Forfatter Emne: 1 eller 2 VVB?  (Læst 1026 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline kongerslev

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 24
  • Respekt optjent: +0/-0
1 eller 2 VVB?
« Dato: Okt 01, 2018, 15:44 »
I et opslag på StokerPro er jeg blevet klar over, at jeg skal have ændret på en fejlagtig monteret temperatur føler på min varmtvandsbeholder.

I den forbindelse overvejer jeg nu, om jeg samtidig bør ændre på selve opsætningen med min varmtvandsbeholder.
I dag har jeg en VVB (formodentlig på 160 L) monteret i bryggers/fyrrum. Herfra sendes der varmt vand til:
- en vandhane i bryggers, meget kort streng og med minimalt forbrug
- en vandhane på toilettet på første sal, kort streng og ikke ret stort forbrug
- en vandhane i køkken, denne streng er noget længere og går gennem et kælderrum
- vandhaner, bruser og spabad på badeværelse, denne streng er endnu længere og går gennem samme kælderrum
Vandet i køkken og badeværelset er lidt tid om at blive varmt, pga. strengens længde og dennes ikke alt for gode isolering.

Jeg har forsøgt at illustrere opsætningen. Den orange streng er varmt brugsvand, de grå kasser er fysiske rum.

Det skal nævnes, at toilettet på 1. sal, med tiden KAN blive udvidet til et badeværelse - men jeg tænker at den lille VVB så kan erstattes med en større til den tid.
Jeg tænker derfor, om jeg med fordel kan ændre opsætningen, således at jeg får monteret en 10-20 L kombi-varmtvandsbeholder i bryggers, som så forsyner bryggers og toilet på 1. sal. Og så en ny 110-160 L kombi-varmtvandsbeholder i kælderen, som så forsyner køkken og badeværelse. Det er jo nok under optimale omstændigheder ikke hensigtsmæssigt at have opvarmet vand i 2 selvstændige beholdere. Men pga. tab/spild i fremløb, ved hver påbegyndt forbrug af varmt vand i køkken og bad, kan det måske alligevel forsvares?
Jeg ved ikke hvor gammel den eksisterende VVB er, men som vi har boet i huset siden 2010, og vi har ikke udskiftet den. Om der er sket en udvikling i isolering og effektivitet af VVB, som kan være med til at forsvare opdelingen, ved jeg heller ikke.

Da vi for kort tid siden fik etableret gulvvarme i hele stueetagen, bad jeg om at få trukket “en frem & en retur streng” som nu ligger ledig til evt. opvarmning af en vvb i kælderen. Så muligheden burde hvert fald være der.

Gode råd efterlyses, og skulle nogen ligge inde med kvalificeret økonomisk gæt hører jeg MEGET gerne fra jer.

Skulle der måske endda være en, som vil og kan komme en tur forbi Silkeborg, for at se på om jeg har ret i mine antagelser, og vurdere om mine planer har sin gang på jorden, vil jeg sætte meget stor pris på det, og selvfølgelig også “belønne” det på en eller anden måde efter aftale.

Mvh. Jens Peter

Jens Peter Kongerslev
Woody pillefyr
Opvarmer 230 m2 i 2 plan - stueetagen er fra '96 altså 1896 og isoleringen er derefter....