Forfatter Emne: Strøm til kompressor  (Læst 3117 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline chr-stenstrup

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 15
  • Respekt optjent: +0/-0
Strøm til kompressor
« Dato: Sep 05, 2018, 18:48 »
Hej kloge folk!

Jeg har erhvervet mig en lille stille kompressor, som skal leve sammen med mit BS+ 16kw - gerne i lykkelig forening. Nu vil jeg gerne have skidtet gemt væk og taget i betragtning at den kun kommer til at køre max 1 gang i døgnet, er den flyttet ind i hulrummet ved siloen. Ledning er trukket og installeret i udgang L12 og jeg kan fint aktivere den i "manual" mode på tablet. Jeg har dog en bangeanelse om at der nok ikke liige kommer strøm længe nok til en genopfyldning, når den går igang med kompressorrens. Jeg havde dybest set brug for konstant strøm, eftersom pressostaten slår fra når trykket er opnået. Kan jeg bruge udgangen (66,67,68 i manualen) til udvidelsesprintet, eller er det fy-fy? Min umiddelbare fornemmelse er at jeg vel skulle have en elektronisk pressostat tilsluttet T-7 fra kompressoren, for at det skal virke med den retning jeg har nu med L12?

Håber på et par gode forslag/opklaring. Jeg er selvfølgelig helt med på at jeg jo bare kunne trække en ledning fra alm. stikkontakt....meeeeen, lad det nu ligge - kan godt lide det hele er "samlet" :-)

God aften og på forhånd tak!

Vh. Christian 

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1412
  • Respekt optjent: +54/-286
Sv: Strøm til kompressor
« Svar #1 Dato: Sep 05, 2018, 19:17 »
Hej kloge folk!

Jeg har erhvervet mig en lille stille kompressor, som skal leve sammen med mit BS+ 16kw - gerne i lykkelig forening. Nu vil jeg gerne have skidtet gemt væk og taget i betragtning at den kun kommer til at køre max 1 gang i døgnet, er den flyttet ind i hulrummet ved siloen. Ledning er trukket og installeret i udgang L12 og jeg kan fint aktivere den i "manual" mode på tablet. Jeg har dog en bangeanelse om at der nok ikke liige kommer strøm længe nok til en genopfyldning, når den går igang med kompressorrens. Jeg havde dybest set brug for konstant strøm, eftersom pressostaten slår fra når trykket er opnået. Kan jeg bruge udgangen (66,67,68 i manualen) til udvidelsesprintet, eller er det fy-fy? Min umiddelbare fornemmelse er at jeg vel skulle have en elektronisk pressostat tilsluttet T-7 fra kompressoren, for at det skal virke med den retning jeg har nu med L12?

Håber på et par gode forslag/opklaring. Jeg er selvfølgelig helt med på at jeg jo bare kunne trække en ledning fra alm. stikkontakt....meeeeen, lad det nu ligge - kan godt lide det hele er "samlet" :-)

God aften og på forhånd tak!

Vh. Christian

Jeg efterlyste også en sådan styring af kompressoren.
Det korte af det lange er det er der ikke mulighed for. Dels er der ikke en udgang der kan kodes til det, dels vil du riste den triac der "åbner" for strømmen.

Så kompressoren skal stå med fase på (konstant strøm) for at kunne fungere korrekt til pågældende rensning. Men deraf følgende tryktab og effektforbrug, og inden jubelkorret kommer igang taber min kompressor luft uden der er tilsluttet noget som helst, så enheden fra NBE er, ganske simpelt, utæt.
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline Hemhems

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 246
  • Respekt optjent: +5/-0
Sv: Strøm til kompressor
« Svar #2 Dato: Sep 06, 2018, 11:02 »
Hej

Ja der er ikke noget integreret der styre både 230 tilslutningen og aktuatoren til luften, og enig i at ventilen der leveres med både den gamle og nye type ikke er af den bedste kvalitet, desuden skal studserne være pakket ordentlig for at det ikke siver ud der også..

