Forfatter Emne: Kalorifer  (Læst 1702 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mic

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 171
  • Respekt optjent: +2/-0
Kalorifer
« Dato: Apr 03, 2018, 00:08 »
Hej vil lige høre de kloge hoveder her inde om hvor stor en kalorifer man skal have for at varme et værksted op på 60kvm isoleret og holde lidt varme om vinteren. Og om det overhovedet kan lade sig gøre på et 16kw scotte.

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Kalorifer
« Svar #1 Dato: Apr 03, 2018, 05:40 »
Hej,

Det er ligegyldigt om du opvarmer med en kalorifere, radiatorer, gulvvarme etc.
...rummet skal "bruge" lige meget varme uanset varmekilden  ;)

Det er reelt også ligegyldigt hvor mange m2 det drejer sig om, det er mere osoleringsgraden der er interessant.
Et stort rum der er godt isoleret kræver mindre varme end et lille rum der er dårligt isoleret.

Hvis du afsætter 16 kW på 60 m2, er det 267 W/m2, som er ganske meget.

Hilsen
Michael

Hej vil lige høre de kloge hoveder her inde om hvor stor en kalorifer man skal have for at varme et værksted op på 60kvm isoleret og holde lidt varme om vinteren. Og om det overhovedet kan lade sig gøre på et 16kw scotte.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4447
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Kalorifer
« Svar #2 Dato: Apr 03, 2018, 07:17 »
Det kan fint lade sig gøre, køb den gerne lidt stor og reguler flowet ned.

Når fyret er 16kW kan du også afsætte 16kW i kaloriferen MEN, du mangler at oplyse om du bruger fyret til andet, man kunne jo godt forestille sig at du påtænker at koble kaloriferen på et eksisterende fyr, og så skal man jo lige tage højde for hvor meget fri effekt man har  :)
Det nytter ikke at koble mere på hvis fyret i forvejen er underdimensioneret. Bruger du 10kW til at opvarme huset, har du jo kun 6kW fri.. til kaloriferen  ;)

Umiddelbart skal der dog ikke bruges så meget effekt til 60m2, men det koster nu alligevel noget energi hvis det er kolde murstensvægge der skal opvarmes.

Jeg har 2 radiatorer i mit værksted, og de holder 9° som minimums temperatur. de 2 radiatorer kan yde ca. 4kW men det tager immervæk ½ døgn at varme det op til 22°
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Mic

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 171
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: Kalorifer
« Svar #3 Dato: Apr 03, 2018, 08:16 »
Mit fyr køre nok ikke mere end 50% på en kold vinter dag det er kun når vi har tømt vvb. Mit værksted er med træplader indvendig og 100mm bag ved. Det var også bare om den overhovedet kunne trække sådan en og få noget varme der over ud af det. Har et diesel fyr stående idag men kunne være rart at smide det ud og bruge den samme energi som jeg har til opvarmning