Forfatter Emne: Ujævn tilførsel ekstern snegl  (Læst 8748 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline damagervej12

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 14
  • Respekt optjent: +3/-0
Ujævn tilførsel ekstern snegl
« Dato: Sep 16, 2018, 10:05 »
Hej Forum,

Jeg har i længere tid haft problemer med ujævn tilførsel, hvilket udmynter sig i at fyret ofte går ud med efterfølgende alarm. Det er ikke kun på pausefyring det kan ske, men som regel er det i pausefyring eller på vej op ad kurven. Der er periodisk for mange kørsler med ekstern snegl, som ikke tilfører nok piller.

Helt lavpraktisk, så har jeg lagt mærke til, at den eksterne snegl i intervaller doserer meget lidt. Det er meget tydelige intervaller, som man kan se i sneglen på vej opad. Rører er periodisk ikke fyldt op for så derefter at være helt fyldt op. Jeg synes, at det ser ud til at sneglen i intervaller bevæger sig mellem top og bund af røret og derfor ikke har meget med sig op, når den er i toppen af røret. Andre der oplever det? Og i givet fald har en løsning?

Jeg har lige haft siloen tømt fuldstændig og rengjort i bund. Så har jeg kørt lidt tests og resultaterne fremgør nedenfor. Jeg har altid bare afvejet 360 sek, men for at tjekke variationen på lidt mindre intervaller, forsøgte jeg med 30 sek og 60 sek. Jeg synes jo umiddelbart det svinger ret meget! Nogen der har input til om det er meget?

Afvejning   30 sek   60 sek   360 sek
1            80           310          1020
2           110           180   
3           140       320   
4           100           220   
5            80            190   
6            90       30   
i alt           600       1250     1020

Jeg har et helt almindeligt scotte/blackstar anlæg. 16 KW. 2 meter ekstern snegl med metal spiral. Jeg har et elektrikerrør i midten, som jeg har forsøgt mig med, men uden held. Sneglen er ikke stegl, dvs. omkring 40 grader.

På forhånd mange tak for svar!
« Senest Redigeret: Sep 16, 2018, 15:47 af damagervej12 »

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1412
  • Respekt optjent: +54/-287
Sv: Ujævn tilførsel ekstern snegl
« Svar #1 Dato: Sep 16, 2018, 22:16 »
Det står for mig at jeg har hørt at sneglen slides og bliver upræcis med alderen og at den spiral trækkes op og ned og kommer til at dossere i ryk.

Jeg ville tømme sneglen og smøre den med madolie for at se om den kommer til at køre mere jævnt af det og/eller skifte den ud alt efter alderen på den og hvilke mængde den har kørt igennem.
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: Ujævn tilførsel ekstern snegl
« Svar #2 Dato: Sep 16, 2018, 22:33 »
Mon indløbet i ekstern snegl vender eller er placeret korrekt i siloen. Nu skriver du ikke hvilke træpiller du bruger, men ud over metoden med elektrikerrør, har jeg osse set gardinstænger anvendt som pillestop.

Min erfaring er at 6 mm doserer mere jævn end 8 mm især hvis der er nogle lange 8 mm banditter imellem.

Ps. De senere år er der kommet sådan noget nymodens pjat på markedet, kaldet HD-piller. De skulle også doserer mere nøjagtig, i kraft af deres ens længe.
« Senest Redigeret: Sep 16, 2018, 22:36 af Frank Chr. »

Offline damagervej12

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 14
  • Respekt optjent: +3/-0
Sv: Ujævn tilførsel ekstern snegl
« Svar #3 Dato: Sep 17, 2018, 06:42 »
Jeg har haft alt tømt og sikret, at det så fornuftigt ud i indløbet til sneglen. Har også haft den til at køre, mens jeg kiggede på den og der ser alt jo bare fint ud. Det er når der kommer piller i problemet opstår. Det er ligesom, at piller + spiral kører i en spiralbane sammen rundt i røret.

Sneglen er kun 3 år gammel og har kun kørt hvad der må være almindeligt, så skal næsten ikke være det. Som sagt, så har jeg også kigget på den, mens den kører tom og der er alt fint.

Det er muligt, at jeg skal prøve med andre piller. Har bare lidt svært ved at se hvordan det kan have indvirkning på, at tilførslen er så periodisk ujævn. Det er med forholdsvis præcise intervaller, at der opstår huller foroven i røret.

Frisk eksempel på at fyret er gået ud:



Jeg har lige netop skiftet lysføler for at sikre mig mod falske signaler.

Hvis jeg nu skal prøve at udskifte flere ting for at fejlfinde. Hvilken spiral er så bedst? Kan se der er lidt forskellige typer.
« Senest Redigeret: Sep 17, 2018, 07:02 af damagervej12 »

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: Ujævn tilførsel ekstern snegl
« Svar #4 Dato: Sep 17, 2018, 07:18 »
Har du prøvet manuelt at aktiver tvangskørsel af ekstern snegl, og i såfald er fænomenet det samme?

Hovsa, glemte lige videoen af pillebremse i mit forrige indlæg https://www.youtube.com/watch?v=PmLinD2o-Dc

Ps. Du kan også prøve at sætte min. effekten op f.eks. fra 10% til 20-30%
« Senest Redigeret: Sep 17, 2018, 07:41 af Frank Chr. »

Offline damagervej12

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 14
  • Respekt optjent: +3/-0
Sv: Ujævn tilførsel ekstern snegl
« Svar #5 Dato: Sep 17, 2018, 08:34 »
Ja det er det samme med tvangskør.

Spændende med pillebremse. Kunne muligvis godt hjælpe! Det er lidt af en modifikation, som ikke burde være nødvendig, men sådan må man jo nogle gange forholde sig til virkeligheden :)

Min. effekt er på 2,5 kw, så den er egentlig sat op.

Har du prøvet manuelt at aktiver tvangskørsel af ekstern snegl, og i såfald er fænomenet det samme?

Hovsa, glemte lige videoen af pillebremse i mit forrige indlæg https://www.youtube.com/watch?v=PmLinD2o-Dc

Ps. Du kan også prøve at sætte min. effekten op f.eks. fra 10% til 20-30%

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: Ujævn tilførsel ekstern snegl
« Svar #6 Dato: Sep 17, 2018, 13:31 »
Det burde slet ikke være nødvendig med alle mulige krumspring så som madolie, elektrikerrør mv. for at få mekanikken til at virke optimalt.  :)

Har du mulighed for at sænke ekstern snegl yderlig (eller hæve siloen) sådan at snegle hældningen bliver endnu mere reduceret ?
« Senest Redigeret: Sep 17, 2018, 13:37 af Frank Chr. »

Offline damagervej12

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 14
  • Respekt optjent: +3/-0
Sv: Ujævn tilførsel ekstern snegl
« Svar #7 Dato: Sep 17, 2018, 14:29 »
Jeg har haft den i 35 grader, men samme resultat, så flyttede op igen, da det rent fysisk er lidt uhensigtsmæssigt.

Mit bedste bud pt. er at skifte spiral, men mest i mangel af bedre. Jeg er stadig i tvivl om det overhovedet er unormalt, at spiralen kører i overkanten af røret. Men så må andre også opleve de huller, som gør sneglen i perioder ikke giver så meget.

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: Ujævn tilførsel ekstern snegl
« Svar #8 Dato: Sep 17, 2018, 15:02 »
En bekendt har lige kortet en 2,5 m snegl op til 2 m (den kunne kun med besvær trække piller op). I enden forneden var sneglen centreret omkring en aksel på 25-30 cm. Jeg tænker netop for at holde fjedersneglen i midten af røret.

Ps. Jeg tror ikke på at en fjedre/spiralsnegl ligefrem kan blive for slap i betrækket.  Jeg ved der findes snegle med fast kerne hvor vindingerne er svejset fast, men hvor effektive (gode) de er til piller ved jeg ikke. 
« Senest Redigeret: Sep 17, 2018, 15:33 af Frank Chr. »

Offline sten

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 125
  • Respekt optjent: +1/-0
  • Opvarmet 123 m2, 2 - 3 tons forbrug årligt
    • Sten Andersen
Sv: Ujævn tilførsel ekstern snegl
« Svar #9 Dato: Sep 17, 2018, 15:19 »
Det er efterhånden en gammel diskussion med doseringen. De symptomer du beskriver har jeg kæmpet med i et par år nu. "Alarm ingen ild", har jeg fået hundrede gange. Jeg har fået det råd at skifte min snegl og gearmotor, og håber dermed at det løser mit problem. Jeg skal lige have tømt den sidste sæk fra i fjor, før jeg installerer den til den kommende sæson. Men ja, det er utroligt at mange pillefyrs ejere skal bøvle med det samme problem..

Offline motoz

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 255
  • Respekt optjent: +18/-0
Sv: Ujævn tilførsel ekstern snegl
« Svar #10 Dato: Sep 17, 2018, 16:47 »
Hello damagervej12, hope  you are ok with an answer in English...

I had the exact same problem, which I tried to describe here:
http://www.stokerforum.dk/index.php?topic=6938.msg59492#msg59492

In my case the variations more or less went away by inserting a stiff copper pipe into the auger spiral. I believe the root cause is that the auger is not stiff enough, which allows for this behavior. Or possible the root cause is too long pellet, but that it can still be successfully mitigated by forcing the auger to stay straight.
Bio Comfort 30kW, compressor cleaning, lambda. Termax 25cr boiler. Matene vertical pellet conveyor. PellMon open source pellet logger: https://github.com/motoz/PellMon

Offline scottedor

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 738
  • Respekt optjent: +28/-4
Sv: Ujævn tilførsel ekstern snegl
« Svar #11 Dato: Sep 17, 2018, 17:25 »
jeg kan se at du nævner pausefyring,det er der ingen der bruger merejeg mener at det er fjernet i de nyere, ang: uens dosering kan det være piller der er uens i længde som evt. kan bygge bro i siloen,eller svag kondensatorendelig kan der sidde noget foroven om sneglen slidtage på snegl tror jeg ikke, jeg har kørt 6 tons om året i 12 år og den fejler intet se efter om motoren løber baglæns når den stopper for så er der noget der låser nede i røret
Scotte 16 v.4,99 på Dor 24 kedel med kedelshunt 110 l Metro med termostat

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: Ujævn tilførsel ekstern snegl
« Svar #12 Dato: Sep 17, 2018, 18:57 »
Jeg vil mene at så længe sneglemotoren kan tvinge/vride sneglen så meget at det synes som om at snegl (og motor) drejer baglæns, så fejler sneglemotor (og kondensator) intet.  :)

Offline damagervej12

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 14
  • Respekt optjent: +3/-0
Sv: Ujævn tilførsel ekstern snegl
« Svar #13 Dato: Sep 18, 2018, 16:32 »
Tak for svar alle sammen. Jeg prøver nok med en gardinstang el.lign og ser om det virker at afstive på den måde. Hvis ikke det virker, må spiralen prøves udskiftet, men den tror jeg egentlig ikke rigtig på.

Jeg skiftede lysføler nu her og der kan også hentes noget på, at lysføleren er 100 % skarp, men det løser ikke det grundlæggende problem. Gør bare konsekvenserne lidt mindre.

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: Ujævn tilførsel ekstern snegl
« Svar #14 Dato: Sep 18, 2018, 19:01 »
Det er vist ligemeget om lyssensor måler 100 eller 10 lux (eller suser op og ned) bare den kan se lys (ild) så køre brænderen.  ;)