Det er vigtig at kompressoren er støjsvag skal den stå tæt på boligen, min gamle junair har lige taget sit liv, og jeg kan ikk leve med en billig larmende kompressor, og hvis en sådan skal bruges bør den sættes på ur så den ikke starter om natten f.eks..
« Senest Redigeret: Sep 06, 2018, 11:03 af Hemhems »
100m2 i 2 plan fra 1924 - radiatorer only.
Scotte 10kw - V7 - BS20 Kedel
Smedegaard Simflex 25/60
3 Vejs ventil - Vølund QMC100
Kompressor Rens og Senco 1010 kompressor
70 cm isoleret 130mm - Isokern skorsten+trækstabilisator
https://stokercloud.dk/v3/#/hest/main-page

Offline Jan-DK

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 128
  • Respekt optjent: +6/-0
Sv: Strøm til kompressor
« Svar #3 Dato: Sep 06, 2018, 13:40 »
Man kunne jo evt. sæt den til et døgn ur så den starter 4 gange i døgnet a 5 min. pr. gang.
Det børe vel være nok luft eller hvad.
« Senest Redigeret: Sep 06, 2018, 13:41 af Jan-DK »
110 m2
Woody Blackstar 10KW
220 kg beholder.
Metro 110 L VVB 644C Fjernvarme
2 X gulvvarme + 4 radiator.
https://stokercloud.dk/v3/#/jandk/main-page
7,5 m solfanger.
300 L beholder.

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1412
  • Respekt optjent: +54/-286
Sv: Strøm til kompressor
« Svar #4 Dato: Sep 06, 2018, 20:07 »
Man kunne jo evt. sæt den til et døgn ur så den starter 4 gange i døgnet a 5 min. pr. gang.
Det børe vel være nok luft eller hvad.

Det er sikkert rigeligt, selvom min er et sted mellem temmelig og meget utæt og dermed taber en, ikke ubetydelig, mængde luft.
"Man" kan åbentbart ikke forvente det store af en kompressor til 2500kr.  Jeg har hørt flere anbefale de små fra Harald Skrald der skulle være væsentligt mere tætte end den model der "høre med" til fyret.

Min anke går egentligt også mere på der ikke er styring på den kompressor når der nu er på alt andet.
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline chr-stenstrup

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 15
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Strøm til kompressor
« Svar #5 Dato: Sep 07, 2018, 07:36 »
Hej igen og tak for indlæggene - jeg har vist ikke fået sat systemet til at orientere mig om nye indlæg...

En lille opdatering. Mine bekymringer er gjort til skamme. Jf. vedhæftede billede, så tænder styringen for strøm til kompressor i ca 5 min - det kan ikke ses på billedet, da det er fra en browser, men det er de to steder der ikke står noget. Jeg valgte "kompressor" til udgang L12 under "RENS"-menuen i styringen og så er der en klog person ved NBE der har tænkt på det med strømmen. Jeg var bange for at det eneste aktivering af udgang L12 gjorde, var at tænde/slukke for hvad den tror er en magnetventil eller andet...Men det virker lige præcist som jeg havde håbet.

Jeg syntes også NBE's egen kompressor var urimelig dyr, især når jeg var inde og lure på Amazon - her kan man finde noget tilsvarende dB-mæssigt i mellem 800-1600 kr. Jeg endte dog med at købe en lille sød Senco 1010 (ca 68-70 dB) til 1100 inkl moms. Denne kan uden nogen problemer stå inde i tomrummet i "design-siloen". Hele maskineriet står lige under stuen og før (med Harald Nyborg kompressoren, rystede fjernesyn og gulvet nærmest af lydtrykket fra kælderen....nu skal jeg aktivt tænke på at urstyringen stopper fyret og HUSKE at lytte efter kompressoren starter. Jeg synes i hvert fald ikke de 5-600 sparet ved at købe den billige fra byggemarkedet er  værd at spare, ift. fornøjelsen ved INGEN støj at have fra kælderen!

