Forfatter Emne: Kan min Blackstar trække kalorifer?  (Læst 3309 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jan_Lodahl

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 229
  • Respekt optjent: +3/-1
    • Mit fyr online
Kan min Blackstar trække kalorifer?
« Dato: Mar 04, 2018, 19:57 »
Hej alle....

Ja som overskriften lyder - jeg vil have lavet noget varme i min garage... 100m2 mellem isoleret.
Jeg har en 5kw kalorifer på hånden... Den skulle kunne opvarme Ca 150m2 oplyser sælger. Men kan min 16kw Blackstar holde dampen oppe uden huset går kold? Jeg opvarmer Ca 200m2 bolig, men har dog en pilleovn stående indenfor, så fyret kører normalt 40-60 % drift på kølige dage. Det er faktisk kun gulvvarme den trækker, og enkelte radiatorer ovenpå. Flere steder læser jeg at en kalorifer driver fyret i knæ.

Alternativt har jeg en 40kw varmekanon stående... Den har jeg også overvejet at stille an på den anden side af muren og lade den blæse ind gennem et hul til garagen. Men blæseren i den er voldsomt kraftig. Kan man "drosle" blæseren ned til evt halv styrke. Eller vil kanonen så blive for varm? Alt kan selvfølgelig laves, men kan det anbefales, eller skal man lade være med at rode med sådan noget?

Mvh

Jan
Mvh. Jan

16kw DOR kedel, V7 styring
Opvarmer 225 m2 i 2 plan
Årsforbrug - alt alt for meget!

http://stokercloud.dk/dev/180381.html

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4447
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Kan min Blackstar trække kalorifer?
« Svar #1 Dato: Mar 04, 2018, 20:31 »
5kW kalorifere !!! det var godt nok en micro lille dims, og 5kW er absolut nærmest ingenting når vi snakker opvarmning af 100m2 kold værksted. Jeg har 4kW radiatorer i 46m2 værksted, som står med 9° og det tager sørme tid at varme det op.
Køber du den for lille, ja så er det sådan, der er ikke at gøre.. Er den for stor, kan man bare skrue ned for den.  ;)

Du kan jo ofre en 10er og så låne en 5kW el varmeblæser... 5kW er 5kW uanset hvor det kommer fra, så kan du jo se om du er tilfreds.

Jeg har været ude og regulere et nyt 16kW NBE fyr ind, og lave styring til kaloriferen som var 20kW, jeg anslår værkstedet til 50-60m2  og det går fint selv om det også trækker huset. Den store kalorifere har stor og langsom blæser der gør det rart at færdes i værkstedet. Det skal så siges at værkstedet er nyt, og isoleret til dagens standart.

Hvis du ikke kan skrue ned for brænderen i varmekanonen er det næppe nogen god ide at skrue ned for blæseren..
« Senest Redigeret: Mar 04, 2018, 20:35 af xkfc »
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Jan_Lodahl

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 229
  • Respekt optjent: +3/-1
    • Mit fyr online
Sv: Kan min Blackstar trække kalorifer?
« Svar #2 Dato: Mar 04, 2018, 20:52 »
Hmm.... Sælger oplyste bare den var på 5kw.... Måske det er en and.
Det er en HN12 (se vedhæftede billede)
Måske I kan tyde tabellen?

Jeg aner ikke en skid om varmekanoner.... Hvordan skulle man kunne skrue sådan en ned i styrke. Mindre dyse eller hvad?
Mvh. Jan

16kw DOR kedel, V7 styring
Opvarmer 225 m2 i 2 plan
Årsforbrug - alt alt for meget!

http://stokercloud.dk/dev/180381.html

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4447
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Kan min Blackstar trække kalorifer?
« Svar #3 Dato: Mar 05, 2018, 11:04 »
Det er heller ikke så nemt som en el kalorifere, hvor P=UxI

Sådan en dims, den yder i forhold hvad man propper ind i den. Jo højere temperatur og jo mere flow, desto mere energi henter man ud.
Er den forlille smider den bare varmt vand retur til fyret, andet sker der ikke ved det.

