nu tryk når den bare står.
Slangen er ligeledes ny, så jeg vedstår jeg syntes det er idiotisk den ikke er styret fra fyret. 
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline ½mylund

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 563
  • Respekt optjent: +17/-6
  • Vil dit fyr ikke spille lad Hald det indstille
Sv: Ind/udgange på V13 Kompressor
« Svar #5 Dato: Feb 01, 2018, 19:17 »
Hej

Der var vist nogle af de nye kompressorer der var lidt utætte.

Kan den ikke tætnes  ??? hvis den er (defekt eller utæt kontakt din forhandler og reklamer over det)

Men det med at kompressor skal starte lidt før den skal bruges  ::) man løser jo ikke problemet ved det, den kunne jo blive så utæt at den ikke kan lave tryk nok.
Og hvad gør man så ?
Iflg. din filosofi så køber man da bare 2 kompressorer mere for så er der da tryk nok  ;D

Man åbner jo hellere ikke en øl dagen før, for tænke nu man skulle bliver tørstig i morgen  :D

½mylund

 
½mylund
NBE Scotte 10 kw Blackstar BS 1016 ver. 6,85
Metalbestos Multi 50 130mm stålskorsten kompressorrens ,stokerkontrol ver. 3,50
160 m2 i 2 plan 160 L. vvb
Nilan comfort Top 300 ventilation
Års forbrug 5250 kg german pellets 6mm
½ godt isoleret hus

online data http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/showmain.php?mac=haldmylund

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Ind/udgange på V13 Kompressor
« Svar #6 Dato: Feb 01, 2018, 19:54 »
Hmm, nej en kompressor der står "StandBy" bruger ikke strøm, men den helt nye der fulgte med til mit nye fyr taber nu tryk når den bare står.
Slangen er ligeledes ny, så jeg vedstår jeg syntes det er idiotisk den ikke er styret fra fyret.

Jamen så kunne vi tage det tekniske. Jeg tror udgangene kan trække omkring 400W. Her trækker kompressoren nok det dobbelte og det 5 dobbelte når den starter. Så hvis det ikke skulle dræbe styringen, skulle det bygges med et ekstra relæ!

Så jeg ville stadig bare tætne den!
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1412
  • Respekt optjent: +54/-287
Sv: Ind/udgange på V13 Kompressor
« Svar #7 Dato: Feb 04, 2018, 07:38 »
Hej



Men det med at kompressor skal starte lidt før den skal bruges  ::) man løser jo ikke problemet ved det, den kunne jo blive så utæt at den ikke kan lave tryk nok.
Og hvad gør man så ?
Iflg. din filosofi så køber man da bare 2 kompressorer mere for så er der da tryk nok  ;D



½mylund

 

Undskyld mig, men det var sgu da en underlig retorik. Hvis kompressoren blev så utæt ville den jo stå og kværne hele tiden når/hvis den er tilsluttet "fast strøm"  og alligevel aldrig lave tryk nok.
Så ville den nok være moden til en udskiftning.

Det med styringen ikke kan klare en kompressorstart kan jeg se logikken I.
Normaltvist er startstrømmen jo hele 6 gange, som udgangspunkt, og det kan godt være det ville rive lidt i den triac der sidder på printet.

Det ændre dog stadigt ikke på det er dumt kompressoren skal stå "standby" 23 timer og 52 minutter i døgnet, når et relæ til 50kr ville kunne læse opgaven. Der er jo udgange nok, så kunne en sådan jo bare trække relæet.
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline sologbrænde

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 15
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Ind/udgange på V13 Kompressor
« Svar #8 Dato: Feb 04, 2018, 08:24 »
min kompressor starter da først når der er et luftforbrug og bruger da ingen strøm på standby!!!
og da idioti at den først skal køre x antal min før der er tryk på !!!!
så skal der jo laves en form for forsinkelse på start af komp til brug af luft, der er jo ik fuld tryk på på et sek, !!!!!!

