Forfatter Emne: Vejrkompensering når fyr er afbrudt/standby/slukket?  (Læst 1793 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1410
  • Respekt optjent: +54/-285
Jeg er jo ved at skrue vejr reguleringen på min gulvvarme.
Dog knækkede min træksnor i et overfyldt rør mellem fyrrum og varmekælder, så nu er den lokale maskinstation bedt om at komme og grave hele lortet op.
Nye rør til fyret, nye vandrør og 2 110mm kloarkrør til kabler.

For en 5*1,5mm2 og et 4 ledet signalkadel!

Når fred med det.



Når fyret er i drift kan jeg regne ud den regulere på ventilen, men hvad når det er afbrudt af "ekstern kontakt"? Eller fyret er trykket på "off"?

Regulere den så også på fremløbet?

Lige nu er referancetemperaturen og varmekurven defineret i styringen og jeg kan se styringen udlæser "ønsket fremløb" men den jo selvfølgeligt ikke kan regulere når udgange ikke er defineret og ej heller den aktuelle fremløbs temperatur.


Hvornår køre "anlægspumpen" hvis den er defineret?


Hvilken indflydelse har "chill faktor" på reguleringen? Hæver fremløb eller? Og hvis "ja" hvor meget og evt. ud over temperaturen defineret i varmekurven?
 
« Senest Redigeret: Sep 16, 2018, 07:28 af 383CI »
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Vejrkompensering når fyr er afbrudt/standby/slukket?
« Svar #1 Dato: Sep 16, 2018, 07:44 »
Nu er vejrkompenseringen jo reelt lavet til at justere anlægget når det er i drift og ikke når det står stille  ;)
...så når fyret er stoppet regulerer vejrkompenseringskredsen ikke, og så alligevel....
...den regulerer fra fyret stoppes og til returtemperaturen er så lav at reguleringen stopper eller kedeltemperaturen er så lav at pumpen stopper, herefter er det slut indtil fyret starter igen.

Jeg husker ikke præcist hvornår anlægspumpen kører, men jeg mener at det er sammen med kedelpumpen, når vejrkompenseringen er altiv.

Chillfaktor har indflydelse på reguleringen ved at den "ændrer" udetemperaturen i nedadgående retning, med den aktuelle vindhastighed og den %-sats man indstiller chillfaktor til.
Hvis du sætter chillfaktor til 0% får vindhastigheden ingen indflydelse, men hvis du f.eks. sætter chillfaktor til 100% vil udetemperaturen "sænkes" i relation til vindhastigheden, sætter du den til 150% vil den få mere indflydelse og hvis du sætter den til 50% vil den få mindre indflydelse.

Hilsen
Michael


Jeg er jo ved at skrue vejr reguleringen på min gulvvarme.
Dog knækkede min træksnor i et overfyldt rør mellem fyrrum og varmekælder, så nu er den lokale maskinstation bedt om at komme og grave hele lortet op.
Nye rør til fyret, nye vandrør og 2 110mm kloarkrør til kabler.

For en 5*1,5mm2 og et 4 ledet signalkadel!

Når fred med det.



Når fyret er i drift kan jeg regne ud den regulere på ventilen, men hvad når det er afbrudt af "ekstern kontakt"? Eller fyret er trykket på "off"?

Regulere den så også på fremløbet?

Lige nu er referancetemperaturen og varmekurven defineret i styringen og jeg kan se styringen udlæser "ønsket fremløb" men den jo selvfølgeligt ikke kan regulere når udgange ikke er defineret og ej heller den aktuelle fremløbs temperatur.


Hvornår køre "anlægspumpen" hvis den er defineret?


Hvilken indflydelse har "chill faktor" på reguleringen? Hæver fremløb eller? Og hvis "ja" hvor meget og evt. ud over temperaturen defineret i varmekurven?
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1410
  • Respekt optjent: +54/-285
Sv: Vejrkompensering når fyr er afbrudt/standby/slukket?
« Svar #2 Dato: Sep 16, 2018, 08:35 »
Nu er vejrkompenseringen jo reelt lavet til at justere anlægget når det er i drift og ikke når det står stille  ;)
...så når fyret er stoppet regulerer vejrkompenseringskredsen ikke, og så alligevel....
...den regulerer fra fyret stoppes og til returtemperaturen er så lav at reguleringen stopper eller kedeltemperaturen er så lav at pumpen stopper, herefter er det slut indtil fyret starter igen.

Jeg husker ikke præcist hvornår anlægspumpen kører, men jeg mener at det er sammen med kedelpumpen, når vejrkompenseringen er altiv.

Chillfaktor har indflydelse på reguleringen ved at den "ændrer" udetemperaturen i nedadgående retning, med den aktuelle vindhastighed og den %-sats man indstiller chillfaktor til.
Hvis du sætter chillfaktor til 0% får vindhastigheden ingen indflydelse, men hvis du f.eks. sætter chillfaktor til 100% vil udetemperaturen "sænkes" i relation til vindhastigheden, sætter du den til 150% vil den få mere indflydelse og hvis du sætter den til 50% vil den få mindre indflydelse.

Hilsen
Michael


Tjek og tak.

Som jeg har beskrevet synes jeg dokumentationen er helt til grin på styringen, så det hjælper rigtigt meget med beskrivelser, så jeg ikke selv skal udrede "det varme vand"

Lige nu er følerne jo ikke komplet monterede, mangler 10m rende, 2 store huller i gulv og  væg og førnævnte rør og kabler, så jeg kunne ikke rigtige se nogen sammenhæng i tingene.

Nu har jeg jo solvarmen på centralvarmesystemet så jeg kunne godt have tænkt mig reguleringen kørte uafhængigt af fyret (og dermed regulerede når solvarmen levere nok til varmen) men den måde du beskriver er jo faktisk den mest "nærliggende" funktionsmåde.
Men HOW, jeg kan lade være med at "ByPasse" kedlen i for og efterår og bare lade solvarmen fyre returen op, så bliver kedlen jo ikke så kold den ikke regulere selvom den slukker :)

Igen tak for vejledning, jeg er faktisk en lille smule træt af jeg ikke fik lejligheden til at hilse på, og give hånd, til åbenthus i Skive, nu jeg faktisk var der.
Det var sgu et stort arrangement med flere besøgende end jeg lige havde forestillet mig og en aldeles glimrende reklame for træpille grillen at lade "folk" (mig) grov æde af resultaterne fra dens funktion. 
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Vejrkompensering når fyr er afbrudt/standby/slukket?
« Svar #3 Dato: Sep 16, 2018, 16:27 »
Hej,

Der kommer helt sikkert flere åbent hus hos NBE, så vi kan dele et par fadøl og udveksle "elektriker røverhistorier"
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html