God weekend! :) :-)

Vh.
Christian




Offline Tromborg

  • Beta tester
  • Guru
  • *
  • Indlæg: 74
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Strøm til kompressor
« Svar #6 Dato: Sep 07, 2018, 09:22 »
Jeg kører med NBE kompressor (min taber ikke luft). Og den er dejlig lydløs.
Så har ikke behov for timer :-)
 

Hej igen og tak for indlæggene - jeg har vist ikke fået sat systemet til at orientere mig om nye indlæg...

En lille opdatering. Mine bekymringer er gjort til skamme. Jf. vedhæftede billede, så tænder styringen for strøm til kompressor i ca 5 min - det kan ikke ses på billedet, da det er fra en browser, men det er de to steder der ikke står noget. Jeg valgte "kompressor" til udgang L12 under "RENS"-menuen i styringen og så er der en klog person ved NBE der har tænkt på det med strømmen. Jeg var bange for at det eneste aktivering af udgang L12 gjorde, var at tænde/slukke for hvad den tror er en magnetventil eller andet...Men det virker lige præcist som jeg havde håbet.

Jeg syntes også NBE's egen kompressor var urimelig dyr, især når jeg var inde og lure på Amazon - her kan man finde noget tilsvarende dB-mæssigt i mellem 800-1600 kr. Jeg endte dog med at købe en lille sød Senco 1010 (ca 68-70 dB) til 1100 inkl moms. Denne kan uden nogen problemer stå inde i tomrummet i "design-siloen". Hele maskineriet står lige under stuen og før (med Harald Nyborg kompressoren, rystede fjernesyn og gulvet nærmest af lydtrykket fra kælderen....nu skal jeg aktivt tænke på at urstyringen stopper fyret og HUSKE at lytte efter kompressoren starter. Jeg synes i hvert fald ikke de 5-600 sparet ved at købe den billige fra byggemarkedet er  værd at spare, ift. fornøjelsen ved INGEN støj at have fra kælderen!

God weekend! :) :-)

Vh.
Christian



BS+ 10KW v13, BS+ 380 kg Silo, O2-styring, kompressorrens, afstandmåler (eBay) og 100 L VVB med Prioritering.
Radiatorstyring Danfoss Living CC.

186 m2 heraf 93 m2 kælder indetemperatur 21°
https://stokercloud.dk/v3/#/tromborg/main-page

Offline Hemhems

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 246
  • Respekt optjent: +5/-0
Sv: Strøm til kompressor
« Svar #7 Dato: Sep 07, 2018, 12:48 »
Min Junair model 6 var altså den bedste løsning jeg kunne opdrive, den larmer overhovedet ikke og vibrationerne var på et minimum, og selv dens lillebror model 3 ville være mere end fin. Men ulempen er at det er svære at finde og DYRE både i den nye version og de helt gamle, min model 6 nåede at holde 39 år og det er jo egentlig flot, men jeg køre uden indtil jeg finder noget tilsvarende..
100m2 i 2 plan fra 1924 - radiatorer only.
Scotte 10kw - V7 - BS20 Kedel
Smedegaard Simflex 25/60
3 Vejs ventil - Vølund QMC100
Kompressor Rens og Senco 1010 kompressor
70 cm isoleret 130mm - Isokern skorsten+trækstabilisator
https://stokercloud.dk/v3/#/hest/main-page

Offline Hemhems

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 246
  • Respekt optjent: +5/-0
Sv: Strøm til kompressor
« Svar #8 Dato: Sep 07, 2018, 12:52 »
Hej igen og tak for indlæggene - jeg har vist ikke fået sat systemet til at orientere mig om nye indlæg...

