Forfatter Emne: Overstyre VVB?  (Læst 3219 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1412
  • Respekt optjent: +54/-287
Overstyre VVB?
« Dato: Mar 30, 2018, 18:02 »
Hej

Nu skinner solen jo så nu er det tiden at trimme lidt på anlægget omkring fyret.

Solvarmen køre på sin egen styring, afsætter i en veksler i returen og derefter i en 300L tank parrelet med fyret. Alt sammen centralvarme, der er ikke rør til at køre solvarmen direkte på forbrugstanken og det er så stort der er behov for mere aftag end forbrugsvand kan klare.

Fyret kan jo stoppes af både ekstern temperatur (i det her tilfælde sat på et rør der ByPasser fyr og tank) og af en ekstern bryde funktion. Den vil jeg styre fra huset der ved hvad der er af aftag på gulvarme og ventilation.

Så jeg regner ikke med fyret sal køre alverden når solen begyder at skinne noget mere.

Nu er "problemet" så VVB og VVB drift. Jeg har 55 grader på VVB og det kan solvarmen sagtens levere, men den kan ikke styre den når føleren er sat på fyret og fyret styre magnetventilen der åbner og lukker den. VVBèn altså.

Der er 70 grader på kedlen og 75 i VVB drift.

Så af hensyn til konstruktionen og opkoblingen, hvad sker der når brænderen er afbrudt enten på ekstern temperatur eller fordi kontakten er brudt for stop? Åbner den ventilen til VVB, eller starter den fyret op og går på 75 grader og venter på ekstern stop igen, eller?

 
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Overstyre VVB?
« Svar #1 Dato: Mar 31, 2018, 08:26 »
Hej,

Når fyret er stoppet, slukker udgangene i styringen og derfor forbliver din 3-vejs ventil lukket.
Når/hvis VVB'en kræver varme, vil fyret starte og køre op til 75oC

Nårmalt vil man bruger man en VVB med to varmespiraler når man har solvarme, så varmer fyret på den øverste og solvarmen på den nederste.

Hilsen
Michael

Hej

Nu skinner solen jo så nu er det tiden at trimme lidt på anlægget omkring fyret.

Solvarmen køre på sin egen styring, afsætter i en veksler i returen og derefter i en 300L tank parrelet med fyret. Alt sammen centralvarme, der er ikke rør til at køre solvarmen direkte på forbrugstanken og det er så stort der er behov for mere aftag end forbrugsvand kan klare.

Fyret kan jo stoppes af både ekstern temperatur (i det her tilfælde sat på et rør der ByPasser fyr og tank) og af en ekstern bryde funktion. Den vil jeg styre fra huset der ved hvad der er af aftag på gulvarme og ventilation.

Så jeg regner ikke med fyret sal køre alverden når solen begyder at skinne noget mere.

Nu er "problemet" så VVB og VVB drift. Jeg har 55 grader på VVB og det kan solvarmen sagtens levere, men den kan ikke styre den når føleren er sat på fyret og fyret styre magnetventilen der åbner og lukker den. VVBèn altså.

Der er 70 grader på kedlen og 75 i VVB drift.

Så af hensyn til konstruktionen og opkoblingen, hvad sker der når brænderen er afbrudt enten på ekstern temperatur eller fordi kontakten er brudt for stop? Åbner den ventilen til VVB, eller starter den fyret op og går på 75 grader og venter på ekstern stop igen, eller?
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1412
  • Respekt optjent: +54/-287
Sv: Overstyre VVB?
« Svar #2 Dato: Mar 31, 2018, 13:20 »
Hej og tak

Mit system er ikke baseret på en 3vejs ventil.
Dels er der ikke rør til det mellem hus og fyrrum, dels kan huset (ventilations VVF) ikke stå uden varme på en kold dag. VVFèn kræver varme omgående når den kalder på det.

Mit solsystem er ikke "almindeligt" det laver kun centralvarmevand, altså hjælper, eller erstatter, fyret. Idag f.eks. laver solvarmen nok til at holde huset varmt men ikke VVBèn.

Det er derfor jeg gerne vil holde fyret slukket med "ekstern kontakt" så længe solvarmen dækker varmebehovet. Ellers starter det op og slukker ikke igen før det skyder temperaturen over 80 grader og derudover nedsætter det effektiviteten på solvarmen betydeligt hvis returen bliver "for varm" 

Det giver visse udfordringer styringsmæssigt hvis ikke jeg vil kode en Audrino op helt fra bunden, og det kan jeg ikke da mine kodeegenskaber er ikke eksisterende.

Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline DennisRN

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1000
  • Respekt optjent: +17/-3
    • Phoenix 16kw
Sv: Overstyre VVB?
« Svar #3 Dato: Mar 31, 2018, 13:59 »
Hej

Ret mig hvis jeg misforstår...
Men det du siger er at så lenge solvarmen holder huset over en bestemt temperatur så skal fyret
være slukket? Og det vil du styre via 'ekstern kontakt'?
Hvis det er tilfælde er det så ikke en elektronisk termostat du skal have på 'ekstern kontakt'?
Noget i stil med denne:
https://www.hedestoker.dk/3440_traadloes_rumtermostat.html

Mvh.
Dennis

Hej og tak

Mit system er ikke baseret på en 3vejs ventil.
Dels er der ikke rør til det mellem hus og fyrrum, dels kan huset (ventilations VVF) ikke stå uden varme på en kold dag. VVFèn kræver varme omgående når den kalder på det.

Mit solsystem er ikke "almindeligt" det laver kun centralvarmevand, altså hjælper, eller erstatter, fyret. Idag f.eks. laver solvarmen nok til at holde huset varmt men ikke VVBèn.

Det er derfor jeg gerne vil holde fyret slukket med "ekstern kontakt" så længe solvarmen dækker varmebehovet. Ellers starter det op og slukker ikke igen før det skyder temperaturen over 80 grader og derudover nedsætter det effektiviteten på solvarmen betydeligt hvis returen bliver "for varm" 

Det giver visse udfordringer styringsmæssigt hvis ikke jeg vil kode en Audrino op helt fra bunden, og det kan jeg ikke da mine kodeegenskaber er ikke eksisterende.
Phoenix 16kw med det hele
Styringsnr.: 59091
http://v16beta.stokercloud.dk/#drnilsson

2 plans hus på 180kvm fra 1934.
VVB prioritering 140l.
Forbrug: ca. skal endnu vise sig...

Nu med RTB Grill! :-)
Tablet til styring af grill: Denver TAQ-90022

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1412
  • Respekt optjent: +54/-287
Sv: Overstyre VVB?
« Svar #4 Dato: Mar 31, 2018, 15:32 »
Hej

Ret mig hvis jeg misforstår...
Men det du siger er at så lenge solvarmen holder huset over en bestemt temperatur så skal fyret
være slukket? Og det vil du styre via 'ekstern kontakt'?


Det er rigtigt forstået, dog med den krummelure jeg allerede nu slukker fyret på "ekstern temperatur" når solvarmen er varm nok.
Problemet er så at fyret starter igen når VVBèn kalder på varme. Så starter fyret og det bliver så varmere end end solvarmebeholderen.
Så stopper fyret ikke igen før det render ovenud af skalaen og slukker på "opnået temperatur"

Jeg vil gerne holde fyret slukket lige meget hvad VVBèn siger.

Den eksterne kontakt styre jeg ved en kombination af difference termostater og udgange fra huset (der jo ved om der er varmebehov fra gulvvarmen og ventilationen)

Så spørgsmålet er egentligt enkelt.

Overstyre VVBèn fyret når det er afbrudt af "ekstern kontakt" ?

Jeg kunne jo bare prøve erkender jeg.
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline DennisRN

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1000
  • Respekt optjent: +17/-3
    • Phoenix 16kw
Sv: Overstyre VVB?
« Svar #5 Dato: Mar 31, 2018, 15:43 »

Overstyre VVBèn fyret når det er afbrudt af "ekstern kontakt" ?


Ja det gør den.
VVB har 1. prioritet.

Jeg kører med rumtermostat som slukker fyret når ønsket temp er opnået.
Men fyret starter når VVB kalder på varme selv om ekstern kontakt er slukket.

Mvh.
Dennis
Phoenix 16kw med det hele
Styringsnr.: 59091
http://v16beta.stokercloud.dk/#drnilsson

2 plans hus på 180kvm fra 1934.
VVB prioritering 140l.
Forbrug: ca. skal endnu vise sig...

Nu med RTB Grill! :-)
Tablet til styring af grill: Denver TAQ-90022

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1412
  • Respekt optjent: +54/-287
Sv: Overstyre VVB?
« Svar #6 Dato: Mar 31, 2018, 17:38 »

Ja det gør den.
VVB har 1. prioritet.

Jeg kører med rumtermostat som slukker fyret når ønsket temp er opnået.
Men fyret starter når VVB kalder på varme selv om ekstern kontakt er slukket.

Mvh.
Dennis

Tanx, selvom det er det svar der giver mig størst problemer, men må omskifte føleren i VVB til en anden ekstern termostat i sommer/solvarmedrift eller få lært at kode en Audrino.
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline Mhal

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 6
  • Respekt optjent: +0/-0
    • online data:
Sv: Overstyre VVB?
« Svar #7 Dato: Apr 08, 2018, 09:11 »
kan uge plan for vvb ikke hjælpe med det sæt den til off i solskinds timerne så tænder den ikke ?
opop blackstar 20 kedel med 10kw brænder og v 13 styring
170 M2 hus gasbeton 1 sal isoleret 300mm
200l solvarme tank/vvb 3x30 vakuum fanger.
vvb priotering med 3 vejs ventil og varmeudtræk