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Ind/udgange på V13 Kompressor
« Svar #9 Dato: Feb 04, 2018, 08:34 »
Mange kører med et stop om natten for at lave rens. Så hvis det er noget for dig, kunne du bare købe en tidstyring. Så skal du ikke rode med strøm og relæer og vente på at der er nok med utætte kompressorer til at NBE synes det er en ide at lave og forsøge at sælge. Tidsuret er plug and play og det skal bare sættes op i styringen. det kan købes her https://www.harald-nyborg.dk/p6011/doegnur-indendoers og så sparer du også 30 kroner.

Hej



Men det med at kompressor skal starte lidt før den skal bruges  ::) man løser jo ikke problemet ved det, den kunne jo blive så utæt at den ikke kan lave tryk nok.
Og hvad gør man så ?
Iflg. din filosofi så køber man da bare 2 kompressorer mere for så er der da tryk nok  ;D


½mylund

 

Undskyld mig, men det var sgu da en underlig retorik. Hvis kompressoren blev så utæt ville den jo stå og kværne hele tiden når/hvis den er tilsluttet "fast strøm"  og alligevel aldrig lave tryk nok.
Så ville den nok være moden til en udskiftning.

Det med styringen ikke kan klare en kompressorstart kan jeg se logikken I.
Normaltvist er startstrømmen jo hele 6 gange, som udgangspunkt, og det kan godt være det ville rive lidt i den triac der sidder på printet.

Det ændre dog stadigt ikke på det er dumt kompressoren skal stå "standby" 23 timer og 52 minutter i døgnet, når et relæ til 50kr ville kunne læse opgaven. Der er jo udgange nok, så kunne en sådan jo bare trække relæet.
« Senest Redigeret: Feb 04, 2018, 10:09 af Hjemme teori »
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline stenstrup

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 394
  • Respekt optjent: +9/-0
  • Godt tilfreds
Sv: Ind/udgange på V13 Kompressor
« Svar #10 Dato: Feb 04, 2018, 09:37 »
Ja det burde jo kunne løses. F.eks kunne der gives signal til et relæ til kompressoren, som du også selv skriver 383CI.
Det kunne f.eks være 0.2 kg før kompressorens, så den er helt klar. Ellers er det jo sådan set tids nok når selve kompressorens aktiveres, da der jo går den valgte tid med at brænde de sidste piller på herden inden der skydes.

Jeg troede også at spændingen til kompressor ville være styret direkte af styringen til fyret, da jeg købte mit RTB sidste år.

Når det så er sagt har jeg aldrig oplevet at kompressoren har tabt tryk og med opstart til følge, udenfor kompressorens. Tænker derfor også at systemet skal tætnes, så trykket forbliver hvor det skal.
Hver gang der skal noget ekstra i styringen er der jo omkostninger forbundet med det. Tænker at producenten vil holde omkostningerne så lave som muligt, og måske også har flere andre ting på tegnebrættet der skal tænkes på.
RTB. V13 10kw, 320kg rtb silo. VMV kvs 4.0 ventil/Frese føler til kedel retur. Elektrisk 2-vejs ventil og vma kvs 2.5 med ravk til vvb. Det meste opvarmes med radiatorer. Ca 65 KVM gulvvarme i stuer/køkken via blandekreds og 4m2 direkte nedroslet vha forindstilling på badeværelset. Kamstrup varmemåler. 2 stk trækstabilisatorer indmuret i skorsten, en under en over indgang fra pillefyr. 6 kvm Vølund solfangere/300 l vvb. Brændeovn i stuen.160 kvm hus i to plan fra 1929 (1. Sal renoveret/isoleret i 70'erne) forbrug pr år ca 5,5T
https://stokercloud.dk/v3/#/32178/main-page

Offline Flammen

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 51
  • Respekt optjent: +0/-2
Sv: Ind/udgange på V13 Kompressor
« Svar #11 Dato: Feb 04, 2018, 10:13 »
er bilen punkteret, vælger du så at fylde luft i hjulet inden hver kørsel, eller får dækket lappet!!
samme fremgangmåde med kompressor, er den utæt, så får man den tætnet

Offline stenstrup

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 394
  • Respekt optjent: +9/-0
  • Godt tilfreds
Sv: Ind/udgange på V13 Kompressor
« Svar #12 Dato: Feb 04, 2018, 11:15 »
Man har vel lov at synes det ene eller det andet, og dermed mener jeg at jeg sagtens kan følge tankegangen omkring at styringen tænder og slukker for strømmen til kompressoren.
Et af argumenterne for at køre kompressoren over styringen kunne jo være at undgå den stod med spænding på.
Jeg har ikke personligt nogen problemer med den måde det kører på nu, og ja det er da klart at hvis der er en utæthed, så skal den tætnes. Det ville jeg gøre uanset hvordan kompressoren så er tilsluttet.