En lille opdatering. Mine bekymringer er gjort til skamme. Jf. vedhæftede billede, så tænder styringen for strøm til kompressor i ca 5 min - det kan ikke ses på billedet, da det er fra en browser, men det er de to steder der ikke står noget. Jeg valgte "kompressor" til udgang L12 under "RENS"-menuen i styringen og så er der en klog person ved NBE der har tænkt på det med strømmen. Jeg var bange for at det eneste aktivering af udgang L12 gjorde, var at tænde/slukke for hvad den tror er en magnetventil eller andet...Men det virker lige præcist som jeg havde håbet.

Jeg syntes også NBE's egen kompressor var urimelig dyr, især når jeg var inde og lure på Amazon - her kan man finde noget tilsvarende dB-mæssigt i mellem 800-1600 kr. Jeg endte dog med at købe en lille sød Senco 1010 (ca 68-70 dB) til 1100 inkl moms. Denne kan uden nogen problemer stå inde i tomrummet i "design-siloen". Hele maskineriet står lige under stuen og før (med Harald Nyborg kompressoren, rystede fjernesyn og gulvet nærmest af lydtrykket fra kælderen....nu skal jeg aktivt tænke på at urstyringen stopper fyret og HUSKE at lytte efter kompressoren starter. Jeg synes i hvert fald ikke de 5-600 sparet ved at købe den billige fra byggemarkedet er  værd at spare, ift. fornøjelsen ved INGEN støj at have fra kælderen!

God weekend! :) :-)

Vh.
Christian




Kunne godt finde på at kigge på en selv  - og til 1100 virker det som et okai valg hvis de 70db holder, selv under min ombygning af huset er jeg ved at blive sindsyg af den billige 100db der skal starte og larmer af ht og hopper hen af gulvet..

Man kunne også suspendere den i gummibånd eller slanger for at fjerne endnu flere vibrationer, det ville jeg afprøve hvis en kompressor som Senco'en skulle tysses yderligere..

https://www.dorchdanola.dk/senco-mini-kompressor-pc1010n.html
« Senest Redigeret: Sep 07, 2018, 12:54 af Hemhems »
100m2 i 2 plan fra 1924 - radiatorer only.
Scotte 10kw - V7 - BS20 Kedel
Smedegaard Simflex 25/60
3 Vejs ventil - Vølund QMC100
Kompressor Rens og Senco 1010 kompressor
70 cm isoleret 130mm - Isokern skorsten+trækstabilisator
https://stokercloud.dk/v3/#/hest/main-page

Offline chr-stenstrup

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 15
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Strøm til kompressor
« Svar #9 Dato: Sep 07, 2018, 23:16 »
Hej igen og tak for indlæggene - jeg har vist ikke fået sat systemet til at orientere mig om nye indlæg...

En lille opdatering. Mine bekymringer er gjort til skamme. Jf. vedhæftede billede, så tænder styringen for strøm til kompressor i ca 5 min - det kan ikke ses på billedet, da det er fra en browser, men det er de to steder der ikke står noget. Jeg valgte "kompressor" til udgang L12 under "RENS"-menuen i styringen og så er der en klog person ved NBE der har tænkt på det med strømmen. Jeg var bange for at det eneste aktivering af udgang L12 gjorde, var at tænde/slukke for hvad den tror er en magnetventil eller andet...Men det virker lige præcist som jeg havde håbet.

Jeg syntes også NBE's egen kompressor var urimelig dyr, især når jeg var inde og lure på Amazon - her kan man finde noget tilsvarende dB-mæssigt i mellem 800-1600 kr. Jeg endte dog med at købe en lille sød Senco 1010 (ca 68-70 dB) til 1100 inkl moms. Denne kan uden nogen problemer stå inde i tomrummet i "design-siloen". Hele maskineriet står lige under stuen og før (med Harald Nyborg kompressoren, rystede fjernesyn og gulvet nærmest af lydtrykket fra kælderen....nu skal jeg aktivt tænke på at urstyringen stopper fyret og HUSKE at lytte efter kompressoren starter. Jeg synes i hvert fald ikke de 5-600 sparet ved at købe den billige fra byggemarkedet er  værd at spare, ift. fornøjelsen ved INGEN støj at have fra kælderen!

