Forfatter Emne: 3 mnd. driftstatus.  (Læst 2189 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Busser

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 53
  • Respekt optjent: +1/-1
3 mnd. driftstatus.
« Dato: Mar 05, 2018, 12:26 »
Hej,

Nu har jeg haft 3 måneders erfaring med fyret og er egentlig godt tilfreds ud fra komfort og drift.
Fyret holder fin varme i vores sommerhus og bruger ikke alverden i piller (mellem 10-17 kg/døgnet).
Jeg har ændret lidt på de oprindelige indstillinger, fordi jeg har indtryk af at anlægget aldrig er blevet justeret rigtigt ind. ( 1 år gammel installation).
Derudover har jeg nu skiftet pillefabrikant fra Davidsen til Varmeflex (svenske) og gjort de oblgatoriske afvejninger og renset anlægget.
Der er et par ting der undrer mig til stadighed og det er at det ret hurtigt hober sig aske op på herden og fyret tager sig nogle pauser, især når vi ikke er i huset. (ca. 3 dage/ugen).
Kunne godt tænke mig at få èn til at kikke mine indstillinger igennem og evt. komme med ændringsforslag.

Bedste hilsner.
-Busser.


Black Star 1016. NBE10.
Helårssommerhus i træ, godt isoleret.
106 kvm. Gulvvarme i beton.
https://stokercloud.dk/v3/#/busser/main-page

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1413
  • Respekt optjent: +54/-287
Sv: 3 mnd. driftstatus.
« Svar #1 Dato: Mar 05, 2018, 13:53 »
I dag kl 9 og 1330 rammer din kedeltemperatut 80 grader. 10 grader over setpunkt.
Der er brænderen sat til at slukke, kig under punktet "kedel" -> Temperatur regulering.

Der er en hysterese på 20 grader, 10 på hver side af de 70 altså starter det igen når det når ned på 60 grader.

Det passer også med forbruget er mindst når I ikke er hjemme
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline Busser

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 53
  • Respekt optjent: +1/-1
Sv: 3 mnd. driftstatus.
« Svar #2 Dato: Mar 05, 2018, 14:25 »
I dag kl 9 og 1330 rammer din kedeltemperatut 80 grader. 10 grader over setpunkt.
Der er brænderen sat til at slukke, kig under punktet "kedel" -> Temperatur regulering.

Der er en hysterese på 20 grader, 10 på hver side af de 70 altså starter det igen når det når ned på 60 grader.

Det passer også med forbruget er mindst når I ikke er hjemme

Tak for svar 383CI,

Det svarer vel til en standardindstilling.
Ville du mene den skal ændres?
 -B.
Black Star 1016. NBE10.
Helårssommerhus i træ, godt isoleret.
106 kvm. Gulvvarme i beton.
https://stokercloud.dk/v3/#/busser/main-page

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1413
  • Respekt optjent: +54/-287
Sv: 3 mnd. driftstatus.
« Svar #3 Dato: Mar 05, 2018, 14:58 »
Selv tak da.

Som udgangspunkt vil jeg da mene at std. indstillinger passer, eller rettere, hvis ikke du/man har en god grund til at ændre dem skal man nok ikke gøre det.

Jeg har sat min 15 grader under i stedet for 10 fordi der er solvarme(tilskud) ind over. Hvis solvarmen hjælper kedlen så højt op vil jeg gerne have brænderen er slukket så længe som muligt, så den ikke kommer til at stå og fyre op og gå ud.
Desuden har jeg gulvvarme overalt så det kan sagtens undvære  70grader fremløb i en rum tid.
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline sten

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 125
  • Respekt optjent: +1/-0
  • Opvarmet 123 m2, 2 - 3 tons forbrug årligt
    • Sten Andersen
Sv: 3 mnd. driftstatus.
« Svar #4 Dato: Mar 10, 2018, 10:56 »
Hvorfor sætter du ikke timer til i de perioder sommerhuset er tomt. Det er billigere og mere økonomisk?

Offline Busser

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 53
  • Respekt optjent: +1/-1
Sv: 3 mnd. driftstatus.
« Svar #5 Dato: Mar 10, 2018, 11:22 »
Hvorfor sætter du ikke timer til i de perioder sommerhuset er tomt. Det er billigere og mere økonomisk?

Jeg har prøvet at slukke for fyret ca. 12 timer ad gangen.
Synes ikke det gav nogen nævneværdig besparelse.
15kg/døgnet ved ca. 0 grader, er vel også et ok forbrug?
Men når det bliver varmere i vejret vil fyret typisk pausere 3-4 gange i døgnet, vil det så være bedre at slukke det helt i flere dage ad gangen? Hvad er bedst for fyret?
Kunne også tænke mig lidt flere kommentarer til kurverne fra sagkundskaben
http://www.stokerforum.dk/Smileys/default/wink.gif
Black Star 1016. NBE10.
Helårssommerhus i træ, godt isoleret.
106 kvm. Gulvvarme i beton.
https://stokercloud.dk/v3/#/busser/main-page