Forfatter Emne: Styring af varmepumpedrift på JV8??  (Læst 19651 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline PeterM

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 30
  • Respekt optjent: +1/-0
Styring af varmepumpedrift på JV8??
« Dato: Okt 04, 2009, 19:33 »
Hej
Jeg har installeret en JV8 sidste vinter og har endnu ikke haft held med at opnå en tilfredsstillede styring af pumpens start/stop.

Som udgangspunkt kan den indbyggede cirkulationspumpe køre med auto-drift. Det betyder at den kører 3 min en gang hver ½ timer. Herved suges vand fra bunden af akkumuleringstanken og VP måler så temperaturen på dette. Herved kan VP så kende en temperatur i varmesystemet og derved bestemme om den skal starte.
Men dette er jo meget uhensigtsmæssigt da der for det første sker en omrøring af tanken hvilket ødelægger akkumuleringseffekten OG samtidig er det jo ikke relevant at pumpen starter når temperaturen i BUNDEN af tanken falder.

Jeg vil gerne have at VP kan opvarme hele akkumuleringstanken og at varmesystemet herefter kan bruge al den varme der er akkumuleret. Dvs. først når temperaturen i TOPPEN af tanken er faldet, skal VP starte. Derfor har jeg anskaffet en INDE-føler som jeg har sat i et følerrør i toppen af akkumuleringstanken. Styringen til JV 8 har en indstilling der hedder Pumpedrift: INDE. Den har jeg aktiveret og sat til 25 gr. Dvs. jeg vil først have at VP starter når temperaturen i toppen af tanken falder under25 gr. Desværre lader det nu til at føleren ude i VP "overruler" føleren i tanken så selvom tanken stadig er 32 gr. starter VP fordi temperaturen ved retur-føleren i VP falder til under setpunkter for minimum temperatur.

Håber nogen der kender styringen kan hjælpe -er det evt. muligt at programmere en egnet funktion ind i styringen, eller at opdatere softwaren ?

Mvh Peter

Offline zazu

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 4
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Styring af varmepumpedrift på JV8??
« Svar #1 Dato: Nov 11, 2009, 10:03 »
hej peter m tænkte på at vi kunnne ringe sammen har også selv brug for hjæp med ny jv 8 tlf 25216816

Offline zazu

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 4
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Styring af varmepumpedrift på JV8??
« Svar #2 Dato: Nov 13, 2009, 09:18 »
tror du skal tage føler i toppen af tanken og sætte den i hvor house inlett sider kør drift on og på mål frem temp ønsket 37 grader start dif 13 grader =25 grader start har selv tænkt på dette

Offline PeterM

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 30
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Styring af varmepumpedrift på JV8??
« Svar #3 Dato: Nov 24, 2009, 15:08 »
Hej Zazu
Det lyder meget fornuftigt, men jeg vil helst undgå at have pumpen på "ON", da den bruger 95W (rent spild) og da den så også vil ødelægge enhver form for lagdeling i tanken, fordi den kører hele tiden.

Mvh PM