God weekend! :) :-)

Vh.
Christian




Kunne godt finde på at kigge på en selv  - og til 1100 virker det som et okai valg hvis de 70db holder, selv under min ombygning af huset er jeg ved at blive sindsyg af den billige 100db der skal starte og larmer af ht og hopper hen af gulvet..

Man kunne også suspendere den i gummibånd eller slanger for at fjerne endnu flere vibrationer, det ville jeg afprøve hvis en kompressor som Senco'en skulle tysses yderligere..

https://www.dorchdanola.dk/senco-mini-kompressor-pc1010n.html

Jeg kiggede også på junair og andre tilsvarende modeller, men synes også det var alt for dyrt, taget i betragtning den bare skal bo sammen med fyret nede i kælderen. Jeg har ikke proff måleudstyr, men når den står ude frit på gulvet i et rum, kan man sagtens føre en alm samtale uden at hæve stemmen, så jeg tror den er god nok. :-) til 1100 kr er det i hvert fald en hamrende god pris/kvalitet ratio sammenlignet med div. Stanley o.a. minikompressorer der har som deres primære mål at ødelægge mine trommehinder ;-)

Offline Hemhems

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 246
  • Respekt optjent: +5/-0
Sv: Strøm til kompressor
« Svar #10 Dato: Sep 08, 2018, 08:45 »

Jeg kiggede også på junair og andre tilsvarende modeller, men synes også det var alt for dyrt, taget i betragtning den bare skal bo sammen med fyret nede i kælderen. Jeg har ikke proff måleudstyr, men når den står ude frit på gulvet i et rum, kan man sagtens føre en alm samtale uden at hæve stemmen, så jeg tror den er god nok. :-) til 1100 kr er det i hvert fald en hamrende god pris/kvalitet ratio sammenlignet med div. Stanley o.a. minikompressorer der har som deres primære mål at ødelægge mine trommehinder ;-)

Well synes jeg har kigget efter billige støjsvage selv til ordentlig pris, så godt du nævnte Senco'en, men jeg er ked af min Junair døde da disse og lign er altså toppen af poppen imo, men som du vel ved skal man af med mindst 4K or so for en sådan, men de kan findes brugt hvis man er heldig, men de fleste ved godt at de er eftertragtet..

Jeg bestiller også en Senco, skulle den være for træls kan den altid tage over som en lille arbejdshest et andet sted...
100m2 i 2 plan fra 1924 - radiatorer only.
Scotte 10kw - V7 - BS20 Kedel
Smedegaard Simflex 25/60
3 Vejs ventil - Vølund QMC100
Kompressor Rens og Senco 1010 kompressor
70 cm isoleret 130mm - Isokern skorsten+trækstabilisator
https://stokercloud.dk/v3/#/hest/main-page

Offline BoinkUser

  • Administrator
  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 2148
  • Respekt optjent: +83/-4
    • StokerKontrol - Software til dit pillefyr
Sv: Strøm til kompressor
« Svar #11 Dato: Sep 10, 2018, 13:55 »
Hej,

Bare lige for at præcisere, hvad Christian allerede fandt ud af, den nyeste version som er frigivet for nylig, understøtter forsyning af kompressor.

Fra changelog på http://www.nbe.dk/v13-historik/

- Mulighed for styring af ekstern kompressor:
  - Nyt setup felt: kompressor_udgang
  - Kompressor, starter kun ved start af nedslukning og stopper igen efter afslutning af nedslukning. Den
starter dog tidligst 2 minutter efter sidste stop.

Det er vigtigt at understrege, at trækker kompressoren mere end 550 watt, skal der monteres køleplade i styringen på den udgange der benyttes. Det gælder alt udstyr, at 550 watt+ kræver køleplade.

Mvh. Jens
« Senest Redigeret: Sep 11, 2018, 10:35 af BoinkUser »
Version 13 styring, styret fra 22" tablet, Opop 418 kedel
Opvarmer 238 m2 (heraf 119 kælder)