Det er bare at sætte en ventil foran, så begrænser du jo flowet.. jeg ville vælge en stor.  20-30kW, og så regulere den ned hvis der skulle blive problemer.. men det gør der vel ikke, du er jo i værkstedet når du har varme på, og så kan du vel give pokker i om de fryser i huset.. ;D

Problemet er at fyret kun har en max produktion, du har ikke noget lager. Man kunne montere en akku tank i værkstedet, som man varmede op til 70° , spildvarmen fra tanken kunne holde værkstedet frostfrit, og så havde man et ordentligt skud energi, så er de 100m2 varme på en ½time.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Jan_Lodahl

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 229
  • Respekt optjent: +3/-1
    • Mit fyr online
Sv: Kan min Blackstar trække kalorifer?
« Svar #4 Dato: Mar 05, 2018, 12:55 »
Så denne er for lille hvis du skulle bestemme.?  O0
Mvh. Jan

16kw DOR kedel, V7 styring
Opvarmer 225 m2 i 2 plan
Årsforbrug - alt alt for meget!

http://stokercloud.dk/dev/180381.html

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4447
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Kan min Blackstar trække kalorifer?
« Svar #5 Dato: Mar 05, 2018, 21:55 »
Så denne er for lille hvis du skulle bestemme.?  O0
Jeps, hvis det var mig der skulle have en op, skulle den være stor nok.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Kan min Blackstar trække kalorifer?
« Svar #6 Dato: Mar 06, 2018, 10:41 »
Jeg er helt uenig med Kenneth!

Hvis du kigger i skemaet, er den rigeligt stor til dit fyr. Hvis der er koldt i værkstedet (5 grader) og fremløbet er 70 (som på dit fyr) og du begrænser flowet så returen er 40grader (det giver lavest mulig ydelse  og evt. med en returventil, så den kan styre det selv). Så bliver ydelsen 13,2 kW, hvilket vist er rigeligt til dit fyr.
(Returen kan evt. også sænkes mere, men så kommer vi ud af tabellen)

Når værkstedet er varmt (20grader), er ydelsen faldet til 6,3kW, hvilket vist også er passende når du har fået varmet op.

Så alt andet end lige, ville jeg sige at den passede perfekt til dit fyr og nok også værkstedet, uden akkumulering eller andet. Dog ville jeg have returventil på, da det vil hjælpe fyret med en passende svartid på reguleringen. Kan også tænkes at din pumpe, kan have svært ved at følge med, men så falder ydelsen bare lidt, hvilket kan hjælpe fyret med at følge med.
« Senest Redigeret: Mar 06, 2018, 18:31 af Hjemme teori »
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Kan min Blackstar trække kalorifer?
« Svar #7 Dato: Mar 06, 2018, 18:07 »
Helt enig, sådan læser jeg også tabellen  ;)

Uden en returventil til at regulere maksimalt flow gennem kaloriferen, vil dit fyr kunne blive sendt helt i brædderne.

Hilsen
Michael

Jeg er helt uenig med Kenneth!

Hvis du kigger i skemaet, er den rigeligt stor til dit fyr. Hvis der er koldt i værkstedet (5 grader) og fremløbet er 70 (som på dit fyr) og du begrænser flowet så returen er 40grader (det giver lavest mulig ydelse  og evt. med en returventil, så den kan styre det selv). Så bliver ydelsen 13,2 kW, hvilket vist er rigeligt til dit fyr.
(Returen kan evt. også sænkes mere, men så kommer vi ud af tabellen)

Når værkstedet er varmt (20grader), er ydelsen faldet til 6,3kW, hvilket vist også er passende når du har fået varmet op.

Så alt andet end lige, ville jeg sige at den passede perfekt til dit fyr og nok også værkstedet, uden akkumulering eller andet. Dog ville jeg have returventil på, da det vil hjælpe fyret med en passende svartid på reguleringen, da flow ville falde når temperaturen falder i fremløbet. Kan også tænkes at din pumpe, kan have svært ved at følge med, men så falder ydelsen bare lidt, hvilket igen kan hjælpe fyret med at følge med.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html