Men en nem og billig løsning er jo netop som hjemmeteori foreslår, omend det jo er lidt ufleksibelt i forhold til kg piller mellem hver rens.
« Senest Redigeret: Feb 04, 2018, 12:00 af stenstrup »
RTB. V13 10kw, 320kg rtb silo. VMV kvs 4.0 ventil/Frese føler til kedel retur. Elektrisk 2-vejs ventil og vma kvs 2.5 med ravk til vvb. Det meste opvarmes med radiatorer. Ca 65 KVM gulvvarme i stuer/køkken via blandekreds og 4m2 direkte nedroslet vha forindstilling på badeværelset. Kamstrup varmemåler. 2 stk trækstabilisatorer indmuret i skorsten, en under en over indgang fra pillefyr. 6 kvm Vølund solfangere/300 l vvb. Brændeovn i stuen.160 kvm hus i to plan fra 1929 (1. Sal renoveret/isoleret i 70'erne) forbrug pr år ca 5,5T
https://stokercloud.dk/v3/#/32178/main-page

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Ind/udgange på V13 Kompressor
« Svar #13 Dato: Feb 04, 2018, 11:52 »
Nu skal jeg ikke "kaste benzin på bålet" i denne tråd (nogle af indlæggene er måske lige på grænsen), men ideen med at styre kompressoren fra styringen er vel egentlig slet ikke så tosset  ;)
Jeg ser det lidt ligesom ideen med at man kunne styre spændingen til varmelegemet i lambda-sonden, så den ikke bruger strøm når den ikke bruges.

Det med at kompressoren skal starte lidt før kompressorrens er jo allerede indbygget, med den funktion der afbrænder de sidste piller på herden "Stop for træpiller i sek".
Det burde give rigelig tid til at kompressoren opnår nødvendigt tryk.

Min egen kompressor er ikke så utæt at den starter imellem to kompressorrens, men jeg er ikke i tvivl om at det kan være tilfældet nogen steder.

"Problemet" med om triac'en i styringen kan "klare mosten" løses jo nemt med et lille relæ i en boks med et 230 VAC udtag, som jo passende kunne sælges som tilbehør (hermed er ideen gratis givet videre til en iværksætter  ;) ).

Hilsen
Michael
« Senest Redigeret: Feb 04, 2018, 11:53 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Ind/udgange på V13 Kompressor
« Svar #14 Dato: Feb 04, 2018, 14:30 »
Enig i at retorikken måske er i overkanten.

Men det kommer jo ofte når man selv lægger ud i den tone.
Og jeg håber ikke mine indlæg var et af dem på grænsen?  :)

 
Nu skal jeg ikke "kaste benzin på bålet" i denne tråd (nogle af indlæggene er måske lige på grænsen), men ideen med at styre kompressoren fra styringen er vel egentlig slet ikke så tosset  ;)
Jeg ser det lidt ligesom ideen med at man kunne styre spændingen til varmelegemet i lambda-sonden, så den ikke bruger strøm når den ikke bruges.

Det med at kompressoren skal starte lidt før kompressorrens er jo allerede indbygget, med den funktion der afbrænder de sidste piller på herden "Stop for træpiller i sek".
Det burde give rigelig tid til at kompressoren opnår nødvendigt tryk.

Min egen kompressor er ikke så utæt at den starter imellem to kompressorrens, men jeg er ikke i tvivl om at det kan være tilfældet nogen steder.

"Problemet" med om triac'en i styringen kan "klare mosten" løses jo nemt med et lille relæ i en boks med et 230 VAC udtag, som jo passende kunne sælges som tilbehør (hermed er ideen gratis givet videre til en iværksætter  ;) ).

Hilsen
Michael
« Senest Redigeret: Feb 04, 2018, 14:31 af Hjemme teori »
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt