Forfatter Emne: afbryder kontakt de stopper fyr til Terrassedør  (Læst 3032 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline nasty

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 436
  • Respekt optjent: +6/-2
afbryder kontakt de stopper fyr til Terrassedør
« Dato: Apr 15, 2018, 18:31 »
Er det ikke muligt at få en afbryder kontakt til pille fyret,som man kan monter på en dør så det lukker ned hvis nu døren har været åben i en tid ? nu her vår solen er kommet frem igen  ^-^

« Senest Redigeret: Apr 15, 2018, 18:32 af nasty »
V7 styring på en
Woody 10 kW blackstar mini 1016 opvarmer  133 m2
kompressorens trækstabilisator
vvp via 3vejs ventil
Iltsryring
Flad herd
pelvac vakuum sug

http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/showmain.php?mac=allan1978

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1412
  • Respekt optjent: +54/-287
Sv: afbryder kontakt de stopper fyr til Terrassedør
« Svar #1 Dato: Apr 15, 2018, 18:42 »
https://www.el-grossisten.dk/skabsafbryder-doer-kontakt.html

Jeg ved ikke om den er godkendt til fyrets styrespænding, men der er en mulighed for at sætte en ekstern afbryder op som slukker for brænderen.
Umiddelbart tror jeg det bliver lidt noget rod at lade en dør styre brænderen men hvis du sætter timerne rimeligt højt kan du ko nok få det til at passe.

Personligt anvender jeg husets IHC til at afbryde kedlen, men den skal helst slukkes rimeligt længe for der er noget ved det. Den bruger, trods alt, ikke for ret meget mere end 1 krone i timen i tomgang.
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline ½mylund

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 563
  • Respekt optjent: +17/-6
  • Vil dit fyr ikke spille lad Hald det indstille
Sv: afbryder kontakt de stopper fyr til Terrassedør
« Svar #2 Dato: Apr 15, 2018, 18:50 »
Hej

Jo en lille micro switch indover ekstern kontakt
Og så sætte off til 5 min. så fyret ikke slukker bare man lige åbner og lukker døren

Men man kunne jo også bruge ekstern temperatur 

½mylund
½mylund
NBE Scotte 10 kw Blackstar BS 1016 ver. 6,85
Metalbestos Multi 50 130mm stålskorsten kompressorrens ,stokerkontrol ver. 3,50
160 m2 i 2 plan 160 L. vvb
Nilan comfort Top 300 ventilation
Års forbrug 5250 kg german pellets 6mm
½ godt isoleret hus

online data http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/showmain.php?mac=haldmylund

Offline nasty

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 436
  • Respekt optjent: +6/-2
Sv: afbryder kontakt de stopper fyr til Terrassedør
« Svar #3 Dato: Apr 15, 2018, 19:19 »
det gik måske lidt hurtig

mit sæt op er i dag at fyret kan tænde og slukke på ekstern kontakt over gulvarmen med Reaktion efter 40 min.
det måtte en dør kontakt også gerne.

for vi får ikke slukke når Terrassedør stå åben og med let gulvvarme der måler overflade temp må der kunne spares lidt på pillerne  :D
V7 styring på en
Woody 10 kW blackstar mini 1016 opvarmer  133 m2
kompressorens trækstabilisator
vvp via 3vejs ventil
Iltsryring
Flad herd
pelvac vakuum sug

http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/showmain.php?mac=allan1978

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4447
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: afbryder kontakt de stopper fyr til Terrassedør
« Svar #4 Dato: Apr 15, 2018, 19:49 »
Du kan fint sætte flere kontakter parallel, så styringen kan få signal fra både gulvstyring og dør. EXT. indgangen er ligeglad med hvor mange ting du propper ind over.

Det er klart, at hvis styringen er sat til en reaktionstid på 40min, så gælder det alle ting der sættes til EXT.



Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: afbryder kontakt de stopper fyr til Terrassedør
« Svar #5 Dato: Apr 15, 2018, 20:17 »
Hvis det skal have nogen funktion at en åben dør skal stoppe fyret, så skal kontakten altså sidde i serie med kontakten fra gulvvarmen  ;)

Hilsen
Michael

Du kan fint sætte flere kontakter parallel, så styringen kan få signal fra både gulvstyring og dør. EXT. indgangen er ligeglad med hvor mange ting du propper ind over.

Det er klart, at hvis styringen er sat til en reaktionstid på 40min, så gælder det alle ting der sættes til EXT.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: afbryder kontakt de stopper fyr til Terrassedør
« Svar #6 Dato: Apr 15, 2018, 21:09 »
Jeg læser det nu som Kenneth.
At gulvvarmen skal kunne slukke fyret og at døren skal kunne slukke fyret.
Hvis det er korrekt mener jeg også de skal sidde i parallel.

Skal det afgøres af at både dør og gulvarme melder stop, så mener jeg du har ret i at de skal sidde i serie.


Hvis det skal have nogen funktion at en åben dør skal stoppe fyret, så skal kontakten altså sidde i serie med kontakten fra gulvvarmen  ;)

Hilsen
Michael

Du kan fint sætte flere kontakter parallel, så styringen kan få signal fra både gulvstyring og dør. EXT. indgangen er ligeglad med hvor mange ting du propper ind over.

Det er klart, at hvis styringen er sat til en reaktionstid på 40min, så gælder det alle ting der sættes til EXT.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4447
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: afbryder kontakt de stopper fyr til Terrassedør
« Svar #7 Dato: Apr 15, 2018, 22:31 »
Ja.. nu skal vi holde tungen lige i munden..

Mine 2 VVB sidder parallelt på ext..

Jeg kan godt se at i mit setup skal jeg starte 2 ting.. nu vil vi forhindre fyret i at starte.. DVS at gulvarmen ikke må kunne starte hvis døren er åben..

Så put dem da for pokker i serie  ;D





Hvis det skal have nogen funktion at en åben dør skal stoppe fyret, så skal kontakten altså sidde i serie med kontakten fra gulvvarmen  ;)

Hilsen
Michael

Du kan fint sætte flere kontakter parallel, så styringen kan få signal fra både gulvstyring og dør. EXT. indgangen er ligeglad med hvor mange ting du propper ind over.

Det er klart, at hvis styringen er sat til en reaktionstid på 40min, så gælder det alle ting der sættes til EXT.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1412
  • Respekt optjent: +54/-287
Sv: afbryder kontakt de stopper fyr til Terrassedør
« Svar #8 Dato: Apr 16, 2018, 08:34 »
Du kan fint sætte flere kontakter parallel, så styringen kan få signal fra både gulvstyring og dør. EXT. indgangen er ligeglad med hvor mange ting du propper ind over.

Det er klart, at hvis styringen er sat til en reaktionstid på 40min, så gælder det alle ting der sættes til EXT.

Nope, de skal IKKE parrelet, hvis jeg har opfattet ønsket om afbrydelse korrekt.
 
Hvis afbryderne sidder parallelt skal ALLE kontakterne aktiveres for at få brudt kredsen og dermed slukket for fyret.

Hvis alle afbryderne (brydefunktionerne) sidder i serie skal blot den ene afbrydes for at aktivere nedtællingen på fyrets slukke funktion.

Så du/vi skal lige have styr på begreberne og funktionen af dem.

Alle brydere parrelelt, så sidder alle "indgange" på kontakterne sammen og alle "udgange" så skal alle aktiveres for at kredsen er brudt og fyret slukker.

Alle brydere i serie, "indgang" forbundet med "udgang" på alle kontakter så skal der kun en til at bryde kredsen og dermed aktivere nedtællingen.

De kan også kombineres, så er vi over i noget der ligner god gammeldags relæ teknik.

 
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: afbryder kontakt de stopper fyr til Terrassedør
« Svar #9 Dato: Apr 16, 2018, 18:32 »
Sorry Sophus, men her er du altså galt på den  ;)
Hvis kontakterne sidder parallelt, vil de begge skulle afbryde før fyret stopper  ;)
Hvis det derimod skulle være sådan at bare én af enhederne ønsker at starte fyret, så skal det starte, så skal de sidd parallelt  ;)

Kom ikke her og lær en gammel elektriker om parallelt og serielt forbundne kontakter, eller en programmør om OR og AND led  ;D ;D ;D

Hilsen
Michael

Jeg læser det nu som Kenneth.
At gulvvarmen skal kunne slukke fyret og at døren skal kunne slukke fyret.
Hvis det er korrekt mener jeg også de skal sidde i parallel.

Skal det afgøres af at både dør og gulvarme melder stop, så mener jeg du har ret i at de skal sidde i serie.


Hvis det skal have nogen funktion at en åben dør skal stoppe fyret, så skal kontakten altså sidde i serie med kontakten fra gulvvarmen  ;)

Hilsen
Michael

Du kan fint sætte flere kontakter parallel, så styringen kan få signal fra både gulvstyring og dør. EXT. indgangen er ligeglad med hvor mange ting du propper ind over.

Det er klart, at hvis styringen er sat til en reaktionstid på 40min, så gælder det alle ting der sættes til EXT.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html